در پی احتمال تعویق توافق هسته‌ای تا اواسط پاییز، شیب نرخ دلار صعودی شد

مقام‌های غربی در روزهای اخیر از احیای زودهنگام توافق هسته‌‎ای ابراز ناامیدی کردند

نرخ دلار در بازار آزاد ایران روز چهارشنبه، ۲۳ شهریور، همچون روز قبل از آن، شیب صعودی داشت و در حالی‌ که قیمت دلار ظهر سه‌شنبه ۳۱ هزار و ۳۵۰ تومان اعلام شد، بهای آن در روز چهارشنبه با رشد ۰.۰۶ درصدی به ۳۱ هزار و ۳۷۰ تومان رسید.

روز چهارشنبه نرخ فروش دلار در صرافی بانک ملی ایران هم ۲۸ هزار و ۷۱۶ تومان بود و قیمت خرید آن نیز ۲۸ هزار و ۴۳۰ تومان اعلام شد.

شیب نرخ دلار در ایران بار دیگر از روز سه‌شنبه، ۲۲ شهریور، روندی صعودی گرفت و پس از حدود یک ماه، دوباره وارد کانال ۳۱ هزار تومان شد. آخرین باری که دلار در این کانال معامله شد، روزهای ۱۸ و ۱۹ مردادماه بودند.

به گزارش سایت اکو ایران، «دلار آمریکا روز سه‌شنبه از محدوده ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان عبور کرد و تا انتهای شب، به مرز ۳۱ هزار ۷۵۰ تومان هم رسید؛ اما در ساعات پایانی معاملات پشت خطی، از محدوده ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان فاصله گرفت و میزان فروش‌ها کمی بیشتر و بهای دلار مقداری اصلاح شد؛ تا بهای این ارز به نزدیکی سطح ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان بازگردد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 صبح چهارشنبه نیز نرخ دلار در کانال ۳۱ هزار تومان باقی ماند. برخی از تحلیلگران فنی بر این باورند که اگر دلار آمریکا در محدوده فعلی باقی بماند، ممکن است در مرحله بعد، به ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان هم برسد. از نگاه این دسته از فعالان بازار، در صورتی‌ که نرخ دلار در میانه کانال ۳۱ هزار تومان تثبیت شود، ممکن است تا مرز ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان هم پیش رود.

تا قبل از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای، نرخ دلار آمریکا تا مرز ۳۴ هزار تومان هم بالا رفت اما احتمال احیای برجام موجب شد تا حوالی ۲۸ هزار تومان عقب‌نشینی کند. اکنون فعالان بازار به تعویق افتادن احتمال توافق هسته‌ای تا اواسط پاییز را مهم‌ترین دلیل افزایش دوباره قیمت دلار می‌دانند؛ زیرا این خبر بازگشت شماری از خریداران را در پی داشته است.

برخی مقام‌های غربی در روزهای اخیر از احیای زودهنگام توافق هسته‌ای ابراز ناامیدی کردند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات‌متحده، به‌تازگی و با در نظر گرفتن شرایط موجود، پیش‌بینی کرد که احیای برجام در کوتاه‌مدت بعید باشد. او پاسخ حکومت ایران به پیشنهادهای اتحادیه اروپا را گامی روبه‌عقب خواند.

پیش از او، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از به احیای برجام در کوتاه‌مدت ابراز ناامیدی کرد و گفت که شانس توافق میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا پایین آمده است.

بیشتر از اقتصاد