ارتش میانمار قایق‌های حامل گروگان‌ها را غرق کرد

برخورد میان نیروهای دولتی و شورشیان، ده‌ها هزار نفر از مردم را آواره کرده است

سربازان میانمار با قایق در ایالت راخین میانمار. خبرگزاری فرانسه

اقلیت‌های شورشی میانمار می‌گویند چندین نفر بر اثر شلیک افراد ارتش این کشور به قایق‌های حامل سربازان ربوده شده و غرق آن‌ها کشته شده‌اند.

 منابع سازمان شبه نظامی موسوم به «ارتش آراکان» (توضیح: ارتش آزادیبخش روهینگیای آراکان) در ایالت آشوب زده «راخین» می‌گویند نیروهای دولتی به روی سه قایق حامل سربازان ربوده شده ارتش، افراد پلیس و مقامات غیرنظامی آتش گشودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت اطلاعات میانمار تایید کرد که روز شنبه، حدود ۳۰ تن از افراد آراکان تعداد ۵۸ نفر را به گروگان گرفته و سوار کشتی کوچکی کردند که حامل ۱۶۵ مسافر غیرنظامی و حدود ۵۰ مامور امنیتی خارج از خدمت از «سیتوه» مرکز راخین، بوده است.  

یک سخنگوی نظامی میانمار گفت افراد آراکان که در کنار رودخانه کمین کرده بودند، پس از ربودن ۱۰ سرباز ارتش و ۳۰ افسر پلیس، با شلیک به سوی کشتی، آن را وادار به انداختن لنگر در کناره رودخانه کردند.

منابع «ارتش آراکان» می‌گویند روز بعد، سه فروند هلی‌کوپتر دولت با حمله به سه قایق حامل گروگان‌های ارتشی و پلیس، دو قایق را غرق کردند.

شورشیان می‌گویند در جریان این حمله، گروگان‌های آن‌ها کشته شده‌اند، اما این نکته در بیانیه وزارت اطلاعات ذکر نشده و نمی‌توان آن را در این مرحله تایید کرد.

ارتش آراکان یکی از چند گروه اقلیت خواهان خودمختاری بیشتر برای ایالت راخین است. دولت میانمار پس از حدود یکسال درگیری، به هدف سرکوبی شورشیان، هزاران سرباز را در این منطقه مستقر کرده است. 

از دسامبر سال گذشته، برخورد میان نیروهای دولتی و شورشیان، ده‌ها هزار نفر از مردم را آواره کرده است.

سازمان ملل متحد و ناظران مستقل می‌گویند از زمان بالا گرفتن درگیری میان ارتش میانمار و شورشیان آراکان، موارد تجاوز به حقوق بشر نیز افزایش یافته است. به گفته آن‌ها، نیروهای دولتی مسئول بخش عمده این تجاوز‌ها بوده‌اند، اما نه تمام آن‌ها. 

ارتش و نیروهای امنیتی متهم به تخطی گسترده از حقوق بشر از جمله تجاوز جنسی، قتل و سوزاندن روستاها در جریان سرکوبی‌های سال ۲۰۱۷ علیه اقلیت روهینگیا شده‌اند. این وقایع بیش از ۷۳۰ هزار تن از مسلمانان روهینگیا را مجبور به فرار به کشور همسایه بنگلادش کرد.

هرچند شورشان روهینگیا از اواخر سال ۲۰۱۷ فعالیت چندانی نداشته‌اند، اما ارتش آراکان با اتحاد با چند گروه شبه نظامی شورشی، چند ناحیه در کشور را هدف حملات مشترک قرار داده و دولت را تحت فشار گذاشته است.

در ماه اوت، آراکان با همکاری با متحدانش پنج نقطه میانمار از جمله یک آکادمی نظامی در خارج از منطقه معمول جنگ را هدف قرار داد. در نتیجه این حمله، یک غیرنظامی کشته و یک سرباز مجروح شدند.

تنش‌ها کمتر از دو هفته پس از حمله شورشیان به یک اتوبوس بالا گرفته که در جریان آن شورشیان که خود را بصورت ورزشکار درآورده بودند، چندین مامور آتش نشانی و مردم عادی را به گروگان گرفتند. 

پیش از این، یَنگی لی، کارشناس حقوق بشر در سازمان ملل متحد گفته بود که احتمالا هردو طرف مخاصمه مرتکب جنایات جنگی شده‌اند.

گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent

بیشتر از جهان