نمایندگان کنگره آمریکا: زندانیان آمریکایی باید قبل از احیای برجام آزاد شوند

تا زمانی که ایران شهروندان آمریکایی را در اختیار دارد، نباید هیچ تحریم‌ مرتبط با این توافق لغو شود

در حال حاضر چهار شهروند ایرانی آمریکایی به نام‌های سیامک و باقر نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز در زندان‌اند - KEVIN DIETSCH /  AFP

نمایندگانی از هر دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه کنگره آمریکا روز پنجشنبه، اعلام کردند تا زمانی که جمهوری اسلامی همه آمریکایی‌هایی را که در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برند آزاد نکند، هیچ بازگشتی به توافق هسته‌ای با ایران وجود ندارد.  به گزارش نشنال نیوز، تد دویچ، نماینده دموکرات و فرنچ هیل، نماینده جمهوری‌خواه کنگره، در میزگردی با خانواده‌های زندانیان فعلی و سابق آمریکایی در ایران این موضوع را مطرح کردند.

آن‌ها گفتند این موضوع باید در اولویت هر مذاکره‌ای برای احیای برجام باشد. توافقی که غرب ادعا می‌کند برنامه هسته‌ای ایران را در ازای کاهش تحریم‌ها محدود می‌کند. دویچ گفت: «مسئله بازگرداندن گروگان‌ها و بازداشت‌شدگان غیرقانونی آمریکایی باید در راس برنامه‌ها قرار داشته باشد. هر آمریکایی که در ایران زندانی است باید فورا به خانه بازگردد.»

او در ادامه گفت: «تا زمانی که ایران شهروندان آمریکایی را در اختیار دارد، نباید هیچ تحریم‌ مرتبط با این توافق لغو شود. ایران نمی‌تواند از یک توافق هسته‌ای نفعی ببرد، در حالی که همچنان زندانیان آمریکایی را در اختیار دارد.»

دویچ در پاسخ به سوال روزنامه نشنال که آیا از دولت جو بایدن و تیم مذاکره کننده ایران در این زمینه تضمینی دریافت کرده است، گفت که او روز پنجشنبه در تماسی با کاخ سفید موضع خود را اعلام کرده است. او گفت: «این یک اولویت است. من پنجشنبه صبح این موضوع را برای آنها روشن کردم.»

شیلا جکسون لی، تام سوزی، کالین آلرد و هیلی استیونز از سایر اعضای کنگره در این جلسه حضور داشتند. جکسون لی، نماینده دموکرات، این عمل را «تروریسم انسانی» توصیف کرد. در حال حاضر چهار شهروند ایرانی آمریکایی به نام‌های سیامک و باقر نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز در زندان‌های جمهوری اسلامی در حبس به‌سر می‌برند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ به این نتیجه رسید که باب لوینسون، مامور سابق اف‌بی‌آی، طولانی‌ترین «گروگان» تاریخ آمریکا، احتمالا در بازداشت جانش را از داده است. تهران این اتهام را تکذیب می‌کند، اما سارا لوینسون، دختر این زندانی آمریکایی که روز پنجشنبه در این مراسم سخنرانی می‌کرد، گفت که خانواده او برای دریافت تاییدیه قطعی ایران در مورد مرگ لوینسون و هرگونه اطلاعات دیگری، از تیم بایدن کمک می‌خواهد.

سارا لوینسون به نشنال‌نیوز گفت که دولت به او اعلام کرده است که موضوع گروگان‌گیری با مذاکرات توافق هسته‌ای مرتبط است، اما هیچ تضمینی برای بسته شدن کامل این پرونده به خانواده‌اش داده نشده است.

ندا شرقی، خواهر عماد شرقی گفت که امیدوار است شاهد فشار بیشتر دولت بایدن برای آزادی برادرش باشد.

تلاش‌ها برای بازگشت به توافق هسته‌ای پس از واکنش ایران به پیشنهاد آمریکا و اتحادیه اروپا دو هفته پیش متوقف شده است. مشخص نیست این مذاکرات چه زمانی ممکن است از سر گرفته شود. یک مقام وزارت امورخارجه روز پنجشنبه به نشنال نیوز گفت که بایدن «عمیقا متعهد است تا اطمینان حاصل کند که همه شهروندان آمریکایی که به اشتباه در خارج از کشور بازداشت شده‌اند، سالم به خانه بازگردند.»

این فرد همچنین اعلام کرد که مذاکرات بر سر سرنوشت بازداشت شدگان آمریکایی از سوی دولت با حداکثر فوریت انجام می‌شود و از ایران نیز خواسته شده است که همین کار را انجام دهد. او در ادامه گفت: «ایران باید به باقر و سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز اجازه دهد تا نزد عزیزان خود بازگردند. مذاکرات درباره بازداشت شدگان در ایران مستقل از بحث برجام در حال انجام است.»

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه گفت، بایدن روز جمعه با اعضای خانواده بریتنی گرینر، ستاره WNBA و پل ویلان، تفنگدار سابق دریایی، که هر دو در روسیه زندانی‌اند، ملاقات خواهد کرد.