گانتز: جمهوری اسلامی ایران تنها در پی نابودی اسرائیل است

«من در مقام وزیر دفاع، هرگز نخواهم گذاشت چنین اتفاقی بیفتد»

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل - Alex Wong/Getty Images/AFP

وزیر دفاع اسرائیل روز جمعه ایران را جدی‌ترین و بزرگ‌ترین تهدید علیه صلح و ثبات منطقه و جهان خواند.

بنی گانتز که در شورای اسرائیل و آمریکا (آی‌اِی‌سی) در واشنگتن سخنرانی می‌کرد، افزود: «اسرائیل تنها کشوری در دنیاست که کشور دیگری یعنی ایران، خواهان نابودی آن است و برای این منظور دارد ابزار لازم برای این منظور را می‌سازد. من در مقام وزیر دفاع، هرگز نخواهم گذاشت چنین اتفاقی بیفتد.»

به گفته وزیر دفاع اسرائیل، «برای همین است که جامعه بین‌الملل به رهبری ایالات متحده باید متحد باشد و با قدرت علیه برتری‌جویی و برنامه هسته‌ای وارد عمل شود تا ثبات را بازگرداند.»

گانتز گفتگوهای خود را لوید آستین و آنتونی بلینکن، وزرای دفاع و خارجه آمریکا را مثبت خواند و گفت که هر دو آنها «بر روابط نیرومند دفاعی، همکاری و اشتراک اطلاعاتی بین دو کشور تاکید کردند.»

گانتز روز پنجشنبه، ۱۸ آذرماه، با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در واشنگتن دی‌سی، دیدار و در مورد مسائل منطقه و امنیتی، از جمله «تهدید فزاینده ایران» گفت‌وگو کرد.

براساس بیانیه وزارت دفاع اسرائیل، گانتز در این دیدار، بار دیگر ایران را «تهدیدی برای صلح و ثبات جهانی» دانست و «بر لزوم اتخاذ تدابیری برای توقف برنامه هسته‌ای و تجاوزهای منطقه‌ای آن تاکید کرد».

وزیر دفاع اسرائیل، پس از دیدار با بلینکن، در حساب توییتر خود نوشت: «امروز با وزیر خارجه ایالات متحده، آنتونی بلینکن ملاقات کردم. ما در مورد چالش‌ها و فرصت‌های با اهمیت راهبردی مشترک، از جمله تهدید فزاینده بلندپروازی‌های هسته‌ای و برتری‌جویانه ایران در مقابل فرصت‌های گسترش صلح و عادی‌سازی در منطقه، صحبت کردیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ملاقات، پس از دیدار گانتز با همتای آمریکایی‌اش، لوید آستین، برگزار شد. در آن دیدار، وزرای دفاع آمریکا و اسرائیل نگرانی عمیق خود را از پیشرفت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ابراز کردند و لوید آستین ضمن اشاره به «نبودِ گفت‌وگوی سازنده از سوی ایران»، اعلام کرد که اگر سیاست کنونی آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران به نتیجه نرسد، جو بایدن برای «رو کردن به گزینه‌های دیگر» آماده است.

سفر گانتز به واشنگتن هم‌زمان با ادامه مذاکرات برای احیای برجام میان ایران و قدرت‌های جهانی در وین اتریش و در حالی برگزار شد که رویکرد هیئت مذاکره‌کننده ایرانی در گفت‌وگو، امیدها برای دستیابی به توافق را به‌شدت کاهش داده است. 

رهبران اسرائیل ضمن ابراز تردید در مورد در صداقت ایران برای بازگشت به برجام، خواهان موضع سرسختانه‌تر طرف‌های مذاکره با ایران شده‌ و در مورد برقراری احتمالی یک «توافق موقت» با جمهوری اسلامی و آنچه از آن به‌عنوان «کمتر دربرابر کمتر» یاد می‌کنند، هشدار داه‌اند. در صورت برقراری چنین توافقی، آمریکا فقط بعضی از تحریم‌ها را لغو می‌کند و ایران هم درمقابل تنها برخی فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف می‌کند. اسرائیلی‌ها معتقدند که در این‌ صورت، جامعه جهانی یکی از مهم‌ترین ابزارهای برخورد با برنامه هسته‌ای ایران، یعنی تحریم‌ها را تا حد زیادی از دست خواهد داد.