اعتراض کارگران صنعت نفت، با بازداشت و خشونت سرکوب شد

ده‌ها نفر از کارکنان رسمی نفت در تجمع روز شنبه مقابل وزارت نفت دستگیر شدند

کارگران رسمی صنعت نفت در اعتراض به مشکلات معیشتی و دستمزدهای ناکافی و همچنین عدم تحقق وعده‌های دولت، مقابل ساختمان وزارت نفت در تهران اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، شنبه ۱۲ شهریور ماه تعدادی از کارکنان رسمی صنعت نفت شاغل در برخی مراکز عملیاتی در نقاط مختلف کشور، طبق فراخوان از پیش اعلام شده به تهران رفتند و قصد برگزاری تجمع اعتراضی مقابل ساختمان وزارت نفت را داشتند که با برخورد تند نیروهای امنیتی و انتظامی روبه‌رو شدند.

بنابر آخرین گزارش‌ها، ده‌ها نفر از کارکنان رسمی نفت که از مناطق مختلف کشور برای تجمع روز شنبه مقابل وزارت نفت رفته بودند، دستگیر و به پایگاه سوم پلیس اطلاعات و امنیت نیلوفر واقع در خیابان شهید قندی منتقل شده‌اند.

کارکنان رسمی نفت نسبت به مشکلات معیشتی و دستمزدهای ناکافی و عدم اجرای قوانین مصوب و ساعات کاری غیرعادلانه و مالیات‌ زیاد و کیفیت پایین خدمات بهداشت و درمان و… اعتراض دارند و خواهان اجرای کامل ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات کارکنان رسمی وزارت نفت هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اجرای ماده ۱۰ قانون وظایف کارکنان وزارت نفت، کارکنان بخش عملیات وزارت نفت را از چارچوب قانون خدمات مدیریت کشوری مستثنی می‌کند. همچنین کارکنان رسمی ضمن خواسته‌ اجرای فوری این قانون، خواستار پرداخت کل حقوق معوقه‌ ناشی از اجرای ماده ۱۰ از زمان ابلاغ آن در سال ۱۳۹۳ تاکنون هستند.

بنا بر آخرین گزارش‌ها تعدادی از کارگران بازداشت شده پس از ساعاتی آزاد شدند. به همکاران آن‌ها نیز اعلام شده که طی ساعات آتی تمامی بازداشت‌شدگان آزاد خواهند شد.

پیش از این خبری در رسانه‌ها منتشر شده بود که بر اساس آن با ابلاغ منابع انسانی نفت، بازخرید مرخصی کارکنان قراردادی مدت معین-موقت از سال آینده بر اساس قانون کار محاسبه خواهد شد. بر اساس این خبر بنا بود برای کارکنان قراردادی مدت معین که ده یا بیست سال در زیرمجموعه‌های وزارت نفت کار می‌کنند؛ با این ابلاغیه، بتوانند از مزایای بازخرید مرخصیِ ایام اشتغال براساس ضوابط قانون کار بهره‌مند شوند.

ابلاغیه دیگری نیز از سوی وزارت نفت منتشر شده بود که مربوط به تسهیلات کارکنان است؛ با ابلاغ مدیریت مالی شرکت ملی نفت ایران، تسهیلات رفاهی کارکنان صنعت نفت (نفت کارت) در سال ۱۴۰۱ افزایش یافت؛ در عین حال اعلام شده بود که پرداخت اولیه ۵ ماه اول سال ۱۴۰۱ نیز طی روزهای آینده پرداخت شود.