تلاش برای توجیه؛ «مرگ بر آمریکا، مرگ بر دانشگاه‌های آمریکا نیست»

یک فعال سیاسی با دفاع از حضور آقازاده‌ها در کشورهای غربی، حواشی این موضوع را تقصیر رسانه‌ها دانست

ایمانی: در هیچ جای قانون نداریم که فرزندان مسئولان برای تحصیل نمی‌توانند به خارج از کشور بروند - ATTA KENARE / AFP

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا، درباره تحصیل فرزندان مسئولان در خارج از کشور و زندگی آن‌ها در آمریکا گفت: «هیچ وقت در این چهل‌واندی سال کسی به جمهوری اسلامی ایران نگفته مرگ بر آمریکا، به معنای مرگ بر دانشگاه‌ها و علم آمریکا است.»

پس از انتشار خبر مهاجرت فرزند انسیه خزعلی به کانادا در رسانه‌های اجتماعی، بسیاری از شهروندان این سوال را مطرح کردند که چرا فرزندان مسئولان به چین و روسیه نمی‌روند و همه برای تحصیل به کشورهایی می‌روند که جمهوری اسلامی آن‌ها را دشمن می‌داند.

اما ناصر ایمانی در گفت‌وگو با خبرآنلاین از حضور فرزندان مسئولان در این کشورها دفاع کرد و گفت: «ما می‌دانیم که اغلب دانشگاه‌های بزرگ جهان قابل اعتنا به لحاظ علمی، در غرب، ایالات متحده آمریکا و کانادا هستند. در برزیل، روسیه و چین، دانشگاه معتبر جهانی وجود ندارد و اعتبارشان خیلی پایین است. اساتید دانشگاه نیز به مراکز علمی غرب می‌روند. ما به غرب به لحاظ سیاسی حمله می‌کنیم و نه به لحاظ علمی. الان ما تجهیزات پیشرفته الکترونیکی، هواپیماها و تکنولوژی‌های از این دست را از غرب خریداری می‌کنیم، هیچ‌گاه نمی‌گوییم چون مرگ برآمریکا می‌گوییم، از تکنولوژی‌اش استفاده نمی‌کنیم.»‎

این صحبت‌های ایمانی در حالی مطرح شد که پس از همه‌گیری ویروس کرونا، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در تقابل با یافته‌های علمی در مورد ویروس کرونا و با تاکید بر اینکه این ویروس بلای بزرگی نیست، اعلام کرد که برای درمان آن مردم باید دعای هفتم صحیفه سجادیه را بخوانند. علی خامنه‌ای همچنین ورود واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی به ایران را به‌دلیل دشمنی با این کشورها ممنوع اعلام کرد و همین اتفاق باعث کشته شدن هزاران ایرانی طی موج‌های مختلف ویروس کرونا در ایران شد.

ناصر ایمانی در ادامه، بدون در نظر گرفتن این سابقه جمهوری اسلامی گفت: «ما هیچ موقع نمی‌گوییم همه چیز غرب مورد تنفر است، سیاست‌های دولت‌های آن‌ها ظالمانه است، اما ما با مردم غرب مشکل نداریم. به نظر من مردم این‌ها را می‌فهمند. الان مردم عادی اگر بخواهند فرزندانشان را برای تحصیل به خارج از کشور بفرستند به فیلیپین می‌فرستند؟ نه. به طور قطع به آلمان، فرانسه، کانادا و ایالات متحده می‌فرستند. به نظر من این یک مقدار فضاسازی‌های رسانه‌ای و یک مقدار حرف در دهان مردم گذاشتن است.»

ناصر ایمانی گفت که فرزندان تیزهوش مسئولان باید برای تحصیل به خارج از کشور بروند و این دلیل نمی‌شود والدین آن‌ها را مجرم دانست.

ایمانی گفت: «الان یکی از آقایانی که در کابینه مسئولیت دارد فرزندان تیزهوشی دارد و این‌ها سال‌ها پیش برای تحصیل به خارج از کشور رفته‌اند، این چه اشکال دارد. الان این فرد تحت فشار قرار گرفته است. چرا باید این‌ها متهم شوند، من اصلا منطق این را نمی‌فهمم. این که رئیس‌جمهوری چه به اشتباه و چه درست دستور بدهد، اگر اجرا نشود، حرف دیگری است.»

فرزندان مسئولان جمهوری اسلامی که به آقازاده‌ها معروف‌اند، طی هفته‌های اخیر بیش‌ازپیش مورد توجه قرار گرفته‌اند. فرزندان این افراد به بهانه‎‌های مختلف مانند دانشگاه، تجارت، تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان یا درمان سال‌ها است که به آمریکا، کانادا و اروپا مهاجرت کرده‌اند و والدینشان کماکان در ایران به سیاست‌های ضدغربی خود ادامه می‌دهند و مردم و مخالفانشان را به غرب‌گرایی متهم می‌کنند. در میان آن‌ها، از فرزندان اصلاح‌طلبانی که سفارت آمریکا را تسخیر کردند تا اصولگرایان تندرویی که در کابینه ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری انقلابی حضور دارند، دیده می‌شود.

ایمانی با اشاره به اینکه «در هیچ جای قانون نداریم که فرزندان مسئولان برای تحصیل نمی‌توانند به خارج از کشور بروند»، در دفاع از حضور فرزندان مسئولان جمهوری اسلامی در کشورهای غربی گفت: «واقعیت موضوع این است که من منطق این حرف را خیلی متوجه نمی‌شوم چرا باید چنین حکمی صادر شود. کسی که فرزندش دارد تحصیل می‌کند ولو اینکه قبل از مسئولیت پدر و مادرش به آن جا رفته باشد، الان باید ادامه تحصیل را رها کند و برگردد، یا پدر و مادرش استعفا دهند. زمانی تعداد زیادی از اعضا هیئت دولت فرزندانشان بعد از مسئولیت پدر و مادر برای تحصیل به خارج رفته‌اند، این‌جا تردیدهایی [را] می‌توان روا داشت، ولی مسئله بالا متفاوت است.»

پیش از این نیز، اسماعیل کوثری، نماینده مجلس، با دفاع از مهاجرت فرزندان مسئولان جمهوری اسلامی گفته بود: «نباید وقتی فرزند یک مسئولی برای کسب علم مهاجرت می‌کند، آن مسئول را زیر سوال برد، علت مهاجرت این افراد، پیشرفت کشور است، اما برخی الکی این قضیه را بزرگ می‌کنند.»

مهراب قاسم‌خانی، نویسنده و بازیگر سینما و تلویزیون، در پستی اینستاگرامی و در واکنش به این صحبت‌های اسماعیل کوثری با زبانی طنز نوشت: «اینکه مجبور بشین جگر گوشه خودتون رو از کشوری که به اوج عزت و سربلندی رسوندین، به ممالک در حال فروپاشی اقتصادی و فرهنگی غرب بفرستین که افتخارآفرینی کنه، اگه فداکاری نیست، چیه؟ اینکه با وجود ساده‌زیستی ارزشی و داشتن یه حقوق ناچیز دولتی، ناچار بشین میلیارد‌ها میلیارد هزینه کنین که آقازاده‌تون پرچم انقلاب رو در بلاد کفر به اهتزاز در بیاره، اگه از خود گذشتگی نیست، چیه؟ اصلا شما از حال دل پدر و مادری که مجبورن آقازاده‌شون رو از گرمای خانواده جدا کنن و به سرمای کانادا بفرستن تا ما مجبور نشیم به‌خاطر یه وی‌پی‌ان دستمون رو پیش اجنبی دراز کنیم، خبر دارین؟»

نویسنده سریال‌های روزی روزگاری مریخ، ساختمان پزشکان و پژمان در پایان نوشت: «از ایثاری که باعث میشه رنج سفر رو برای خرید یه سیسمونی به فرزندشون تحمیل کنن، تا خدای نکرده یک سیسمونی در مملکت کم نشه و یه زوج جوون دست‌خالی از سیسمونی فروشی بیرون نیان، چیزی می‌فهمین؟ از گذشتی که باعث میشه پاره تنت رو از زیر کولر پنت‌هاوس زعفرانیه بلند کنی و به زیر آفتاب سوزان سواحل جنوب فرانسه بفرستی که با اختلاسی که برای قرون قرونش دستات پینه بسته، برای خودش ویلایی بخره، مبادا که جوونی توی این کشور بی‌سرپناه بمونه، درکی دارین؟ ندارین دیگه. بس که نمک‌نشناسین.»