تحریک طالبان پاکستان پنج سرباز ارتش این کشور را کشت

با وجود برقراری آتش‌بس نامحدود، حملات طالبان پاکستان به ارتش آن کشور افزایش یافته است

این درگیری در مناطق بویه و میرعلی وزیرستان شمالی، جایی‌ که قرارگاه‌های طالبان پاکستانی قرار دارند صورت گرفت-Noorzaay/Twitter@

روز دوشنبه ۱۴ شهریور، پنج سرباز ارتش پاکستان در جریان درگیری با جنگجویان تحریک طالبان پاکستان در وزیرستان شمالی کشته شدند. دفتر روابط عمومی ارتش پاکستان بعد از ظهر دوشنبه، با انتشار بیانیه‌ای گفت این پنج سرباز در یک عملیات که علیه تحریک طالبان پاکستان راه‌اندازی شده بود، در جریان تبادل آتش کشته شدند. براساس اطلاعات دفتر روابط عمومی ارتش پاکستان، پنج عضو تحریک طالبان پاکستان، از جمله یک فرمانده این گروه نیز در جریان درگیری کشته شدند.

این درگیری در مناطق بویه و میرعلی وزیرستان شمالی، جایی که قرارگاه‌های طالبان پاکستانی قرار دارند صورت گرفت.

وزیرستان شمالی پاکستان که با استان‌های شرقی افغانستان هم‌مرز است، به‌عنوان پایگاه‌های اصلی طالبان پاکستانی و طالبان افغان شناخته می‌شود. بیشتر ساکنان این نواحی از قوم پشتون‌اند.

با وجود آنکه میان طالبان و ارتش پاکستان آتش‌بس نامحدود برقرار است، اما در یک ماه گذشته، چندین سرباز پاکستانی طی حمله‌های غافلگیرانه طالبان پاکستان کشته شده‌اند. روز جمعه گذشته نیز، یک افسر ارتش پاکستان در شهرستان دیره اسماعیل خان طی حمله طالبان پاکستان به قتل رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد خراسانی، سخنگوی تحریک طالبان پاکستانی، روزهای جمعه و دوشنبه با انتشار بیانیه‌های جداگانه، مسئولیت هر دو حادثه را برعهده گرفت و گفت در حمله روز دوشنبه، دو جنگجوی این گروه نیز کشته شدند.

تحریک طالبان پاکستان متشکل از جنگجویان اغلب پشتون‌تبار پاکستانی است که برای برقراری امارت اسلامی در پاکستان می‌جنگند. نور ولی محسود، رهبر این شبکه، همواره در سخنرانی‌هایش نظام حاکم در پاکستان را غیرشرعی دانسته و گفته است تا برقراری امارت در پاکستان، از جنگ دست نخواهد کشید. نور ولی محسود هرچند تحریک طالبان پاکستان را بخشی از طالبان افغانستان می‌داند، اما سخنگویان طالبان افغانستان گفتند آن‌ها با هیچ سازمان تروریستی خارجی مرتبط نیستند. تحریک طالبان پاکستان در سال ۲۰۰۷ از به هم پیوستن چندین سازمان شورشی فعال در پاکستان تشکیل شد و اکنون، بزرگ‌ترین گروه مسلح مخالف دولت پاکستان است. براساس گزارش ناظران شورای امنیت سازمان ملل متحد که اوایل ژوئن منتشر شد، با بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، حدود چهار هزار جنگجوی تحریک طالبان پاکستانی وارد افغانستان شدند و اکنون در شهرهای مختلف این کشور زندگی می‎‌‌کنند.

در یک‎ سال گذشته، دولت پاکستان چندین دور مذاکره را با هدف آتش‌بس دائمی و پایان دادن به جنگ با تحریک طالبان پاکستان برگزار کرد، اما کشته شدن عمر خالد خراسانی، فرمانده ارشد این گروه، در اوایل اوت در شهرستان برمل استان پکتیکا، موج جدیدی از درگیری میان این گروه و ارتش پاکستان را رقم زد.

آخرین دور مذاکرات میان طالبان پاکستان و نمایندگان دولت آن کشور در ماه ژوئیه در کابل با میزبانی شبکه حقانی برگزار شد که بی‌نتیجه پایان یافت.