توافق ارمنستان و آذربایجان برای مذاکرات صلح

وزارت‌خانه‌های امور خارجه ارمنستان و آذربایجان مقدمات مذاکرات صلح را فراهم کنند

ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مسیر آماده‌سازی مقدمات مذاکرات صلح _ Francois Walschaerts, AFP

پس از سومین دیدار نخست‌ وزیر ارمنستان و رئیس جمهوری آذربایجان طی شش ماه اخیر، که به منظور رفع تنش‌ها بر سر منطقه قره‌باغ در بروکسل برگزار شده بود، دفتر نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد که این کشور و جمهوری آذربایجان توافق کردند برای رسیدگی به تنش‌ها بر سر منطقه قره‌باغ مذاکرات صلح برگزار کنند.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان روز گذشته در بروکسل دیدار و سومین نشست مشترک خود طی شش ماه اخیر را به میزبانی اتحادیه اروپا برگزار کردند.

به گزارش رویترز پس از این نشست دفتر پاشینیان در بیانیه‌ای اعلام کرد که نخست وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهوری آذربایجان به وزرای خارجه دو کشور دستور دادند که مقدمات لازم برای مذاکرات صلح را فراهم کنند.

این بیانیه از سوی دفتر نخست وزیر ارمنستان اعلام شده و تاکنون جمهوری آذربایجان اظهارنظری رسمی در خصوص نتایج مذاکرات بروکسل اعلام نکرده است. به دنبال این مذاکرات که با هدف رفع تنش میان دو طرف بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ صورت گرفته است، مقرر شده که سران دو کشور تا پایان ماه آوریل کمیسیون مشترکی برای تعیین حدود مرزی و تضمین امنیت و ثبات در طول این حدود مرکزی تشکیل دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبران دو کشور در این دیدار همچنین در مورد بازسازی زیرساخت‌های ارتباطی و ارتباطی بین ارمنستان و آذربایجان به طور خاص و در قفقاز جنوبی بحث کردند.

در نشست سه جانبه اخیر بروکسل، چارلز میشل رئیس شورای اروپا نیز بر تعهد اتحادیه اروپا به تعمیق همکاری خود با ارمنستان و آذربایجان برای همکاری نزدیک در غلبه بر تنش‌ها و ترویج شرایط امن، باثبات، صلح آمیز و مرفه به نفع همه مردم منطقه تاکید کرد.

قره‌باغ، سال‌هاست که به یکی از مناطق مناقشه‌برانگیز میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان تبدیل شده است. منطقه‌ای در خاک جمهوری آذربایجان که اکثریت جمعیت آن ارمنی هستند.

این تنش در برهه‌هایی کمرنگ‌تر شد اما هیچگاه به طور کامل آتش آن میان طرفین خاموش نشد و در عین حال گاهی با شدت بیشتری به تقابل بیشتر دو کشور نیز منجر شد. حدود دو سال گذشته  زمزمه‌هایی از امکان مذاکرات صلح بر سر درگیری‌ها در قره‌ باغ مطرح شده بود اما جمهوری آذربایجان آن را رد کرد و نهایتا راه به جایی نبرد.

تنش‌ها در منطقه قره‌ باغ در دوران به قدرت رسیدن پاشنیان در ارمنستان افزایش یافت و در چند سال اخیر این منطقه به محل تقابل نظامی طرفین تبدیل شد.

بیشتر از جهان