کرملین: هیچ مبنایی برای دیدار پوتین و زلنسکی وجود ندارد

مذاکرات بین مسکو و کی‌یف از ماه‌ها پیش در بن‌بست قرار گرفته است 

«ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی تنها پس از انجام تکالیف مذاکره‌کنندگان دو طرف می‌توانند با یکدیگر دیدار کنند» - AFP / SPUTNIK

کرملین روز دوشنبه، ۸ اوت ۲۰۲۲ (۱۷ مرداد ۱۴۰۱)، اعلام کرد که در حال حاضر هیچ مبنایی برای دیدار روسای جمهوری روسیه و اوکراین وجود ندارد.

به گزارش رویترز، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در پاسخ به پرسشی در مورد پیشنهاد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، برای میانجی‌گری مذاکرات صلح، به خبرنگاران گفت: «ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی تنها پس از انجام تکالیف مذاکره‌کنندگان دو طرف می‌توانند با یکدیگر دیدار کنند. در حال حاضر چنین موضوعی در کار نیست، بنابراین پیش‌نیاز لازم برای این دیدار به چشم نمی‌خورد.»

مذاکرات بین مسکو و کی‌یف از ماه‌ها پیش در بن‌بست قرار دارد و هر یک از طرفین، دیگری را برای پیشرفت نداشتن گفت‌وگوها مقصر می‌داند. 

پسکوف تاکید کرد: «هیات اوکراینی از رادار خارج شده است و اکنون هیچ روند مذاکره‌ای وجود ندارد.»

هم‌زمان با فرا رسیدن ششمین ماه تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید که این درگیری کم‌کم به مرحله جدیدی وارد می‌شود. این وزارتخانه هشدار داد که نیروهای ولادیمیر پوتین «تقریبا به طور قطع» به این دلیل در جنوب اوکراین جمع شده‌اند که مسکو یا می‌خواهد برای ضدحمله اوکراینی‌ها آماده باشد، یا احتمالا در خاک این کشور پیشروی تازه‌ای را آغاز کند.

گفته می‌شود که نیروهای اوکراین با تمرکز بر پل‌ها، انبارهای مهمات‌ و راه‌آهن جنوب این کشور، سعی دارند از قدرت روسیه در تجهیزات‌رسانی مجدد به ارتش خود بکاهند.

در همین حال، زلنسکی در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت: «جامعه بین‌المللی باید با تحریم صنعت هسته‌ای و سوخت هسته‌ای روسیه، به هراس‌افکنی هسته‌ای این کشور پاسخ قوی‌تری بدهد.» رئیس‌ جمهوری اوکراین، روسیه را به «تروریسم هسته‌ای» متهم می‌کند. به گفته او، این وضعیت ضرورت تحریم‌های بین‌المللی بیشتری را، این‌بار علیه بخش هسته‌ای مسکو، پدید می‌آورد.

در پی حمله دوباره به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژا در اوکراین، و در حالی‌که مسکو و کی‌یف یکدیگر را به انجام این حمله محکوم می‌کنند، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، انجام چنین حملاتی را  اقدامی «انتحاری» دانسته و خواستار دسترسی بازرسان بین‌المللی به این نیروگاه هسته‌ای شده است. گوترش روز دوشنبه، ۸ اوت (۱۷ مرداد)، در یک نشست خبری در ژاپن بدون اشاره به اسنکه کدام‌یک از طرفین جنگ در اوکراین مسئول حمله اخیر بوده‌اند، هشدار داد که «هرگونه حمله‌ به یک نیروگاه هسته‌ای، اقدامی انتحاری است». 

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز هشدار داده است که حمله اخیر «خطر واقعی یک فاجعه هسته‌ای را برجسته می‌کند».

بیشتر از جهان