چرا سرعت پیاده‌روی از رسیدن به روزی ۱۰ هزار قدم مهم‌تر است؟

افراد کم‌فعالیت‌تر نیز فقط با برداشتن ۳۸۰۰ گام در روز می‌توانند تا ۲۵ درصد خطر ابتلایشان به زوال عقل را کاهش دهند

سرعت بیشتر، نظیر قدم‌زنی پرقدرت، فوایدی فراتر از شمار گام‌های ثبت‌شده دارد - Canva

تحقیق جدیدی نشان می‌دهد سرعت پیاده‌روی به اندازه تعداد گام‌های روزانه مهم است.

سالیان سال است که روزانه ۱۰ هزار گام پیاده‌روی را موجب کاهش خطر ابتلا به زوال عقل، بیماری‌های قلبی، سرطان و مرگ اعلام کرده‌اند.

اما حالا متخصصان دریافته‌اند سرعت بیشتر، نظیر قدم‌زنی پرقدرت، فوایدی فراتر از شمار گام‌های ثبت‌شده دارد.

دکتر متیو احمدی، یکی از نویسندگان اصلی این تحقیق، پژوهشگر مرکز چارلز پرکینز دانشگاه سیدنی و عضو هیئت علمی طب و سلامت این دانشگاه گفت: «نتیجه‌ عملی‌ای که می‌توان گرفت این است که مردم برای حفظ سلامتی خود نمی‌توانند فقط در حالت آرمانی ۱۰ هزار گام راه رفتن در روز را هدف قرار دهند، بلکه هدفشان باید تندتر راه رفتن نیز باشد.»

البته افرادی که فعالیت کمتری دارند نیز می‌توانند از فواید پیاده‌روی برای سلامتی برخوردار شوند.

بورجا دل پوزو کروز، دانشیار دانشگاه ساورترن دانمارک و پژوهشگر ارشد سلامتی دانشگاه کادیز گفت: «مطالعه ما نشان می‌دهد افراد کم‌فعالیت‌تر نیز فقط با برداشتن ۳۸۰۰ گام در روز می‌توانند تا ۲۵ درصد خطر ابتلایشان به زوال عقل را کاهش دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق این تحقیق، پیاده‌روی تا روزانه حدود ۱۰ هزار گام، هر دو هزار گام می‌تواند به‌تدریج خطر مرگ زودرس را هشت تا ۱۱ درصد کاهش دهد.

این موضوع با ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان نیز رابطه مشابهی دارد.

افزایش شمار گام‌های روزانه با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل به هر علت ارتباط داشت.

میزان بهینه‌ روزانه ۹ هزار و ۸۰۰ قدم پیاده‌روی در روز بود که با ۵۰ درصد کاهش خطر زوال عقل پیوند داشت، اما با پیاده‌روی اندک سه هزار و ۸۰۰ قدمی نیز این خطر ۲۵ درصد کاهش یافت.

علاوه بر تعداد کل قدم‌ها در پیاده‌روی روزانه، آهنگ سریع‌تر پیاده‌روی نیز حتی بیش از این عامل اثرهای مثبتی در مقابله با بیماری قلبی، سرطان، زوال عقل و مرگ داشت.

امانوئل استاماتاکیس، نویسنده اصلی این مطالعه و پروفسور رشته فعالیت جسمانی، سبک زندگی و بهداشت جمعیت در دانشگاه سیدنی می‌گوید «اهمیت تعداد گام‌ها آسان‌فهم است و بسیاری از مردم به لطف رواج فزاینده برنامک‌ها و دستگاه‌های ردگیری وضعیت تناسب اندام از آن برای ردگیری میزان فعالیت استفاده می‌کنند، اما به‌ندرت پیش می‌آید که مردم به آهنگ قدم‌های خود نیز توجه کنند.»

در این مطالعه که در مجله‌های پزشکی داخلی جاما (Jama Internal Medicine) و عصب‌شناسی جاما (Jama Neurology) منتشر شده است، برای بررسی ارتباط بین داده‌های گام‌شماری ۷۸ هزار و ۸۰۰ فرد بزرگسال بریتانیا در رده سنی ۴۰ تا ۷۹ و نتایج حاصل برای سلامتی‌شان در طی هفت سال از داده‌های مطالعات زیست‌بانک (Biobank) بریتانیا استفاده شده است.

این افراد حداقل در سه روز از دوره‌ای هفت روزه شامل روز آخر هفته، برای سنجش میزان فعالیت جسمانی به مچ دست خود دستگاه شتاب‌سنج بسته بودند و هنگام خواب نیز پایش می‌شدند.

دکتر احمدی می‌گوید: «این مطالعات تاکنون به خاطر دامنه و میزان استفاده از دستگاه‌های ردگیری مچی قوی‌ترین شواهد را به دست داده‌ است و نشان می‌دهد که ۱۰ هزار قدم پیاده‌روی در روز حد متعادلی برای برخورداری از فواید سلامت است و پیاده‌روی تندتر هم فواید بیش‌تری دارد.»

«تحقیقات بیش‌تر و استفاده طولانی‌تر از دستگاه‌های ردگیری فواید سطوح معینی از پیاده‌روی روزانه و شدت آن را برای سلامتی روشن‌تر خواهد کرد. »

© The Independent

بیشتر از زندگی