«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» منشور مبارزه با طالبان را منتشر کرد

مبارزه با هراس افکنی، برپایی حاکمیت مردم و دفاع از منافع مردم بخش‌هایی از منشور شورای مقاومت برای نجات افغانستان است

این شورا می‌گوید اگر طالبان به خواست‌های مردم افغانستان تمکین نکنند، مقاومت سراسری آغاز خواهد شد-- عکس از ایندیپندینت فارسی

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» در یک نشست رسمی، انتشار منشور این شورا را برای مبارزه با طالبان، اعلام کرد.

 شماری از رهبران سیاسی، سیاستمداران، و نمایندگان احزاب حاضر در این نشست که به صورت مجازی پخش شد، بر اتحاد برای مبارزه با طالبان تاکید کردند.

در این نشست، محمد یونس قانونی بار دیگر سقوط نظام پیشین در افغانستان را «توطئه‌ای خائنانه» از سوی اشرف غنی و حلقه نزدیکانش دانست و گفت که اشرف غنی با حلقه کوچکی از نزدیکانش، دانسته و به عمد، افغانستان را به طالبان تسلیم کرد.

قانونی، طالبان را به نقض روشن حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان، پاکسازی‌های قومی و دینی، فروپاشی نظام اقتصادی، قتل، شکنجه، و بازداشت شهروندان افغانستان متهم کرد و گفت که اکنون شماری از مردم افغانستان، سیاستمداران و زنان، در برابر طالبان به مقاومت برخاسته‌اند.

به گفته قانونی، اگر طالبان بر ادامه جنگ و برخورد‌های افراطی با مردم ادامه دهند، مقاومت علیه طالبان سراسری خواهد شد.

در این نشست احمد مسعود، رهبر «جبهه مقاومت ملی»، بر ضرورت  دستیابی به یک راه‌حل سیاسی برای حل مشکلات افغانستان تاکید ورزید و گفت که بی‌عدالتی‌ها و ظلم طالبان به مردم افغانستان سبب شده است که یک ائتلاف بزرگ سیاسی برای مقاومت در برابر طالبان ایجاد شود.

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» گفت از اینکه جامعه جهانی در کنار مردم افغانستان قرار گرفته و تاکنون طالبان را به رسمیت نشناخته است، سپاسگزار است، اما از جامعه جهانی می‌خواهد که موضع خود را بر مبنای قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و بر پایه گفت‌وگو‌ها میان مردم افغانستان، برای برپایی نظام و حکومت آینده در افغانستان با مشارکت شهروندان این کشور و نیز تضمین بازنگشتن طالبان به قدرت و خطر تهدید تروریسم، استوار و اعلام کند.

اعضای این شورا، از جمله احمد مسعود، استاد عبدالرب رسول سیاف، امیر‌اسماعیل خان، مارشال عبدالرشید دوستم، عطامحمد نور، محمد محقق، صلاح‌الدین ربانی، عبداللطیف پدرام، و شمار دیگری از سیاستمداران و نمایندگان احزاب افغانستان، انتشار منشوری هجده صفحه‌ای را که دارای هفت فصل است، اعلام کردند که خطوط اساسی مبارزه «شورای ملی مقاومت برای نجات افغانستان» را در امر مبارزه با طالبان و آینده افغانستان، در آن مطرح شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«مبارزه با هراس‌افکنی و افراط‌گرایی» و «برگرداندن حاکمیت مردم از راه برپایی نظام و دولتی از طریق انتخابات شفاف و عادلانه»، از اهداف این شورا بیان شده است.

همچنین، «دفاع از منابع ملی، عدالت اجتماعی، تاکید بر نقش علما، نقش جوانان، و روابط خارجی بر پایه اولویت‌های اقتصادی افغانستان»، از بخش‌های دیگر «منشور شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» است.

مذاکرات برای صلح و ایجاد «دولت فراگیر انتقالی و انتخابی» که «فرصتی برای آشتی ملی از طریق گفت‌و‌گو» دانسته شده است، «پشتیبانی از مقاومت و مبارزه عدالت‌خواهانه جبهه مقاومت ملی»، و «رابطه با جامعه جهانی و جلب همکاری‌های جهانی» نیز از موارد دیگری است که در این منشور ذکر شده است.

نماینده «حزب دعوت اسلامی» که عضو این شورا است، در این نشست گفت که به باور این حزب، در مورد چگونگی ساختار نظام سیاسی باید در آینده تصمیم‌گیری شود، و کنگره ملی نیز گفت که برای آینده افغانستان، بر نظام فدرالی تاکید دارد.

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» در ۲۲ مه ۲۰۲۲ اعلام موجودیت کرد، و اعلام کرد که برای مبارزه با حکومت طالبان ایجاد شده است و از مقاومت مسلحانه «جبهه مقاومت ملی» علیه طالبان حمایت می‌کند.

بیشتر از جهان