درگیری مرزی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان؛ ۴۹ نظامی کشته شدند

ایروان و باکو یکدیگر را به آغاز دوباره درگیری‌ نظامی در مرز‌ها متهم کرده‌اند

قره‌باغ سال‌ها است به یکی از مناطق مناقشه‌برانگیز میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان تبدیل شده است- AFP

ارمنستان و جمهوری آذربایجان از درگیری‌ گسترده مرزی خبر دادند. این درگیری بامداد سه‌شنبه رخ داد و به کشته شدن دست‌کم ۴۹ نظامی منجر شد.

وزارت دفاع ارمنستان با انتشار اطلاعیه‌ای، جمهوری آذربایجان را متهم کرد که با شلیک توپخانه‌ای، مواضع نظامی این کشور در مناطق گوریس، ستک و جرموک را هدف قرار داده است. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان هم در واکنش به این اطلاعیه، ارمنستان را به «اقدام‌های خرابکارانه» در مناطق مرزی داش‌کسن، کلبجر و لاچین متهم کرد.

در اطلاعیه این وزارتخانه آمده است که ارتش ارمنستان مواضع نظامیان جمهوری آذربایجان را هدف قرار داده‌اند. این وزارتخانه همچنین افزود که این درگیری‌ها تلفاتی به جا گذاشته است اما گزارش‌ها درباره مرگ دست‌کم هفت سرباز جمهوری آذربایجان در این درگیری‌ها را تایید نکرد.

در مقابل، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، گفت که در این درگیری‌ها دست‌کم ۴۹ نیروی نظامی این کشور کشته شده‌اند. دولت ایروان اعلام کرد که با استناد به توافق همکاری روسیه، از یک بلوک امنیتی به رهبری روسیه، سازمان پیمان امنیت جمعی و همچنین شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کمک خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا از بروز این درگیری‌ها ابزار نگرانی کرد و مقام‌های جمهوری اسلامی هم خواستار «خویشتنداری» طرفین و «حل‌وفصل اختلاف‌ها از روش‌های مسالمت‌آمیز» شدند. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در واکنش به این درگیری‌ها گفت که از نظر تهران، هرگونه تغییر در مرزهای جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان غیرقابل قبول است.

درگیری میان دو کشور بر سر منطقه کوهستانی قره‌باغ نخستین‌ بار در اواخر دهه ۱۹۸۰ آغاز شد؛ زمانی که هر دو طرف تحت حاکمیت شوروی سابق بودند و نیروهای ارمنستان بخش‌هایی از قلمرو نزدیک قره‌باغ را تصرف کردند. 

این منطقه از نظر بین‌المللی، تا مدت‌ها قلمرو جمهوری آذربایجان شناخته می‌شد اما جمعیت ارمنی زیادی دارد. 

جمهوری آذربایجان در نبردهای سال ۲۰۲۰ که با آتش‌بس و میانجی‌گری روسیه و بازگشت هزاران نفر از ساکنان این منطقه به خانه‌هایی که از آن فرار کرده بودند، پایان یافت، این مناطق را پس گرفت. رهبران هر دو کشور از آن زمان چند بار برای امضای معاهده‌ای با هدف برقراری صلح پایدار، ملاقات کرده‌اند؛ اما این ملاقات‌ها مانع از بروز درگیری‌‌های مرزی میان آن‌ها نشد.

قره‌باغ، سال‌ها است که به یکی از مناطق مناقشه‌برانگیز میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان تبدیل شده است. این تنش در برهه‌هایی کمرنگ‌تر شدند اما آتش اختلاف طرفین هیچ‌گاه به طور کامل خاموش نشد و در مواردی، تشدید اختلاف‌ها به تقابل بیشتر دو کشور منجر شد. 

حدود دو سال گذشته زمزمه‌هایی از امکان مذاکرات صلح قره‌ باغ مطرح شد اما جمهوری آذربایجان آن را رد کرد و نهایتا راه به جایی نبرد. تنش‌ها در منطقه قره‌ باغ در دوران به قدرت رسیدن پاشنیان در ارمنستان افزایش یافت و این منطقه در چند سال اخیر به محل تقابل نظامی طرفین تبدیل شد.

بیشتر از جهان