روسیه: آمریکا و بریتانیا مدرک نشان دهند که ما از ایران پهپاد خریدیم

منابع آمریکایی می‌گویند پهپاد‌های خریداری شده از ایران مشکلات فنی زیادی دارند

'گزارش‌ها حکایت از آن دارد که روسیه از تسلیحات خریداری شده از ایران و کره‌شمالی در جنگ علیه اوکراین استفاده می‌کند_ AFP

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت از آمریکا و بریتانیا خواست مدارک خود مبنی بر تلاش مسکو برای خرید سلاح نظامی از ایران و کره‌شمالی را ارائه دهند.

نبنزیا گفت اگر این دو کشور در این زمینه سند و مدرکی ارائه نکنند، در آن صورت باید بپذیرند که «اطلاعات غیرقابل اعتماد» منتشر کرده‌اند.

این موضع‌گیری در واکنش به انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه مسکو به دنبال تهیه هواپیماهای بدون سرنشین از ایران برای استفاده در جنگ علیه اوکراین است، صورت گرفته است.

شهریور ماه امسال مقام‌های اطلاعاتی غربی اعلام کردند روسیه به‌رغم هشدارهای واشینگتن، نخستین محموله حاوی صدها پهپاد ساخت ایران را دریافت کرده است.

دو مدل پهپاد ساخت ایران، با نام‌های «مهاجر۶» و «شاهد» از جمله پهپاد‌های واگذار شده به مسکو اعلام شده است.

یک مقام نظامی آمریکا هم اعلام کرده که به‌نظر می‌رسد این بخشی از یک قرارداد بزرگ‌تر نظامی میان تهران و مسکو، برای انتقال صدها پهپاد ساخت ایران به روسیه باشد.

نشریه خبری-تحلیلی پولیتیکو نیز هشتم شهریور در گزارشی به‌نقل از تاد بریسیل، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، نوشت برخی از پهپادهای ساخت ایران مشکلات فنی داشته‌اند و نیروهای نظامی روسیه به‌دفعات در استفاده از آن‌ها ناکام بوده‌اند.

دولت بایدن ماه گذشته نیز تصاویر ماهواره‌ای را منتشر کرد که نشان می‌دهد مقام‌های روس برای بازدید از پهپادهای ایرانی به یک پایگاه هوایی در کاشان رفته‌ بودند. 

در آن زمان، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اعلام کرد که دولت آمریکا «اطلاعاتی دارد مبنی‌بر این‌که دولت ایران در حال آماده‌‌شدن برای تحویل چند صد پهپاد به روسیه است.»

مقام‌های جمهوری اسلامی نیز این گزارش‌ها را به صراحت تکذیب نکرده‌اند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران هم در این زمینه گفته که تهران و مسکو در زمینه‌های متعددی شامل «امور دفاعی» همکاری دارند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیرعبداللهیان البته مدعی شده که جمهوری اسلامی به هیچ یک از طرفین جنگ در اوکراین کمک نمی‌کند. 

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه هم بدون رد این گزارش‌های منابع غربی گفته که «موضع جمهوری اسلامی در قبال جنگ اوکراین کاملا روشن است.»

این در حالی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار اواخر تیرماه با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، در تهران از او به دلیل «ابتکار عمل» در حمله به اوکراین تمجید کرده بود.

جمهوری اسلامی به‌تازگی خط تولید پهپاد در دو کشور ونزوئلا و تاجیکستان را راه‌اندازی کرده است و تحویل صدها پهپاد به روسیه از دیگر برنامه‌های تهران برای توسعه برنامه پهپادی‌اش است.

صنایع پهپادی جمهوری اسلامی سابقه‌ای ۴۰ ساله دارد اما تاکنون از میزان سرمایه‌گذاری تهران در این صنعت و میزان سودی که به دست آورده برآورد‌های دقیق و رسمی منتشر نشده است.

چندی پیش یک خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران ادعا کرد بود که جمهوری اسلامی تا سال ۲۰۲۸ می‌تواند ۲۵ درصد ارزش بازار جهانی پهپادها را از آن خود کند.

روزنامه نیویورک‌تایمز به تازگی گزارشی منتشر و هشدار داده که جمهوری اسلامی تلاش می‌‌کند تا پهپادهای پیچیده‌تر و پیشرفته‌تری بسازد و «نفوذ جهانی» به‌دست آورد.

بیشتر از جهان