آموزش‌وپرورش: اعتیاد دانش‌آموزان در مناطق مرزی با افغانستان عجیب نیست

سن اعتیاد در مناطق مرزی استان خراسان جنوبی به دانش‌آموزان ابتدایی رسید

نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها درباره پایین آمدن سن اعتیاد ابراز نگرانی کرد - AFP

سیدعلیرضا موسوی‌نژاد، مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان جنوبی، گرایش دانش‌آموزان به مواد مخدر را تایید کرد، اما گفت که از این دانش‌آموزان آمار دقیقی ندارد.

او در گفتگو با خبرگزاری ایلنا، از عملکرد آموزش‌ و پرورش در خراسان جنوبی دفاع کرد و مدعی شد که به دلیل هم‌مرز بودن با افغانستان، گرایش تعدادی دانش‌آموز به مواد مخدر «جای تعجب» ندارد.

موسوی‌نژاد در ادامه ادعاهای خود افزود که با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و استانداری، برای دانش‌آموزان درگیر اعتیاد راهکارهایی در نظر گرفته شده است.

مدیر کل آموزش‌ و پرورش خراسان جنوبی درباره جزئیات این «راهکارها» توضیحی نداد، اما گزارش‌های آماری و میدانی آشکار می‌کند که پایین آمدن سن اعتیاد در ایران به مناطق مرزی استان خراسان جنوبی محدود نیست و دیگر استان‌های ایران را نیز شامل می‌شود.

هم‌زمان حسین فنودی، نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها، درباره کاهش سن اعتیاد در این استان هشدار داد.

به گفته او، «اینکه سن اعتیاد بین دانش‌آموزان پایین آمده است هم جای نگرانی دارد. قبلا بیشتر دانش‌آموزان دوره متوسطه درگیر بودند اما حالا دانش‌آموزان دوره ابتدایی هم درگیر شده‌اند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها، در دسترس بودن مواد مخدر از عوامل موثر بر افزایش نرخ اعتیاد کودکان در مناطق مرزی است.

او در عین‌ حال، تصریح کرد مشکلاتی همچون فقر، فقدان فضاهای آموزشی در دسترس و کمبود معلم در مناطق محروم ترک تحصیل بسیاری از کودکان و گرایش برخی از آنان به اعتیاد را در پی داشته است.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد که از این میان، چهار شهرستان نهبندان، سربیشه، درمیان و زیرکوه در حاشیه مرزها قرار دارند.

آن‌طور که حسین فنودی می‌گوید، در این چهار شهرستان مرزی، مواد مخدر به‌راحتی در دسترس است و دانش‌آموزان ابتدایی نیز به مواد مخدر صنعتی معتاد شده‌اند.

نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها درباره پایین آمدن سن اعتیاد ابراز نگرانی کرد و گفت که دانش‌آموزان درگیر اعتیاد از طریق آموزش‌وپرورش و با همکاری بهزیستی، به کمپ معرفی می‌شوند اما بعد از ترک، دوباره به سمت مواد مخدر می‌روند؛ زیرا این مواد به‌راحتی در دستر‌س‌اند و قیمت زیادی هم ندارند.

سلمان ذاکر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، اردیبهشت ۱۴۰۱ در یک برنامه رادیویی اذعان کرد که سن میانگین مصرف مواد مخدر در ایران به ۱۰ تا ۱۲ سال و مقطع راهنمایی رسیده است.

براساس آمار دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، ۲.۱ درصد دانش‌آموزان ایرانی اعتیاد دارند؛ اما کنشگران مدنی و پژوهشگران حوزه اعتیاد می‌گویند که ستاد مبارزه با مواد مخدر آمار واقعی معتادان از جمله کودکان درگیر اعتیاد را پنهان می‌کند.