بن لادن طرح دو حمله تروریستی دیگر در ایالات متحده را در سر داشت

بن لادن تنها سه سال پس از ۱۱ سپتامبر، در حال برنامه‌ریزی برای حمله دوم علیه ایالات متحده بود

بن‌لادن پیشنهاد کرده بود حمله بعدی شبیه حملات ۱۱ سپتامبر باشد - SETH MCALLISTER / AFP

مجموعه اسناد کشف‌شده متعلق به اسامه بن‌لاادن فاش کرد که این تروریست تنها سه سال پس از ۱۱ سپتامبر، در حال برنامه‌ریزی برای حمله دوم علیه ایالات متحده بود.

در ماه مه ۲۰۱۱، یگان ویژه نیروی دریایی ایالات متحده در جریان عملیات پیکان نپتون، بن‌لادن را در خانه‌اش در ایبت‌آباد پاکستان کشت. در طول حمله، ‌یگان ویژه دریافت که این خانه پر از مدارک ارتباط بن‌لادن با سایر اعضای القاعده است. آن‌ها پیش از فرار از این خانه، تا جایی که توانسته بودند مدارک را با خود بردند.

پس از آنکه نامه‌های بن‌لادن در سال ۲۰۱۲ از شکل محرمانه خارج شدند، مرکز مبارزه با تروریسم وست پوینت مسئولیت بررسی این نامه‌ها را به دکتر نلی لهود سپرد. نتایج کار او از نقشه‌های بن‌لادن در سال ۲۰۰۴ پرده برداشت.

پس از اینکه بن‌لادن در پی ۱۱ سپتامبر، سه سال را بدون هیچ‌ارتباطی با دنیای خارج سپری کرد -سکوتی ضروری که او برای فرار از نیروهای آمریکایی حفظ کرد-  این رهبر تروریست دوباره با باقی‌مانده اعضای القاعده تماس گرفت و برنامه‌ریزی برای حمله بعدی را شروع کرد.

دکتر لهود در مصاحبه با سی‌بی‌اس نیوز، از نقشه پیشنهادی بن‌لادن برای حمله گفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این نامه، بن‌لادن پیشنهاد کرده است که حمله بعدی شبیه حملات ۱۱ سپتامبر باشد؛ با این تفاوت که در عملیات بعدی، به جای ربودن هواپیماهای تجاری، هواپیماها را چارتر [اجاره کامل هواپیما] کنند.

او همچنین استدلال کرده بود که اگر دستیابی به هواپیما خیلی مشکل بود، القاعده می‌تواند تمرکز خود را به شبکه راه‌آهن ایالات متحده معطوف کند.

دکتر لهود توضیح داد که چگونه بن‌لادن در جریان جزئیات نقشه این حمله بود و حتی از پیشینه مهندسی‌ خود برای ابداع روش‌هایی تخریبی استفاده کرد.

او گفت: «می‌خواست ۱۲ متر از ریل فولادی را بردارد تا بتواند قطار را از ریل خارج کند و ما فهمیدیم که او داشت ابزارهای ساده‌ای را که می‌توان استفاده کرد توضیح می‌داد. می‌دانید، او می‌گفت: می‌توانید از کمپرسور استفاده کنید. می‌توانید از دستگاه ذوب آهن استفاده کنید.»

خوشبختانه در آن هنگام نیروهای القاعده به دلیل جنگ در افغانستان از بین رفته بودند و این سازمان نتوانست این حمله را اجرا کند.

او گفت که بن‌لادن آن زمان از وضعیت القاعده خبر نداشت و اشاره کرده است که معتمدان نزدیکش در مورد قدرت سازمان به او دروغ گفته‌اند. او می‌گوید سرانجام یک نفر که با بن‌لادن مکاتبه داشت، حقیقت را به او گفت.

در سال ۲۰۰۶، القاعده فقط ۲۰۰ هزار دلار در خزانه داشت و مهار سازمان داشت از دست خارج می‌شد.

با این حال، بنا بر گزارش‌ها، بن‌لادن همچنان خیال این حملات را در سر داشت. یکی از پیشنهادهای او این بود که اعضای القاعده در ایالات متحده قایق‌های چوبی کوچک ماهیگیری بخرند و در نزدیکی شهرهای بندری این کشور در کسوت ماهیگیری مخفیانه فعالیت کنند. او از آن‌ها می‌خواست کشتی‌ها را منفجر و نفتکش‌ها را غرق کنند تا اقتصاد ایالات متحده آسیب ببیند.

این طرح هم در نهایت به دلیل بهار عربی خنثی شد. بنا بر گزارش‌ها، اعتراض‌های سراسری در جهان عرب بن‌لادن و بقیه رهبران القاعده را نگران و سردرگم کرده بود.

© The Independent