نماینده ایران به هیئت رئیسه اتحادیه جهانی کشتی راه نیافت

علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی، در این انتخابات رای نیاورد

ورزش ایران در ارتباطات بین‌المللی دچار بحران است و توجیه کردن و دلیل آوردن پس از اینکه کرسی‌های بین‌المللی از دست می‌روند، برای ورزش ایران حاصلی ندارد- جماران

انتخابات هیئت رئیسه اتحادیه جهانی کشتی با ناکامی علیرضا دبیر، نماینده ایران، به پایان رسید. این انتخابات پیش از آغاز رقابت‌های کشتی قهرمانی جهان ۲۰۲۲، در بلگراد صربستان، برگزار شد.

علیرضا دبیر، رئیس فدارسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران، در این انتخابات، ۲۵ رای آورد و در میان ۱۶ نامزد، در رده یازدهم قرار گرفت.

دانیل ایگالی از نیجریه، با ۸۳ رای، نفر اول این رای‌گیری بود و نمایندگانی از یونان، آلمان، رومانی، ترکیه، جمهوری آذربایجان و چین هم توانستند به هیئت رئیسه وارد شوند. یه‌ژانگ با ۶۲ رای، آخرین و هفتمین نفری بود که به هیئت رئیسه راه یافت و تعداد آرای او با دبیر فاصله زیادی داشت.

ایران ابتدا حمید سوریان را برای شرکت در این انتخابات معرفی کرده بود، ولی بعد از کناره‌گیری‌ او در خرداد ماه، دبیر جایش را گرفت.

برخلاف شناختی که افکار عمومی از دبیر دارد، او درباره دلایل ناکامی در این انتخابات مدعی شد که روحیه‌اش با سفر رفتن و لابی‌گری برای گرفتن رای جور درنمی‌آید. دبیر گفت: «از قبل مشخص بود که چه اتفاقی می‌افتد. من از روز اول هم گفتم نمی‌توانم خیلی از کارها را بکنم و با روحیه من جور در نمی‌آید؛ اما با کناره‌گیری سوریان در دقیقه ۹۰، مجبور شدم خودم ثبت‌نام کنم. من چه حلال باشد یا غیرحلال، بلد نیستم در این راه‌ها پول خرج کنم. نوش جان نفراتی که انتخاب شدند؛ اما من خودم در شورای شهر بوده‌ام و این بازی‌ها را می‌شناسم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او درباره برنامه‌هایش برای انتخابات بعدی هیئت رئیسه اتحادیه جهانی کشتی اضافه کرد: «حقیقتا روحیه من با سفر رفتن جور در نمی‌آید. این کار آدمی را می‌خواهد که دائما به کشورهای مختلف برود و رایزنی کند. این‌ها تازه ۸ یا ۹ شب در رستوران‌ها می‌نشینند و لابی می‌کنند؛ اما من ۹ و نیم شب می‌خوابم و اصلا نمی‌توانم. من اهل سفر به کشورها نیستم و برای اینجا هم چون سوریان کنار کشید، مجبور شدم بیایم. برای موفقیت در انتخابات هم هیچ هزینه‌ای نکردم. برای دوره بعد حتما دنبال فرد مناسب خواهیم بود.»

فدراسیون کشتی ایران سال ۲۰۲۱ در انتخابات شورای کشتی آسیا هم نتوانست صاحب کرسی شود و عباس جدیدی در این انتخابات، حد نصاب آرا را به دست نیاورد. جدیدی بعد از این انتخابات گفت که از او به اندازه کافی حمایت نشده است: «وقتی با آقایان دبیر و سوریان یک قرار و بدعتی گذاشتیم، خط شکن شدیم و جلو رفتیم، انتظار حمایت داشتیم که بیایند و حمایت کنند. من بارها گفته بودم که رای آوردن و انتخاب شدن در مجامع بین‌المللی ورزش کاری بسیار سخت و نیازمند برنامه‌ریزی، دیپلماسی و حمایت همه‌جانبه‌ است. من برای شورای کشتی آسیا معرفی شدم اما آیا به‌تنهایی می‌توانستم کاری از پیش ببرم؟ حتما باید وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و مخصوصا فدراسیون کشتی به‌صورت ویژه حمایت می‌کردند.»

ورزش ایران در ارتباطات بین‌المللی دچار بحران است و توجیه کردن و دلیل آوردن پس از اینکه کرسی‌های بین‌المللی از دست می‌روند، برای ورزش ایران حاصلی ندارد.

بیشتر از ورزش