جمهوری آذربایجان: تمامی اهداف نظامی که در مرز با ارمنستان داشتیم محقق شد

ارمنستان از کاهش آتش توپخانه نیروهای نظامی آذربایجان خبر داد

در جریان درگیری‌های پاییز سال ۲۰۲۰، دست‌کم‌ شش هزار و ۶۰۰ تن جان خود را از دست دادند - Handout / Azerbaijani Defence Ministry / AFP

به‌دنبال درگیری شدید مرزی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، مقام‌های سیاسی-نظامی در باکو، پایتخت آذربایجان، اعلام کردند به تمامی اهداف نظامی خود در مرز با ارمنستان دست پیدا کردند. همزمان، نیروهای ارمنی هم از کاهش آتش توپخانه نیروهای جمهوری آذربایجان خبر دادند.

خبرگزاری فرانسه شامگاه روز سه‌شنبه ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۱ به‌نقل از اطلاعیه دفتر سیاسی الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان، نوشت: «از تحرکات نیروهای ارمنستان در مرز جلوگیری شد و تمامی اهداف لازم به‌دست آمد».

به‌گفته رئیس جمهوری آذربایجان، «مسئولیت تنش‌های فعلی، به‌طور کامل بر عهده رهبری سیاسی ارمنستان است».

پیشتر خبرگزاری آسوشیتدپرس به‌نقل از مقام‌های دولتی ارمنستان نوشت در جریان گلوله‌باران و آتش توپخانه نیروهای نظامی آذربایجان، دست‌کم ۴۹ تن از سربازان این کشور جان خود را از دست دادند. حمله‌ای گسترده که نگرانی از آغاز دور تازه‌ای از درگیری‌ میان دو طرف را افزایش داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

‌به‌دنبال حملات بامداد سه‌شنبه نیروهای جمهوری آذربایجان، مقام‌های ارمنی هشدار دادند که این کشور قصد پیشروی در خاک ارمنستان را دارد و خواهان مداخله رهبران جهان شدند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده نیز روز سه‌شنبه در تماس تلفنی با نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهور آذربایجان نسبت به ادامه درگیری‌ها در مرز دو کشور ابراز نگرانی کرد.

منطقه قره‌باغ، سال‌هاست که محل مناقشه و عامل اصلی درگیری‌‌ نظامی گسترده میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان است. 

در جریان درگیری‌های خونین پاییز سال ۲۰۲۰، دست‌کم‌ شش هزار و ۶۰۰ تن از جان خود را از دست دادند.

حملات و درگیری‌های تازه مرزی میان آذربایجان و ارمنستان، در حالی صورت گرفت که فروردین‌ امسال، پس از چند دور دیدار و گفت‌وگو میان رهبران دو کشور، در نهایت طرف‌ها اعلام کردند بر سر شروع مذاکرات صلح با هم توافق کرده‌اند.

بیشتر از جهان