مهدی خزعلی: فرزندان کبری خزعلی هم آمریکا هستند

در ادامه جنجال بر سر زندگی فرزند معاون رئیسی در کانادا، روشن شد دختر و پس رئیس شورای زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در آمریکا زندگی می‌کنند

حواشی پیرامون ‍مهاجرت فرزند انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری کماکان ادامه دارد. این بار مهدی خزعلی، برادر انسیه خزعلی تایید کرد که فرزندان دیگر خواهرشان، کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در آمریکا زندگی می‌کنند.

مهدی خزعلی در گفتگو با رسانه «چند ثانیه»، با تایید این خبر که دختر و پسر کبری خزعلی سال‌هاست در آمریکا زندگی می‌کنند گفت: «پسر انیسه خانم هم که در کانادا صاحب شرکتی است که در زمینه وی‌پی‌ان فعالیت می‌کند، می‌دانید که ثبت شرکت در کانادا هزینه‌ای بیش از صد میلیارد ریال دارد.»

انسیه خزعلی پس از اعلام خبر مربوط به سفر پسرش به کانادا، اعلام کرده بود که او مهاجرت نکرده است و برای پیگیری کارهای شرکت دانش بنیان خود نیاز به سفر به کانادا داشته است.

انسیه خزعلی گفت: «سفر موقت کاری ایشان جهت توسعه و پشتیبانی مجموعه دانش‌بنیانی است که در ایران با تعداد زیادی از دانشجویان کامپیوتر فعال است و خوشبختانه این پروژه کاری رو به اتمام بوده و وی در ماه‌های آینده به کشور بازمی‌گردد. اگرچه ایشان متاهل و مستقل است، ولی هرگز قصد مهاجرت نداشته‌اند.»

حمیدرضا رضازاده، پسر انسیه خزعلی، موسس و مدیر اجرایی شرکت «بترنت» است که خدمات وی‌پی‌ان به کاربران ارائه می‌کند. کاربران شبکه‌های اجتماعی پس از اعلام این خبر تصمیم به تحریم این شرکت ارائه دهنده خدمات وی‌پی‌ان گرفتند.

مهدی خزعلی در مورد فعالیت فرزند انسیه خزعلی در حوزه دور زدن فیلتر اینترنت می‌گوید: «مسئله من این نیست که چرا این عزیزان یا هر هم‌وطن دیگری به خارج از کشور مهاجرت و زندگی کند، که این حق هر کسی است اما این عزیزان با رانت رفته‌اند و این موفقیت‌ها را به دست آورده‌اند. این درست نیست که والدین کسی در ایران موافق فیلترینگ باشد اما او در خارج در زمینه وی‌پی‌ان کار کند.»

مهدی خزعلی، فعال سیاسی در ادامه با طعنه به خواهرش می‌گوید: «شما نمی‌توانید موافق حجاب، آن هم نه شال و مانتو که فقط چادر باشید اما فرزندان خود را بفرستید در جایی که حجاب آزاد است، زندگی کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت ابراهیم رئیسی همانند مجلس شورای اسلامی از حامیان طرح صیانت است. بخشی از طرح صیانت که در راستای محدود کردن اینترنت در ایران است و مخالفت‌های زیادی را از سوی تمامی جریان‌های سیاسی به همراه داشته است هفته گذشته از سوی دولت تصویب شد. این بخش که شامل تعیین اعضا و اختیارات کمیسیون عالی تنظیم مقررات بود و برای تصویب به شورای عالی فضای مجازی ارجاع شده بود، توسط این شورا به تصویب رسید و برای اجرا ابلاغ شده است. همزمان کاربران اینترنت در ایران خبر از کند شدن سرعت اینترنت به نسبت هفته‌های گذشته دادند.

اکنون فشارها بر ابراهیم رئیسی برای اخراج انسیه خزعلی از دولت بیشتر شده است. جلال جلالی‌زاده، نماینده ادوار مجلس نیز با اشاره به این موضوع و سیاست دوگانه جمهوری اسلامی در برخورد با غرب می‌گوید: «یکبار برای همیشه باید مشخص شود، غرب بد است یا خوب؟ اگر بد است،‌ چرا جلو اشتیاق فرزندان‌شان را نمی‌گیرند و اگر خوب است، چرا با عدم رابطه با آنها کشور را از پتانسیل رابطه اقتصادی با کشورهای غربی محروم می‌کنند.»

جلالی‌زاده در گفتگو با آرمان امروز با اشاره به اقدام اخیر رئیسی در مورد یکی از مدیران گفت: «آقای رئیسی در اقدامی کاملا به‌جا اینطور گفته بودند که «پسر رفت، پدر هم برود» پس حالا که معلوم شده است، پسر معاون امور زنان ایشان در کانادا به‌سر می‌برد، یا مقدمات بازگشت او را فراهم یا خانم خزعلی را برکنار کند تا به جامعه نشان بدهد، حرفش با عملش یکی است.»

علی مجتهدزاده، کارشناس مسائل حقوقی نیز در مورد صحبت‌های انسیه خزعلی درباره فرزندش در روزنامه اعتماد نوشت: «آیا خانم معاون، آن هم در دولتی که بسیار سختگیرانه درباره فضای اینترنت رفتار می‌کند تولید و ارائه خدمات فیلترشکن را مصداق فعالیت دانش‌بنیان می‌داند؟ ایشان اگر در بسیاری از نظام‌های حقوقی دیگر جهان مسئولیت داشت امروز به خاطر همین اظهارنظر گمراه کننده و غیر واقعی نه فقط باید استعفا می‌داد بلکه در معرض پیگرد قانونی هم قرار می‌گرفت.»

محمد غرضی، وزیر پیشین نفت، پست، تلگراف و تلفن در دهه ۶۰ و ۷۰ ، دهم اردیبهشت ۱۴۰۰ در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفته بود که «پنج هزار نفر از فرزندان مسئولان کشور در آمریکا سکونت دارند».

پیش از این برایان هوک، نماینده سابق آمریکا در امور ایران در ویدئویی که در حساب توییتر وزارت امور خارجه آمریکا در سال ۲۰۱۸ منتشر شد توضیحاتی در خصوص اخراج فرزندان مسئولان ایرانی از آمریکا ارائه و اعلام کرد این موضوع در دستور کار دولت ترامپ قرار دارد.