نگرانی آمریکا و اروپا در شورای حکام؛ ایران «شریک مشتاق» احیای توافق نیست

در بیانیه‌های آمریکا و اروپا آمده است که سطح توسعه فعالیت‌های هسته‌ای ایران توجیه صلح‌آمیز بودن ندارد

اتحادیه اروپا و آمریکا در جریان نشست شورای حکام آژ‌انس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره گسترش فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کردند و خواستار همکاری تهران شدند.

در بیانیه آمریکا که سه‌شنبه شب در نشست شورای حکام قرائت شد، آمده است که ایران «شریکی مشتاق» در مذاکرات غیرمستقیم برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ نیست. این بیانیه می‌گوید که آمریکا برای اجرای فوری توافق و بازگشت به تعهدات ذیل برنامه جامع اقدام مشترک، موسوم به برجام، آماده است اما مساله نبود شریکی مشتاق در ایران است. این بیانیه درباره نصب سانتریفیوژهای جدید و غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران ابراز نگرانی می‌کند و تاکید دارد که غنی‌سازی در این سطح توجیه صلح‌آمیز بودن ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اتحادیه اروپا هم در بیانیه خود ضمن تعهد به ادامه حمایت از اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک و تلاش‌های دیپلماتیک در چارچوب برجام برای بازگشت به تعهدات از اینکه ایران از این فرصت دیپلماتیک استفاده نکرده است، ابراز تاسف کرد.

این بیانیه تاکید می‌کند که ایران فراتر از توجیه صلح‌آمیز درحال توسعه فعالیت‌های هسته‌ای خود است. اروپا با ابراز نگرانی درباره توسعه فعالیت‌های غنی‌سازی و محدودیت‌های نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار همکاری ایران شد.

مذاکرات احیای برجام که برای یک سال در دولت جو بایدن ادامه داشت، در اسفندماه پس از حمله روسیه به اوکراین متوقف شد. پس از آن قطر یک بار تلاش کرد با میزبانی مذاکرات در چارچوبی جدید، دیپلماسی را احیا کند که موفق نبود. در نهایت اروپا پیشنهاد جدیدی را برای توافق روی میز گذاشت و تهران و واشینگتن پاسخ‌های متقابلی به آن ارایه دادند.

اما آخرین دیدگاه تهران درباره پیشنهاد اروپا برای غرب قانع‌کننده نبود و گامی رو به عقب توصیف شد.

همزمان نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در جریان است و مساله فعالیت‌های هسته‌ای ایران، موضوعی برای بحث در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود.

گفته می‌شود که باتوجه به در پیش بودن انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا و انتخابات اسراییل، فعلا مسیر مذاکرات با ایران به‌طور جدی دنبال نخواهد شد.

با این وجود هیچ یک از طرف‌ها باتوجه به پیامدها، شکست مذاکرات را اعلام نمی‌کنند.