نشست افغانستان در وین با حضور رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان آغاز شد

شرکت‌کنندگان در مورد اوضاع سیاسی افغانستان و یافتن راه‌حلی برای عبور از بحران کنونی بحث می‌کنند

نشست افغانستان در وین به میزبانی سه سازمان پژوهشی اتریشی و با شرکت حدود ۲۰ تن از چهره‌های سیاسی افغانستان از جمله احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، قبل از ظهر پنجشنبه، ۲۴ شهریور، در وین، پایتخت اتریش، آغاز شد.

این نشست در ساختمان انجمن برونو کریسکی که یک اتاق فکر اتریشی است، پشت درهای بسته و تحت تدابیر شدید امنیتی، برگزار می‌شود. موسسه اتریش در امور بین‌الملل، انجمن برونو کریسکی و سازمان پژوهش و توسعه اتریش، میزبانان این نشست سه روزه‌‌اند.

شرکت‌کنندگان در مورد اوضاع سیاسی افغانستان و یافتن راه‌حلی برای عبور از بحران کنونی بحث می‌کنند.

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، زلمی رسول و رنگین دادفر سپنتا، مشاوران امنیت ملی و وزرای خارجه دولت پیشین افغانستان، شکریه بارکزی و فوزیه کوفی، نمایندگان مجلس در دولت پیشین افغانستان، حسین یاسا، نویسنده و پژوهشگر، عالیه ییلماز، فعال سیاسی، سید طیب جواد و محمود صیقل، دیپلمات‌های پیشین افغانستان در آمریکا و سازمان ملل متحد و شماری دیگر از فعالان سیاسی، از جمله حاضران در این نشست‌اند.

در یک‌ سال سلطه طالبان بر افغانستان، این نخستین نشست مخالفان طالبان در یک کشور اروپایی است. برخی شرکت‌کنندگان به ایندیپندنت فارسی گفتند که شماری از دیپلمات‌های اروپایی از کشورهای مختلف از جمله آلمان و اتریش هم در این نشست حضور دارند و در زمینه‌های مختلف، با شرکت‌کنندگان گفت‌وگو می‌کنند.

بر اساس دستور کار این نشست که با ایندیپندنت فارسی به اشتراک گذاشته شد، روز نخست به سخنرانی احمد مسعود و چندتن دیگر از حاضران اختصاص یافته است و در روز دوم، احمد مسعود، رحمت‌الله نبیل، شکریه بارکزی و رنگین دادفر سپنتا در یک نشست خبری شرکت خواهند کرد. روز سوم و پایانی این نشست نیز به گفت‌وگو میان شرکت‌کنندگان و میزبانان اختصاص یافته است.

ولفگانگ پیتریچ، دیپلمات و اندیشمند مطرح اتریشی، گرداننده این نشست است. او در برگزاری نشست‌های بین‌المللی برای حل تنش‌های سیاسی و نظامی در کشورهای مختلف، سال‌ها تجربه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت‌کنندگان می‌گویند این نشست از این لحاظ حائز اهمیت است که نشان می‌دهد سازمان‌های تاثیرگذار اروپایی در تلاش‌اند به منظور کمک به افغانستان برای عبور از بحران کنونی، راه‌حلی بیایند.

حسین یاسا، یکی از شرکت‌کنندگان، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، این نشست را آغازی دوباره برای جلب توجه جهان به مسئله افغانستان توصیف کرد. به گفته یاسا، سازمان‌‎های میزبان نشست افغانستان در وین از جمله سازمان‎‌های تاثیرگذار در تعیین سیاست‌‎های خارجی اتریش و آلمان‌اند و در صورتی که نشست با موفقیت پایان یابد، در بسیاری از کشورهای دیگر هم باب گفت‌وگو با مخالفان طالبان در مورد افغانستان باز خواهد شد.

در آستانه برگزاری این نشست در وین، جنگ شدیدی در پنجشیر، پایگاه اصلی جبهه مقاومت ملی، جریان دارد. در یک هفته گذشته، هزاران جنگجوی طالبان برای سرکوب جبهه مقاومت ملی به روستاها و کوهستان‌های پنجشیر اعزام شده‌اند. در این روزها، انتشار ویدیوهایی از تیرباران و اعدام صحرایی اعضای جبهه مقاومت ملی نگرانی‌ها از تداوم و گسترش جنایت جنگی در افغانستان را افزایش داده است.