نشست گفتمان افغانستان در وین برگزار می‌شود

در این نشست، سیاستمداران دولت پیشین افغانستان، فعالان حقوق بشر، اعضای جامعه مدنی و خبرنگاران حضور خواهند داشت

قرار است احمد مسعود به‌عنوان سخنران ویژه در این نشست شرکت کند-BAY ISMOYO / AFP

شهر وین، پایتخت اتریش، از تاریخ ۱۵ تا ۱۷ سپتامبر، میزبان نشست «گفتمان افغانستان» با حضور احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، و شماری از سیاستمداران دولت پیشین، کنشگران حوزه زنان و حقوق بشر، خبرنگاران و فعالان جامعه مدنی خواهد بود. در این نشست که میزبانی آن را موسسه امور بین‌الملل اتریش و بنیاد آر-دی وین به عهده دارند، قرار است در مورد راه‌حل‌ها برای بحران کنونی افغانستان و تهدیدهای امنیتی در افغانستان و منطقه بحث شود. وضعیت حقوق بشر و آزادی بیان، نیز یکی دیگر از موضوعات محوری این نشست خواهند بود.

نسخه‌ای از دستور کار این برنامه که به ایندیپندنت فارسی رسیده است نشان می‌دهد که در این نشست، علاوه بر احمد مسعود که از او به‌عنوان سخنران ویژه یاد شده است، شخصیت‌های سیاسی افغانستان از جمله رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین اداره امنیت ملی افغانستان، رنگین دادفر اسپنتا، مشاور پیشین شورای امنیت، سید سعادت منصورنادری، وزیر دولت پیشین در امور صلح، شکریه بارکزی، سفیر پیشین افغانستان در نروژ، فوزیه کوفی، سیاستمدار افغان، و برخی دیگر از شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای حضور خواهند داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نشست قرار است در مقر انجمن گفت‌وگوی بین‌المللی برونو کریسکی در شهر وین اتریش به مدت سه روز برگزار شود. در این برنامه شرکت‌کنندگان در پنج میز مختلف، به گفت‌وگو خواهند پرداخت. بر اساس دستور کاری که به دست ایندیپندنت فارسی رسیده است، میز نشست اول قرار است در مورد ساختارهای موجود در افغانستان علیه طالبان و دست یافتن به یک اجماع ملی و جهانی در مورد حل بحران افغانستان بحث کند.

چهار میز نشست دیگر، تهدیدهای امنیتی موجود در افغانستان و امکان گسترش آن به‌عنوان یک تهدید جدی در منطقه و جهان، وضعیت حقوق بشر به‌ویژه زنان و کودکان و چگونگی رسانیدن کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان و وضعیت آزادی بیان را به بحث خواهند گذاشت.

نشست گفتمان افغانستان در وین، بر خلاف نشست اسلو که متشکل از رهبران طالبان و نمایندگان جامعه مدنی افغانستان بود، نشست ویژه افراد و گروه‌های مخالف طالبان است که وضعیت موجود در افغانستان را به بحث خواهند گذاشت. اوضاع کنونی افغانستان با توجه به آخرین گزارش ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور افغانستان، بحران شدید حقوق بشری و بی‌تعهدی طالبان در برابر توافق‌هایشان با جامعه جهانی را برملا کرد. کشورهای اروپایی پس از نشست اسلو، علاقه‌مندی چندانی به دعوت از طالبان نشان ندادند. اما این بار قرار است نشستی به میزبانی یک نهاد اتریشی، مخالفان طالبان را دور یک میز جمع کند.