لیز تراس در صورت پیروزی، سومین زنی خواهد بود که رهبر سیاسی بریتانیا می‌شود

وزیر خارجه فعلی بریتانیا در خصوص جمهوری اسلامی ایران و روسیه مواضع سخت‌گیرانه‌ای دارد

لیز تراس در صورت پیروزی بر رقیب خود، پس از مارگارت تاچر و ترزا می‌، سومین رهبر سیاسی زن بریتانیا می‌شود - AFP

لیز تراس، وزیر خارجه فعلی بریتانیا و یکی از دو نامزد نهایی نخست‌وزیری این کشور، در صورت پیروزی بر رقیب خود، پس از مارگارت تاچر و ترزا می‌، سومین زنی خواهد بود که رهبری سیاسی بریتانیا را به دست می‌گیرد.

این سیاستمدار ۴۷ ساله که طبق پیش‌بینی‌ها، از رقیب خود ریشی سوناک جلوتر است، سال ۱۹۷۵ در آکسفورد واقع در جنوب انگلستان در خانواده‌ای متوسط با گرایش‌های چپ متولد شد. او از نوجوانی به فعالیت‌های سیاسی علاقه‌مند بود و در حزب لیبرال دموکرات عضویت داشت.

لیز تراس در دوران دانشجویی به حزب محافظه‌کار بریتانیا پیوست و پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه آکسفورد در رشته سیاست و اقتصاد، در موسسات خصوصی مشغول به کار شد. او پس از دو بار شکست در انتخابات مجلس بریتانیا، در سال ۲۰۱۰ با حمایت دیوید کامرون، توانست به عنوان نماینده حزب محافظه‌کار به مجلس بریتانیا وارد شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لیز تراس حدود دو سال بعد، به عنوان معاون وزیر آموزش به دولت بریتانیا پیوست و در سال ۲۰۱۴،  وزیر کشاورزی و محیط‌ زیست شد. تصدی وزارت تجارت بین‌الملل و دادگستری نیز از دیگر سمت‌های او در سال‌های اخیر بودند.

وزیر خارجه فعلی بریتانیا به دلیل دیدگاه‌های لیبرالش در مورد اقتصاد و بازرگانی در میان اعضای حزب محافظه‌کار محبوبیت دارد.

منابع خبری می‌گویند با توجه به پیشتازی تراس، او خود را برای تحویل گرفتن سکان نخست‌وزیری بریتانیا کاملا آماده کرده است. وعده‌های اقتصادی او درباره کاهش نرخ تورم، بهای سوخت و مواد خوراکی برای شهروندانی که با چالش‌های اقتصادی مواجه‌‌اند، ترغیب‌کننده است.

لیز تراس از اینکه وفاداری خود به بوریس جانسون را اعلام کند، ابایی ندارد و می‌گوید در موضوع‌هایی مانند برگزیت، راه دولت بوریس جانسون را ادامه می‌دهد. با این‌ حال از نظر او، کاهش مالیات بهترین راه جلوگیری از رکود اقتصادی است و به همین دلیل می‌گوید در صورتی‌ که نخست‌وزیر شود، مالیات جدید‌ی اعمال نمی‌شود و مالیات‌ قدیمی شرکت‌ها نیز افزایش نخواهند یافت. حمایت از مصرف‌کنندگان در برابر تورم، افزایش تولید ناخالص داخلی و تعلیق «مالیات سبز» نیز از دیگر وعده‌های این نامزد نخست‌وزیری‌اند.

وزیر خارجه فعلی بریتانیا در وضع و اعمال تحریم علیه روسیه پس از حمله نظامی این کشور به اوکراین، نیز نقش مهمی ایفا کرد و خواهان ادامه و تشدید تحریم‌های علیه روسیه است. لیز تراس درباره جمهوری اسلامی ایران نیز مواضع سخت‌گیرانه‌ای دارد و می‌گوید که جامعه جهانی باید مانع از دستیابی حکومت ایران به تسلیحات هسته‌ای شود.

دومین وزیر خارجه زن تاریخ بریتانیا در آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری از زندان‌‌‎‌ جمهوری اسلامی ایران نیز نقش مهمی داشت.

نتیجه نهایی انتخاب پانزدهمین نخست‌وزیر بریتانیا در مجلس این کشور ظهر دوشنبه، ۵ سپتامبر، اعلام می‌شود. روز سه‌شنبه، ۶ سپتامبر، نیز بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، استعفای رسمی خود را به ملکه الیزابت دوم تقدیم می‌کند و پس از آن، نخست‌وزیر جدید رسما کار خود را شروع خواهد کرد.

بیشتر از جهان