یک فرمانده و سه جنگجوی طالبان پاکستانی در شرق افغانستان کشته شدند

عمر خالد خراسانی از چند ماه پیش به این‌سو سرگرم مذاکره با دولت پاکستان بود

یکشنبه‌شب، ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ (۷ اوت)، یک بمب کنارجاده‌ای در شرق افغانستان، جان یک فرمانده ارشد و سه عضو «تحریک طالبان پاکستان» را گرفت. به گزارش اسوشیدپرس، عبدالولی، معروف به عمر خالد خراسانی، فرمانده ارشد طالبان پاکستانی، همراه با مولوی حسن، حافظ دولت خان، و فرد دیگری که هنوز نامش اعلام نشده است، در اثر انفجاری در شهرستان برمل در استان پکتیکا، کشته شدند. چند مقام‌ پاکستانی و اعضای «تحریک طالبان پاکستان»، بدون ذکر نام‌‌ خود، کشته شدن این افراد را تایید کردند. 

 برخی رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که مولانا عقابی باجوری، یک فرمانده دیگر «تحریک طالبان پاکستان» نیز صبح یکشنبه در کنر کشته شده است. هنوز هیچ گروه یا فردی مسئولیت حوادث منجر به مرگ اعضای «تحریک طالبان پاکستان» را برعهده نگرفته است، اما یک عضو این گروه، حکومت پاکستان را مسئول این حمله‌ها دانست.

«تحریک طالبان پاکستان» یک سازمان شبه‌نظامی شورشی متشکل از ستیزه‌جویان پاکستانی عمدتا پشتون است که از ۱۴ سال پیش به این‌سو، با هدف «اجرای قوانین اسلامی، برپایی دولت بر مبنای شریعت، و تضعیف نفوذ حکومت پاکستان در مناطق قبایلی»، با دولت مرکزی پاکستان می‌جنگند.

این گروه از متحدان نزدیک طالبان افغانستان است و در یک سال گذشته، برای در امان ماندن از حمله‌های هوایی نیروهای دولتی پاکستان، به شهرهای شرق افغانستان پناه برده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 عمر خالد خراسانی، فرمانده «تحریک طالبان پاکستان» که در پکتیکا کشته شد، از چهره‌های ارشد این گروه بود که در دو ماه اخیر، برای مذاکره با هیات‌های اعزامی از سوی حکومت پاکستان، در کابل حضور داشت. او در سال ۲۰۱۴، گروه دیگری را به نام «جماعت الاحرار» بنیان‌گذاری کرد. «جماعت الاحرار» در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، حمله‌های تروریستی متعددی در داخل پاکستان انجام داد که منجر به مرگ ده‌ها نفر، از جمله یک کارمند پاکستانی کنسولگری ایالات متحده در شهر پیشاور شد.

ایالات متحده در سال ۲۰۱۶، گروه تحت رهبری عمر خالد خراسانی را یک سازمان تروریستی معرفی کرد و برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری خراسانی شود، تا سقف سه میلیون دلار پاداش تعیین کرد.

در یک سال گذشته، چهار بار هیات‌هایی از جانب حکومت پاکستان به کابل اعزام شدند تا با پادرمیانی سران شبکه حقانی، با «تحریک طالبان پاکستان» در مورد برقراری آتش‌بس دایمی در پاکستان مذاکره کنند. در آخرین مورد، اواخر ژوییه، هیاتی به رهبری مفتی تقی عثمانی، از روحانیون بانفوذ پاکستان، یک هفته به کابل سفر کرد و با سران «تحریک طالبان پاکستان» به مذاکره پرداخت. رسانه‌های پاکستانی به نقل از نزدیکان مفتی تقی عثمانی گزارش دادند که گفت‌وگوها نتایجی در پی نداشت، چون «تحریک طالبان پاکستان» اعتقاد دارد که «جهاد» در برابر حکومت پاکستان، وظیفه‌ای شرعی است و تا برقراری یک «دولت کاملا شرعی» در پاکستان، جنگ ادامه می‌یابد.

بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، به افزایش خشونت‌ها در پاکستان نیز دامن زده است. بر اساس گزارش «وزارت کشور» پاکستان که در ۳۰ ژوییه به مجلس سنای این کشور ارایه شد، در شش ماه نخست سال جاری، پاکستان شاهد ۴۳۴ حمله مسلحانه و بمب‌گذاری بوده است که در اثر آن ۳۲۳ نیروی نظامی پاکستان کشته، و ۷۱۸ افسر و سرباز مجروح شده‌اند.

بیشتر این حوادث در ایالت‌های بلوچستان و خیرپشتون‌خوا رخ داده‌اند. در این دو ایالت، نیروهای نظامی پاکستان با گروه‌های مختلف ستیزه‌جو، از جمله «تحریک طالبان پاکستان» و «ارتش آزادی‌بخش بلوچستان» درگیرند.

بیشتر از جهان