مکرون به پوتین: روسیه نیروگاه هسته‌ای را به خطر انداخته است

نگرانی‌ها درباره اوضاع زاپوریژیا، بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا،‌ ادامه دارد

کاخ‌های کرملین و الیزه، هر یک گزارش متفاوتی از گفت‌وگوی دو طرف منتشر کردند- STEPHANE MAHE, Odd ANDERSEN / AFP / POOL

ولادیمیر پوتین و امانوئل مکرون، روسای جمهوری روسیه و فرانسه، روز یکشنبه، ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۲ (۲۰ شهریور) درباره نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین تلفنی گفت‌وگو کردند.

دو طرف درباره ریشه این مسئله اختلاف نظر بنیادین دارند. مکرون نیروهای روسیه را در مشکلات این نیروگاه نقصر می‌داند، در حالی که پوتین، تقصیر را بر گردن نیروهای اوکراین می‌گذارد.

شرایط این بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای قاره اروپا، همچنان باعث نگرانی‌های جهانی است. کی‌یف و مسکو یکدیگر را به تیراندازی پیرامون زاپوریژیا متهم می‌کنند؛ اقدامی که می‌تواند منجر به فاجعه انتشار تشعشعات هسته‌ای شود. وقوع فاجعه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ در اوکراینِ (که در آن دوران بخشی از «شوروی» بود)، همچنان در یاد و خاطره اروپا و جهان باقی است و باعث نگرانی‌های خاص جهانیان شده است.

کاخ‌های کرملین و الیزه، هر یک گزارش متفاوتی از گفت‌وگوی دو طرف منتشر کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه‌ای که در وب‌سایت کرملین آمده است، آمده است: «روسیه توجه را به حملات معمول اوکراینی‌ها به تجهیزات نیروگاه و از جمله انبار ذخیره رادیواکتیو جلب می‌کند که خطر عواقبی فاجعه‌بار را با خود دارد.» روسیه خواهان «تعامل غیرسیاست‌زده» در این موضوع با مشارکت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده است.

نهاد ریاست‌جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای تاکید کرد که خطر اصلی در زاپوریژیا، اشغال این منطقه به دست نیروهای روسیه است. کاخ الیزه گفت: «مکرون از نیروهای روسیه خواست که تسلیحات سنگین و سبک خود را از زاپوریژیا خارج کنند و برای تضمین ایمنی در این مکان، از پیشنهادهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیروی کنند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که بخشی از سازمان ملل است، خواهان تشکیل منطقه امنیتی پیرامون این سایت هسته‌ای شده است. این نهاد روز یکشنبه گفت که یک خط برق اضافه به نیروگاه وصل شده است تا به برق بیشتری که برای سرد کردن رآکتورها و مقابله با خطر فروپاشی نیاز است، دسترسی داشته باشد. شرکت ملی تولید انرژی هسته‌ای اوکراین (Energoatom)‌ پیش از این اعلام کرده بود که برای تضمین ایمنی، عملیات در این نیروگاه را متوقف کرده است.

در بیانیه الیزه آمده است که امانوئل مکرون با همتای اوکراینی خود‌، ولودیمیر زلنسکی، و مدیرکل آژانس در تماس است و «در روزهای آینده بار دیگر با رئیس ‌جمهوری پوتین گفت‌وگو می‌کند تا برای تضمین امنیت در نیروگاه به توافق دست یابند.»

بیشتر از جهان