مقام‌های آمریکا: روس‌ها نتوانسته‌اند از پهپادهای ایرانی استفاده کنند؛ مشکلات فنی وجود دارد

مقام‌های نظامی روسیه می‌خواهند از پهپادهای ایرانی، برای جنگ در اوکراین استفاده کنند

پولیتیکو نیز در بخش از گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر شد، به‌نقل از سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نوشت ارزیابی‌های ایالات متحده نشان می‌دهد نخستین محموله از صدها پهپاد ایرانی به روسیه رسیده است-Iranian Army/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS

هم‌زمان با انتشار گزارش‌های پرشمار از ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت هرچند شماری از «هواپیماهای بدون سرنشین» ساخت ایران به دست مقام‌های نظامی روسیه رسیده است، اما روس‌ها نتوانسته‌اند از این پهپادها استفاده کنند و مشکلات فنی وجود دارد.

خبرگزاری رویترز به‌ نقل از یک مقام نظامی آمریکا نوشت ایران در این ماه، دو مدل پهپاد ساخت داخل، با نام‌های «مهاجر۶» و «شاهد» در اختیار روسیه قرار داده است.

به‌‌ گفته این مقام آمریکایی که نامش فاش نشده است، به‌نظر می‌رسد این بخشی از یک قرارداد بزرگ‌تر نظامی میان تهران و مسکو، برای انتقال صدها پهپاد ساخت ایران به روسیه است.

نشریه خبری-تحلیلی پولیتیکو نیز روز سه‌شنبه هشتم شهریور ماه ۱۴۰۱، در گزارشی به‌نقل از تاد بریسیل، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، نوشت بررسی‌ها پنتاگون نشان می‌دهد برخی از پهپادهای ساخت ایران مشکلات فنی داشته‌اند و نیروهای نظامی روسیه به‌دفعات در استفاده از آن‌ها ناکام بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پولیتیکو نیز در بخش از گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر شد، به‌نقل از سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نوشت ارزیابی‌های ایالات متحده نشان می‌دهد نخستین محموله از صدها پهپاد ایرانی به روسیه رسیده است.

به‌ گفته سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، از هواپیماهای بدون سرنشینی ایرانی که در اختیار روسیه قرار گرفته است می‌توان برای جنگ الکترونیک، هدف‌گیری و انجام حمله‌های هوایی استفاد کرد.

به گفته سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، نیروهای نظامی روسیه در جنگ اوکراین، با کمبود تجهیزات نظامی مواجه‌اند و بخشی از این وضعیت، به واسطه اعمال تحریم‌های غرب است. بنابراین، روس‌ها مجبور شده‌اند به کشور «غیرقابل اعتمادی مانند ایران» رجوع کنند.

یک ماه‌ و نیم پیش، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان اعلام کرد ایالات متحده اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد حکومت ایران قصد دارد صدها پهپاد، با قابلیت‌های تهاجمی-نظامی در اختیار روسیه قرار دهد.

به‌ گفته سالیوان، مقام‌های نظامی روسیه می‌خواهند از پهپادهای ایرانی، برای جنگ در اوکراین استفاده کنند.

پیشتر، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در تماس با همتای اوکراینی خود، ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای به‌کارگیری در جنگ علیه اوکراین را رد کرده و آن را اتهامی بی‌پایه‌ و اساس خوانده بود.