برگزاری مراسم بیست‌ویکمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر در آمریکا

پیامدهای حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ هنوز در سیاست و زندگی مردم آمریکا دیده می‌شود

این حملات سایه طولانی بر زندگی شخصی هزاران نفری انداخته است که از آن اتفاق جان سالم به در بردند یا عزیزان، دوستان و همکارانشان را از دست دادند- REUTERS/Amr Alfiky

 آمریکایی‌ها ۲۱ سال پس از مرگبارترین حمله تروریستی در خاک ایالات متحده، مراسم سالگرد روز ۱۱ سپتامبر را با سکوت، خواندن اسامی قربانیان، اهدای گل و ادای احترام به قربانیان این حادثه برگزار می‌کنند.

حملات ۱۱ سپتامبر، سلسله‌ای از حملات تروریستی انتحاری در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بود که از سوی گروه تروریستی القاعده در خاک ایالات متحده آمریکا رخ داد.

در این حادثه ۱۹ تن از عناصر القاعده، چهار هواپیمای تجاری-مسافربری را ربودند. هواپیماربایان دو هواپیما را در فاصله‌های زمانی گوناگون به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک کوبیدند. در نتیجه این دو برخورد، همه مسافران به همراه عده بسیاری در ساختمان‌ها کشته شدند. هر دو ساختمان، پس از دو ساعت به‌طور کامل ویران شدند و خسارت فراوانی به ساختمان‌های پیرامون زدند.

گروه هواپیماربایان، هواپیمای سوم را به پنتاگون، واقع در ارلینگتون ویرجینیا زدند. هواپیمای چهارم در ایالت پنسیلوانیا سرنگون شد و هیچ‌یک از مسافران این پرواز و سه پرواز دیگر زنده نماندند.

به گزارش آسوشیتدپرس، هر سال به مناسبت سالگرد حملات تروریستی یازدهم سپتامبر، بستگان و دوستان قربانیان این حمله دور هم جمع می‌شوند. امسال نیز روز یکشنبه به مناسبت ادای احترام به قربانیان این حمله، مردم آمریکا در مرکز تجارت جهانی در نیویورک، پنتاگون و میدانی در پنسیلوانیا گرد هم می‌آیند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سایر مناطق ایالات متحده نیز مردم متاثر از این واقعه، با روشن کردن شمع با بازماندگان ابراز همدردی می‌کنند. در همین حال، برخی از مردم آمریکا با انجام خدمات داوطلبانه تلاش می‌کنند این روز را به عنوان روز میهن‌پرستی گرامی بدارند. 

با گذشت سال‌ها از واقعه ۱۱ سپتامبر، این روز همچنان نقطه عطفی برای تامل در مورد حمله‌ای است که جان نزدیک به سه هزار نفر را گرفت، سیاست «جنگ علیه تروریسم» ایالات متحده را در سراسر جهان تحریک کرد و به بازسازی راهکارهای امنیت ملی منجر شد. 

همچنین این اتفاق تلخ برای بسیاری از مردم آمریکا حس غرور و اتحاد ملی را برانگیخت، هرچند که از سوی دیگر، آمریکایی‌های مسلمان را سال‌ها در معرض سوءظن قرار داد و بحث‌هایی را در مورد برقراری تعادل بین امنیت و آزادی‌های مدنی ایجاد کرد. 

این حملات سایه طولانی بر زندگی شخصی هزاران نفری انداخته است که از آن اتفاق جان سالم به در بردند یا عزیزان، دوستان و همکارانشان را از دست دادند.

یکی از بازماندگان این حمله می‌گوید: «هر ۱۱ سپتامبر یادآور چیزهایی است که از دست داده‌ام و هرگز نمی‌توانم آنها را دوباره به دست بیاورم کنم. هرگز نمی‌توانم این روز را فراموش کنم، نمی‌توانم آن را از ذهنم دور نگه دارم.»

روز یکشنبه به مناسبت سالگرد حمله ۱۱ سپتامبر قرار است جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در پنتاگون سخنرانی و با اهدای تاج گل به قربانیان این حمله تروریستی ادای احترام کند. جیل بایدن، بانوی اول نیز قرار است در شانکسویل پنسیلوانیا سخنرانی کند، جایی که یکی از هواپیماهای ربوده شده پس از تلاش مسافران و خدمه برای ورود به کابین خلبان سقوط کرد. 

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز قرار است در یادبود ملی ۱۱ سپتامبر در نیویورک شرکت کند، اما طبق سنت، هیچ شخصیت سیاسی در این مراسم صحبت نمی‌کند زیرا این یادبود بر ابراز احساسات بستگان قربانیان تمرکز دارد. 

در این مراسم، با صدای بلند اسامی کشته‌شدگان حمله یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ خوانده می‌شود، سپس بستگان و دوستان آنها به بیان احساسات شخصی خود می‌پردازند؛ ترکیبی از غم و اندوه، عصبانیت، قدردانی از نیروهای امدادی و ارتش، تاکید بر میهن‌پرستی، آرزوی صلح، اظهارات سیاسی و بیان خاطراتی از روزهای فارغ التحصیلی قربانیان، مراسم ازدواج، تولد و سایر بخش‌های زندگی روزمره‌ای که قربانیان از دست داده‌اند.

بیشتر از جهان