رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا: اطمینان دارم که پوتین شکست می‌خورد

پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین بهای انرژی در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا افزایش یافته است

اورسولا فن دِر لاین، رئیس کمیسیون اروپا، روز چهارشنبه ۱۴ سپتامبر از ارائه طرح‌ها و پیشنهادهایی برای مهار قیمت انرژی در اروپا خبر داد و تاکید کرد که همبستگی اتحادیه اروپا با کی‌یف تزلزل‌ناپذیر است.

روسیه پس از حمله به اوکراین، در واکنش به تحریم‌های کشورهای غربی، عرضه گاز را به اروپا کاهش داد. اکنون نرخ تورم و بهای انرژی در ۲۷ کشور اتحادیه اروپا افزایش یافته است و برخی تحلیل‌گران در جناح راست افراطی چنین استدلال می‌کنند که تحریم‌ها بیشتر از روسیه به اروپا آسیب وارد کرده است و باید کاهش یابد.

اما فن دِر لاین، در سخنرانی سالیانه خود در کمیسیون اتحادیه اروپا درحالی‌که اولنا زلنسکا، بانوی اول اوکراین، مهمان او بود و لباسی آبی و زرد  به رنگ پرچم اوکراین بر تن داشت، گفت: «تحریم‌ها تاثیر واقعی بر روسیه گذاشته و همچنان باقی خواهد ماند.»

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا که روز چهارشنبه برای دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، به کی‌یف سفر می‌کند، در ادامه سخنرانی خود بر عزم اروپا برای شکست روسیه در حمایت از اوکراین تاکید کرد و افزود: «من با این اعتقاد که با شجاعت و همبستگی اروپا، پوتین شکست خواهد خورد، اینجا ایستاده‌ام.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فن در لاین با اشاره به طرح جدید اتحادیه اروپا که کاهش اجباری مصرف در ساعات اوج را پیشنهاد می‌کند، گفت که اروپا خود را برای حمایت از خانواده‌ها و مشاغل متعهد می‌داند.

او با اشاره به پیشروی‌های روزهای اخیر نیروهای اوکراین در بازپس‌گیری برخی سرزمین‌های اشغالی از روسیه گفت که اکنون زمان آن نیست که اروپا در برابر مسکو نرمش به خرج دهد.

به گزارش رویترز و به گفته رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، مسکو اکنون با بحران اقتصادی مواجه است زیرا بیش از هزار شرکت این کشور را ترک کرده‌اند و ارتش روسیه از ماشین ظرف‌شویی و یخچال تراشه می‌گیرد تا سخت‌افزار نظامی خود را تعمیر کند.

فن در لاین، در واکنش به افزایش ۱۰ برابری قیمت گاز نسبت به زمان قبل از همه‌گیری کرونا، روسیه را به «دست‌کاری» در بازار متهم کرد. او همچنین با نگاهی فراتر از اوکراین گفت: «مولداوی، گرجستان و کشورهای بالکان غربی نیز بخشی از «خانواده ما» و آینده اتحادیه اروپا هستند.»

وزرای دارایی گروه ۷، روز ۱۱ شهریور (دوم سپتامبر)، بر سر اعمال سقف قیمت برای نفت روسیه توافق کردند. هدف از این اقدام کاهش درآمد مسکو برای هزینه کردن در جنگ اوکراین و درعین‌حال اجتناب از افزایش قیمت نفت اعلام شد.

این طرح با هدف کاهش هزینه انرژی در اروپا و تشدید فشار بر روسیه ارائه شده است. روسیه در واکنش به این تصمیم هشدار داد که فروش نفت و گاز را به اروپا متوقف می‌کند.

بیشتر از جهان