کشتی فرنگی ایران بدون طلا، روی سکوی چهارم جهان

تیم محمد بنا نسبت به مسابقات قهرمانی جهان سال ۲۰۲۱ نتوانست انتظارها را برآورده کند

تیم ملی کشتی فرنگی ایران به لطف مدال نقره امین میرزازاده در وزن ۱۳۰ کیلوگرم، به مقام چهارم تیمی مسابقات قهرمانی جهان در بلگراد رسید.

میرزازاده در شب آخر مسابقات، مقابل رضا کایالپ از ترکیه کار سختی داشت و پس از یک رقابت نزدیک و تساوی یک بر یک، بازنده شد.

در سه دقیقه نخست این مبارزه به کایالپ اخطار کم‌کاری داده شد و این بخش با برتری یک بر هیچ کشتی‌گیر ایرانی به پایان رسید. در وقت دوم، نیز طبق معمول به میرزازده اخطار کم‌کاری داده شد و کایالپ یک امتیاز گرفت. کایالپ در شروع مبارزه به عمد کم‌کار نشان داد تا اخطار اول کم‌کاری را دریافت کند و در وقت دوم، اخطار کم‌کاری به میرزازاده داده شود تا کشتی‌گیر ترک با همین تاکتیک و به دلیل گرفتن امتیاز آخر، برنده این مبارزه حساس شود.

تیم ملی کشتی فرنگی ایران دوشنبه شب هم توانسته بود به دو مدال برسد؛ در فینال ۶۷ کیلو، شکست غیرمنتظره‌ محمدرضا گرایی مقابل میت نیمش از صربستان مدال نقره را نصیب او کرد و محمدهادی ساروی هم با برتری مقابل متهان باشار از ترکیه، مدال برنز وزن ۹۷ کیلو را به دست آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیم ملی کشتی فرنگی ایران در پایان این مسابقات، بدون کسب مدال طلا و با دو نقره و یک برنز و مجموع ۸۱ امتیاز، بعد از ترکیه، جمهوری آذربایجان و صربستان به عنوان چهارم تیمی رسید که پایین‌تر از انتظار بود. شاگردان بنا سال ۲۰۲۱ در نروژ موفق شده بودند با چهار مدال طلا و دو برنز نایب‌قهرمان شوند و انتظار می‌رفت که در غیاب روسیه، مدعی جدی قهرمانی باشند، ولی هفت تن از کشتی‌گیر‌های این تیم نتوانستند به مدال برسند.

علیرضا لرستانی، پیشکسوت کشتی فرنگی، درباره دلایل ناکامی تیم بنا در بلگراد گفت: «باید ببینیم آیا بچه‌ها دچار بیش‌تمرینی بودند یا کم تمرین داشتند؛ چرا که بدن‌ها اصلا شادابی و طراوت لازم را نداشت. احساس می‌کنم بچه‌های ما در غیاب روسیه و بلاروس اعتمادبه‌نفس کاذب پیدا کرده بودند و فکر می‌کردند چون سال ۲۰۲۱ در حضور روس‌ها، چهار طلای جهان را گرفته‌اند، امسال همه طلاها را درو می‌کنند.»

او درباره شکست غیرمنتظره محمدرضا گرایی در فینال هم گفت: «او مقابل کشتی‌گیر صرب از ابتدای مبارزه عجله داشت تا کار حریف را زود تمام کند و هشت بر هیچ برنده شود. مگر می‌شود در فینال جهانی با چنین رویکردی مبارزه کرد؟ از سوی دیگر، صرب‌ها گرایی را خیلی خوب و دقیق آنالیز کرده بودند و نگذاشتند او در فنون کمرگیری و کنده فرنگی که تبحر دارد، موفق باشد. گرایی چهار بر هیچ از حریف خود پیش بود و فقط کافی بود در سه دقیقه دوم، کشتی را مدیریت کند. وقتی چهار بر هیچ جلویی و طلای جهان در دستت است، خب کشتی را اداره کن! به ریسک فن زدن و کسب امتیاز بیشتر چه نیازی داری؟ مربیان چطور از او نخواستند کشتی را ببندد و سه دقیقه مبارزه را اداره کند تا پیروز شود؟»

لرستانی به رغم افت شدید نتایج تیم ملی کشتی فرنگی، با استعفای بنا موافق نیست: «چه کسی به غیر از او داریم که بتواند با این بچه ها کار کند؟ قبول دارم بنا سنش بالا رفته است و به استراحت نیاز دارد، اما اصلا موافق کنار گذاشتن او نیستم؛ بلکه کادر او باید تقویت شود.»

بیشتر از ورزش