درگیری میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان از سر گرفته شد

درگیری میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ روز سه‌شنبه، وارد مرحله جدیدی شد

بلینکن پایان فوری درگیری‌های بین دو کشور را خواستار شد - Karen MINASYAN / AFP

درگیری میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه موردمناقشه قره‌باغ، از روز سه‌شنبه وارد مرحله جدیدی شد. جمهوری آذربایجان که پیش‌تر در یک درگیری شش‌هفته‌ای در سال ۲۰۲۰، کنترل کامل این منطقه را به دست گرفته بود، از تلفات در نیروهای خود خبر داد. اما ارمنستان به تلفات نیروهایش اشاره‌ای نکرد.

به گزارش اینترفکس، دولت ایروان اعلام کرد که با استناد به توافق همکاری روسیه، از یک بلوک امنیتی به رهبری روسیه، سازمان پیمان امنیت جمعی و همچنین شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کمک خواهد کرد. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، علاوه بر ولادیمیر پوتین، با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز برای گفت‌وگو در مورد این وضعیت تماس گرفته است.

بلینکن خواستار پایان فوری درگیری‌های بین دو کشور شد. او معتقد است در این درگیری‌ها، هر کدام از طرفین طرف دیگر را مقصر می‌داند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌‎‍‌ای اعلام کرد: «یگان‌های ارتش ارمنستان چند پناهگاه و پایگاه نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان را هدف گلوله‌باران شدید قرار داده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته جمهوری آذربایجان، تلفات انسانی در میان کارکنان نیروهای مسلح و آسیب به زیرساخت‌های نظامی این کشور از جمله پیامدهای این حمله‌اند. بیانیه‌های جمهوری آذربایجان حاکی از آن است که نیروهای ارمنستان در مرزهای خود درگیر فعالیت‌های اطلاعاتی بوده‌اند. بنا بر گزارش رویترز، این افراد تسلیحات نظامی به منطقه منتقل کردند‌ و دوشنبه شب در آن منطقه عملیات مین‌گذاری انجام داده‌اند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان همچنین اعلام کرد که اقدام‌های ارمنستان ماهیتی کاملا محلی با اهدافی نظامی دارد.

از سوی دیگر، وزارت دفاع ارمنستان نیز اعلام کرد تیراندازی‌های فشرده که در واکنش به تحریک‌های گسترده از طرف جمهوری آذربایجان، آغاز شد، ادامه دارد. به گفته آن‌ها، نیروهای مسلح ارمنستان دادن پاسخ متناسب به جمهوری آذربایجان را آغاز کردند.

درگیری برای اولین بار در اواخر دهه ۱۹۸۰ آغاز شد؛ زمانی که هر دو طرف تحت حاکمیت شوروی بودند و نیروهای ارمنستان بخش‌هایی از قلمرو نزدیک قره‌کوه را تصرف کردند. این منطقه در سطح بین‌المللی، تا مدت‌ها قلمرو جمهوری آذربایجان شناخته می‌شد اما جمعیت ارمنی زیادی داشت. جمهوری آذربایجان در نبردهای سال ۲۰۲۰ که با آتش‌بس و میانجیگری روسیه و بازگشت هزاران نفر از ساکنان این منطقه به خانه‌هایی که از آن فرار کرده بودند، پایان یافت، این مناطق را پس گرفت.

رهبران هر دو کشور از آن زمان چند بار برای امضای معاهده‌ای با هدف برقراری صلح پایدار، ملاقات کرده‌اند.

بیشتر از جهان