گانتز: ایران در حال تبدیل پایگاه‌های نظامی سوریه به کارگاه‌های موشکی است

«حکومت ایران در حال ساخت صنایع ترور در سوریه، یمن و لبنان است»

Israeli DEFENSE MINISTRY

بنی گانتز، وزير دفاع اسرائیل، روز دوشنبه، ۲۱ شهریور (۱۲ سپتامبر)، نقشه‌ای را از تاسیسات نظامی در سراسر سوریه منتشر کرد. به گفته او، از این تاسیسات برای ساخت مهمات پیشرفته ایران و گروه‌های نیابتی آن استفاده شده است.

او در اظهاراتی در نیویورک گفت: «ایران در حال ساخت صنایع ترور در سوریه و نیز در یمن و لبنان است. این روند باید متوقف شود.»

این سخنان در حالی مطرح شد که حملات هوایی گسترده اخیر در سوریه، به اسرائیل نسبت داده شده است. گانتز به مرکز مطالعات و تحقیقات علمی سوریه در نزدیکی شهر مصیاف در شمال غربی این کشور اشاره کرد و گفت که این مرکز، مدتی طولانی با تولید موشک‌های دقیق زمین به زمین، از جمله تولید موتورهای موشک و نیز سلاح‌های شیمیایی در ارتباط بوده است.

Israeli DEFENSE MINISTRY

منطقه اطراف مصیاف که تصور می‌شود در حکم پایگاهی برای نیروهای ایرانی و شبه‌نظامیان طرفدار حکومت ایران به‌کار می‌رود، در سال‌های اخیر بارها در حمله‌هایی که به اسرائیل نسبت داده می‌شود، هدف قرار گرفته است. چندین ساختمان این مرکز ماه گذشته در یک حمله هوایی آسیب دیدند. در ماه مه نیز تصاویر ماهواره‌ای نشان داد که یک سایت زیرزمینی در این منطقه هدف قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گانتز خطاب به کنفرانس سالانه اورشلیم پست گفت: «سایت‌هایی که بر روی نقشه برای شما فاش می‌کنم و به‌ویژه سایت زیرزمینی در مصیاف که موشک‌های نقطه‌زن در آن تولید می‌شوند، تهدید بالقوه قابل‌توجهی برای منطقه و اسرائیل است.»

او ایران را متهم کرد که سایت‌های نظامی سوریه را به تاسیسات ساخت موشک نقطه‌زن برای حزب‌الله و دیگر شبه‌نظامیان وابسته به ایران در منطقه تبدیل کرده است. او گفت که این روند در زمان قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس ایران که در سال ۲۰۲۰ به دست نیروهای آمریکا ترور شد، آغاز شده است.

طبق قاعده‌ای کلی، ارتش اسرائیل در مورد حملات در سوریه اظهارنظر نمی‌کند، اما به انجام صدها سورتی پرواز علیه گروه‌های برخوردار از حمایت ایران که می‌کوشند جای پایی در این کشور به دست آورند، اعتراف کرده است.

اسرائیل همچنین می‌گويد که به محموله‌های تسليحاتی که گمان می‌رود برای گروه‌های نیابتی ایران است، حمله می‌کند.

اظهارات وزیر دفاع اسرائیل، با ادامه مخالفت‌های مقام‌های ارشد این کشور با احیای برجام همزمان شده است.

 داوید بارنیا، رئیس موساد، گفته است که اسرائیل در «امر مفتضحانه» احیای توافق هسته‌ای بین قدرت‌های جهانی و ایران شرکت نخواهد کرد. 

او هشدار داد توافقی که در حال شکل‌گیری است، «مصونیتی» برای تهران در برابر اقدامات عملیاتی اسرائیل ایجاد نخواهد کرد. بارنیا گفت که این توافق بر اساس دروغ‌های ایران بنا شده است، و ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است که موجودیت اسرائیل را به خطر می‌اندازد.

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز در آغاز جلسه کابینه این کشور در روز یکشنبه گفت: «ما کارزار شدیدی برای جلوگیری از امضای توافق هسته‌ای خطرناک بین ایران و قدرت‌های جهانی در دست اجرا داریم.»