ساعت‌های پایانی رقابت تراس و سوناک برای کسب مقام نخست‌وزیری بریتانیا

نخست‌وزیر جدید بریتانیا میراث‌دار چالش‌های اقتصادی این کشور است

پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که احتمالا سکان نخست‌وزیری بریتانیا برای سومین بار به یک زن سپرده می‌شود - Susannah Ireland / AFP

در ساعت‌های پایانی رقابت ریشی سوناک و لیز تراس برای کسب مقام نخست‌وزیری بریتانیا، گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه کدام‌یک از این دو سیاستمدار جانشین بوریس جانسون خواهند شد، همچنان ادامه دارد.

پس از انتقادهای شدید به عملکرد بوریس جانسون و کناره‌گیری او از نخست‌وزیری، اعضای حزب حاکم در مجلس بریتانیا رای‌گیری برای انتخاب جانشین جانسون را آغاز کردند. نامزدهای نخست‌وزیری در ابتدا هشت نفر بودند اما پس از چندین نوبت رای‌گیری، لیز تراس، وزیر خارجه فعلی و ریشی سوناک، وزیر دارایی سابق، به عنوان نامزدهای نهایی معرفی شدند. یکی از این دو نفر روز دوشنبه به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا و رئیس جدید حزب محافظه‌کار معرفی می‌شود.

پیش‌بینی‌ها و نظرسنجی‌های هفته‌های گذشته حکایت از آن داشت که احتمالا سکان نخست‌وزیری بریتانیا برای سومین بار به یک زن سپرده می‌شود؛ زیرا خانم تراس از رقیب خود جلوتر بود؛ اما منابع خبری در روزهای اخیر اعلام کردند که با نزدیک شدن به ساعت‌های پایانی رقابت، محبوبیت وزیر خارجه فعلی کاهش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش اسکای نیوز، لیز تراس در سال ۱۹۷۵ در آکسفورد، واقع در جنوب انگلستان، در خانواده‌ای متوسط با گرایش چپ متولد شد. او فعالیت‌های سیاسی خود را از سال ۲۰۱۰ وقتی‌ که نماینده مجلس بریتانیا شد، آغاز کرد و به دلیل دیدگاه‌های لیبرالش در مورد اقتصاد و بازرگانی، در میان اعضای حزب محافظه‌کار محبوبیت یافت. لیز تراس دومین زنی بود که وزیر خارجه بریتانیا شد و در وضع و اعمال تحریم علیه روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین، نقش مهمی ایفا کرد.

لیز تراس می‌گوید در صورتی‌ که نخست‌وزیر شود، مالیات جدید‌ی وضع نمی‌کند و مالیات‌های قدیم شرکت‌ها نیز افزایش نخواهند یافت. حمایت از مصرف‌کنندگان در برابر تورم، افزایش تولید ناخالص داخلی و تعلیق «مالیات سبز» نیز از دیگر وعده‌های این نامزد نخست‌وزیری است.

ریشی سوناک که سال ۱۹۸۰ در بریتانیا متولد شد، والدینی هندی دارد. سوناک در سال ۲۰۱۵  فعالیت‌های رسمی سیاسی خود را به عنوان نماینده مجلس شروع کرد و در سال ۲۰۲۰ وزیر دارایی بریتانیا شد. گفته می‌شود که برنامه‌ها و عملکرد او در کنترل همه‌گیری کرونا در بریتانیا موثر بودند.

سوناک همچنین یکی از منتقدان جدی بوریس جانسون و خواهان کناره‌گیری او از مقام نخست‌وزیری بود. او نیز وعده داده است که پس از نخست‌وزیری، مالیات‌‎ها را ساماندهی می‌کند.

بریتانیا در حال حاضر با چالش‌های اقتصادی مهمی درگیر است؛ نرخ تورم سالانه این کشور به بالای ۱۰ درصد رسیده، قیمت سوخت و مواد خوراکی افزایش یافته، مشکلات اقتصادی و بالا رفتن هزینه‌های زندگی در ماه‌های اخیر اعتراض و اعتصاب صدها کارگر در بخش‌های مختلف را در پی داشته و ارزش پوند نیز در ماه‌ گذشته به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

نخست‌وزیر جدید بریتانیا روز دوشنبه پس از معرفی، حکم خود را از ملکه می‌گیرد و از سه‌شنبه، رسما کار خود را در دولت این کشور آغاز می‌کند.

بوریس جانسون روز ۷ ژوییه، پس از استعفای حدود ۵۰ نفر از اعضای دولت و افزایش درخواست‌ها برای کناره‌گیری از قدرت، از نخست‌وزیری بریتانیا و رهبری حزب محافظه‌کار کناره‌گیری کرد؛ اما بر اساس قوانین داخلی بریتانیا، تا مشخص شدن نخست‌وزیر جدید به فعالیت خود ادامه داد.

بیشتر از جهان