آمریکا: روسیه ۳۰۰ میلیون دلار برای تاثیرگذاری مخفیانه بر سیاست جهانی هزینه کرد

مقام‌های اطلاعاتی آمریکا بر این باورند که روسیه قصد دارد «حداقل صدها میلیون دلار دیگر» به جیب احزاب و مقام‌ها در سراسر جهان بریزد

«پوتین در تلاش برای دستکاری دموکراسی‌ها از درون مبالغ هنگفتی خرج می‌کند» - AFP

وزارت خارجه ایالات متحده در پیامی که به‌تازگی منتشر شد، ادعا کرد که روسیه از سال ۲۰۱۴، در راستای تلاش برای تاثیرگذاری بر سیاستمداران و مقام‌های بیش از ۲۲ کشور، بیش از ۳۰۰ میلیون دلار مخفیانه، هزینه کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت خارجه آمریکا روز دو‌شنبه، ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور)، در اقدامی غیرمعمول، تلگرافی دیپلماتیک برای بسیاری از سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های ایالات متحده در اروپا، آفریقا و جنوب آسیا فرستاد و در آن، از اقدام‌های روسیه ابراز نگرانی کرد.

این پیام که با عبارت «حساس» علامت‌گذاری شده اما طبقه‌بندی‌شده و محرمانه نیست، به نکاتی می‌پردازد که دیپلمات‌های آمریکایی موظف‌اند در مورد مداخله ادعایی روسیه با دولت میزبان خود مطرح کنند. تحریم‌ها، ممنوعیت سفر و افشای منابع مالی مخفی از جمله این مواردند.

در متن ارسالی به ارزیابی اطلاعاتی جدید از تلاش‌های مخفی جهانی روسیه برای حمایت از سیاست‌های این کشور اشاره می‌شود. این گزارش به اهداف مشخصی نمی‌پردازد اما می‌گوید که ایالات متحده می‌تواند اطلاعات طبقه‌بندی‌شده را به این کشورها ارائه دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این پیام، مقام‌های اطلاعاتی آمریکا بر این باورند که روسیه قصد دارد «حداقل صدها میلیون دلار دیگر» به جیب احزاب و مقام‌ها در سراسر جهان بریزد. البته در این متن اشاره نشده است که مقام‌های اطلاعاتی چگونه به رقم ۳۰۰ میلیون دلار رسیده‌اند. همچنین به نگرانی‌ها مبنی بر اینکه روسیه یا دیگر کشورها ممکن است در سیاست ایالات متحده مداخله کنند یا نه، پاسخ نمی‌دهد.

در همین حال، برخی از خبرنگاران گفته‌اند که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، اعلامیه اضطراری ملی در مورد تهدید مداوم دخالت خارجی در انتخابات را به‌تازگی تمدید کرده است.

اقدام دولت بایدن درباره ارسال پیام هشداردهنده به کشورها در مورد اهداف نظامی و سیاسی مسکو از آن جهت اهمیت می‌یابد که بسیاری از مقام‌های ارشد فعلی در دولت آمریکا، در رویارویی با مسکو تجربه زیادی دارند. این افراد زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، کارزارهایی گسترده برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ آمریکا راه‌اندازی کرد، در دولت حضور داشتند.

یکی از این مقام‌های ارشد در گفت‌وگو با رسانه‌ها، از بیان اینکه روسیه تاکنون در اوکراین چقدر هزینه کرده است، خودداری کرد؛ با این حال به اتهام‌های نفوذ مسکو در انتخابات اخیر آلبانی، بوسنی و مونته‌نگرو پرداخت و تاکید کرد که بسیاری از کشورهای اروپای شرقی با فشار تاریخی مسکو مواجه‌اند. او که نخواست نامش فاش شود، این را هم گفت که پوتین «در تلاش برای دستکاری دموکراسی‌ها از درون» مبالغ هنگفتی خرج می‌کند.

به گفته این مقام آمریکایی، نفوذ پنهان روسیه شامل استفاده از سازمان‌هایی برای انتقال پول به اهداف یا سیاستمداران منتخب است؛ عرصه‌ای که اتاق‌ فکرها در اروپا و شرکت‌های دولتی در آمریکای مرکزی، آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا را در بر می‌گیرد.

در همین زمینه، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، کمک مالی مخفی روسیه را «حمله به حاکمیت» خواند. او گفت: «این تلاشی است به منظور از بین بردن توانایی مردم در سراسر جهان برای انتخاب دولت‌هایی که بهترین گزینه‌ها را برای کشورشان در نظر می‌گیرند.»

بیشتر از جهان