رئیس موساد: احیای برجام تهران را در مقابل عملیات‌های ما مصون نمی‌کند

به‌گفته دیوید بارنیا جمهوری اسلامی ایران از تروریسم دولتی به‌جای دیپلماسی استفاده می‌کند و از آن ابزاری برای اخاذی از جهان ساخته است

دیوید بارنیا، رئیس موساد، گفت اسرائیل در «صحنه‌آرایی» احیای توافق هسته‌ای میان قدرت‌های جهانی و جمهوری اسلامی ایران مشارکت نمی‌کند و حصول هرگونه توافقی با حکومت ایران، باعث نمی‌شود تا تهران در مقابل عملیات‌های موساد مصونیت داشته باشد.

بارنیا که این سخنان را روز دوشنبه، ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۲، بیان می‌کرد در ادامه اظهاراتش گفت: «توافق مورد نظر بر پایه دروغ‌های [حکومت] ایران استوار است. [حکومت] ایران در پی ساخت سلاح اتمی است تا بتواند موجودیت اسرائیل را به خطر بیاندازد. [بنابراین] توافق به‌سادگی آنها را کمک می‌کند تا، تحت لوای مشروعیت بین‌المللی، به چنان هدفی دست یابند.»

رئیس سازمان موساد در بخش دیگری از سخنانش توافق هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی را نوعی «صحنه‌سازی» توصیف کرد و در این مورد گفت: «ما چشم‌های خود را بر روی حقیقت اثبات شده نمی‌بندیم و حکومت ایران از هیچ‌گونه مصونیتی برخوردار نخواهد بود.»

دیوید بارنیا در ادامه سخنانش تاکید کرد «رهبری ایران» باید متوجه این نکته باشد که هرگونه حمله مستقیم یا غیرمستقیم به اسرائیل با «پاسخ دردناک» این کشور «در خاک ایران» و علیه مسئول‌های جمهوری اسلامی روبرو خواهد شد. به‌گفته بارنیا دستگاه اطلاعاتی اسرائیل دیگر افراد یا گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی ایران را تحت تعقیب قرار نخواهد داد و در صورت لزوم به تعقیب افرادی «در خاک ایران» می‌پردازد که این گروه‌ها را مسلح می‌کنند و به آنها دستور می‌دهند.

نکته مورد اشاره دیوید بارنیا، در یکی از رویکردهای متاخر دولت اسرائیل ریشه دارد که از آن تحت عنوان «دکترین اختاپوس» یاد می‌شود. بر اساس این دکترین، که در دولت نفتالی بنت شکل گرفت، دولت اسرائیل دیگر به جنگ نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران نمی‌رود، بلکه در صورت وقوع هرگونه تهدیدی از جانب این نیروها، افرادی در داخل حکومت ایران مورد هدف اسرائیل قرار خواهند گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دوید بارنیا در بخش دیگری از سخنان روز دوشنبه‌اش، که در دانشگاه رایشمن ایراد می‌شد، به نقش جمهوری اسلامی ایران در اشاعه و گسترش تروریسم دولتی اشاره کرد و گفت حکومت ایران بارها در طی مذاکرات نیز به اقدامات تروریستی دست زده است. به‌گفته بارنیا علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دستور انجام عملیات‌های تروریستی را صادر می‌کند و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سایر سازمان‌های اطلاعاتی – امنیتی حکومت ایران این عملیات‌ها را انجام می‌دهند.

بارنیا تاکید کرد که شماری از عملیات‌های تروریستی جمهوری اسلامی ایران، که در خاک اروپا و آمریکا اجرا شد، در بحبوحه مذاکرات احیای برجام به‌وقوع پیوست. او در عین‌حال گفت موساد در ماه‌های اخیر «ده‌ها حمله تروریستی» جمهوری اسلامی علیه «اسرائیلی‌ها و یهودیان خارج از اسرائیل» را در «قبرس، ترکیه، کلمبیا و بسیاری مکان‌های دیگر» خنثی کرده است.

او همچنین به منظور اثبات ادعاهایش به تهدیدهای جانی صورت گرفته علیه جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، و مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق ایالات متحده، در خاک این کشور اشاره کرد و گفت اگر در مقابل تروریسم دولتی جمهوری اسلامی واکنشی قاطعانه نشان داده نشود، حکومت ایران آن را به چشم «چراغ سبز» می‌بیند و به رفتارهایش در این زمینه ادامه می‌دهد.

او در تشریح ماهیت اقدام‌های تروریستی جمهوری اسلامی ایران چنین گفت: «این [اقدام‌های تروریستی] اقدام‌هایی خودسرانه نیست، بلکه ترورهایی برنامه‌ریزی شده، نظام‌مند و راهبردی‌اند.»

به‌گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، رئیس موساد تاکید کرد حکومت ایران از «تروریسم» به‌جای «دیپلماسی» استفاده می‌کند و از آن وسیله‌ای ساخته است برای «اخاذی» کردن از تمام کشورهای جهان و به این معنا ترور نقشی حیاتی در «بقای» جمهوری اسلامی دارد. بارنیا در این زمینه گفت: «[ترور] مانع هرگونه تغییر به‌وسیله مردم ایران می‌شود، حاکمیت همسایگان [ایران] را تضعیف می‌کند و آنها را از همکاری کردن با اسرائیل باز می‌دارد.»