سقوط تیم ملی کشتی فرنگی در بلگراد

ایران شانس سکو از دست داد

حتی در صورت کسب مدال طلای میرزازاده، ایران شانسی برای رفتن روی سکوی جدول تیمی ندارد-فدراسیون کشتی ایران

شاگردان محمد بنا نتوانستند در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۲ درخشش سال گذشته را تکرار کنند و بدون کسب مدال طلا در هشت وزن نخست، شانسی برای رفتن روی سکوی تیمی ندارند.

محمدرضا گرایی، ستاره کشتی فرنگی ایران در فینال وزن ۶۷ کیلوگرم مسابقات قهرمانی جهان در صربستان شکست ناباورانه‌ای مقابل کشتی‌گیر میزبان، «میت نیمش» داشت و نتوانست از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند.

گرایی که به دلیل اجرای فنون جذابش یکی از مشهورترین ستاره‌های کشتی فرنگی جهان است، در فینال دوشنبه شب شروعی توفانی داشت و توانست وقت اول را با برتری ۴ بر صفر به پایان برساند. او می‌توانست در وقت دوم تاکتیک محافظه‌کارانه‌ای انتخاب و از برتری‌اش دفاع کند، ولی دو بار روی حملات پرریسک خودش تبدیل شد و در فاصله کمتر از دو دقیقه تا پایان کشتی ۴-۵ از حریفش عقب افتاد. او در زمان باقی‌مانده برای امتیاز گرفتن به آب و آتش زد، ولی حریفش به خوبی دفاع کرد تا طلا از کف گرایی برود.

محمدهادی ساروی، دیگر فرنگی‌کار تیم ملی که سال گذشته طلا گرفته بود نیز مثل گرایی در بلگراد نتوانست از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند و به مدال برنز رسید. او بعد از شکست مقابل آرتور آلکسانیان از ارمنستان، در مسابقه رده‌بندی وزن ۹۷ کیلوگرم توانست «متهان باشار» ترکیه‌ای را شکست دهد. ساروی موفق شد وقت اول را با برتری ۴ بر صفر به پایان برساند و در نهایت مسابقه را ۶ بر یک برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علیرضا نجاتی، دیگر شانس مدال کشتی فرنگی ایران بود که در بازی رده‌بندی برابر «ارباتو تئو» از چین ۴ بر یک شکست خورد و نتوانست به مدال برنز برسد. او در نیمه‌نهایی مغلوب «لری ابولادزه» از گرجستان شده بود.

پیش از این مهدی محسن‌نژاد در وزن ۶۰ کیلوگرم، پویا دادمرز در ۵۵، محمدرضا مختاری در ۷۲، محمدعلی گرایی در ۷۷، پژمان پشتام در ۸۲ و ناصر علیزاده در وزن  ۸۷ کیلوگرم بدون کسب مدال از دور رقابت‌ها کنار رفتند.

تیم ملی کشتی فرنگی ایران در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۱ در نروژ به ۴ مدال طلا و ۲ برنز رسید و بعد از روسیه با ۱۴۶ امتیاز نایب‌قهرمان شد. انتظار می‌رفت که در غیاب روسیه، شاگردان بنا مدعی جدی قهرمانی باشند، ولی پایین‌تر از انتظار نتیجه گرفتند و بختی برای ایستادن روی سکو ندارند.

در پایان مسابقات ۸ وزن، صربستان با ۱۱۰ امتیاز در جایگاه نخست قرار دارد، آذربایجان با ۱۰۰ امتیاز دوم است و تیم های ترکیه با ۹۲ امتیاز، گرجستان با ۶۶ امتیاز و ایران با ۶۱ امتیاز در جایگاه سوم تا پنجم قرار دارند.

امین میرزازاده آخرین شانس مدال ایران است و سه‌شنبه شب در فینال ۱۳۰ کیلوگرم با رضا کایالپ، کشتی‌گیر باسابقه ترکیه‌ای مبارزه می‌کند. دارنده مدال طلای امیدهای جهان در نیمه نهایی مانتاس کنیستائوتاس از لیتوانی را با نتیجه ۲ بر یک شکست داد تا مدالش را قطعی کند. حتی در صورت کسب مدال طلای میرزازاده، ایران شانسی برای رفتن روی سکوی جدول تیمی ندارد.

بیشتر از ورزش