کمک ۱۰ میلیون دلاری عربستان سعودی برای حفاظت از محیط زیست

سازمان ملل هشدار داد نشت نفت در دریای سرخ به نابودی اکوسیستم‌ها و تعطیلی صنعت ماهیگیری منجر خواهد شد

عربستان سعودی پیشنهاد داد که ۱۰ میلیون دلار برای کمک به یک نفتکش فرسوده یمنی اختصاص دهد- Marine Traffic

عربستان سعودی پیشنهاد داد که ۱۰ میلیون دلار برای کمک به یک نفتکش فرسوده یمنی اختصاص دهد. اختصاص این مبلغ با این ضرورت انجام شده است که از نشت فاجعه‌بار احتمالی نفت در دریای سرخ در مجاورت آب‌های این کشور پیشگیری کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نفتکش ۴۵ ساله قدیمی معروف به «اف‌اس‌او سیفر» FSO Safer که مدت‌ها به عنوان یک سکوی ذخیره‌سازی شناور مورد استفاده قرار می‌گرفت و اکنون در بندر حدیده یمن رها شده است، از زمانی که یمن در جنگ داخلی درگیر شد، سرویس‌دهی نشده است.

سازمان ملل ماه گذشته هشدار داد این نفتکش که در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مرز با عربستان سعودی قرار دارد، در معرض خطر قریب‌الوقوع تجزیه است.

طبق گزارش سازمان ملل، این کشتی حاوی چهار برابر مقدار نفتی است که طی فاجعه اکسون والدز در سال ۱۹۸۹ به بیرون نشت کرد و یکی از بدترین فجایع زیست محیطی جهان را رقم زد.

پیشنهاد عربستان پس از آن صورت گرفت که هفته گذشته گروه محیط زیستی صلح سبز از اتحادیه عرب خواست برای عملیاتی که ۱.۱ میلیون بشکه نفت از این کشتی را به نفتکش دیگری منتقل می‌کند، بودجه جمع‌آوری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته کارشناسان محیط زیست، ممکن است مبلغ مورد نیاز برای انتقال نفت از کشتی قدیمی گزاف به نظر برسد اما هزینه این عملیات در مقایسه با ۲۰ میلیارد دلار تخمین‌زده شده برای پاکسازی دریا پس از نشت نفت ناچیز است.

سازمان ملل نیز هشدار داده است که نشت نفت ممکن است به نابودی اکوسیستم‌ها منجر شود، صنعت ماهیگیری را تعطیل کند و بندر حدیده را به مدت شش ماه ببندد.

این سازمان گفته است که عملیات مورد نظر برای پیشگیری از این فاجعه دریایی باید تا پایان سپتامبر تکمیل شود تا از ایجاد مشکل بر اثر وزش بادهای شدید که در اواخر سال افزایش می‌یابد جلوگیری شود.

در پی چنین اخباری، خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گزارش داد که ریاض ۱۰ میلیون دلار از طریق مرکز امداد و کمک‌های بشردوستانه ملک سلمان به این تلاش‌ها کمک خواهد کرد.

این خبرگزاری افزود: «عربستان از سازمان ملل می‌خواهد که هرچه سریع‌تر اقدام‌های لازم را برای اطمینان از جلوگیری از نشت نفت انجام دهد و همچنین از جامعه بین‌المللی می‌خواهد که در حمایت از این ابتکار و جلوگیری از یک فاجعه زیست‌محیطی جدی مشارکت کند.»

بر اساس گزارش‌های پایگاه اطلاعاتی «میلیتاری بالانس» که از سوی موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک تهیه شده است، هزینه‌های دفاعی فعلی عربستان سعودی ۳۶.۸ میلیارد دلار در سال است.

بیشتر از جهان