ایران ۱۵۰ پهپاد شناسایی و رزمی را آزمایش می‌کند

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند گزارش‌هایی در دست دارند که نشان می‌دهد روسیه قصد دارد از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین استفاده کند

همزمان با ادامه جنگ و درگیری‌ها در اوکراین و افزایش نگرانی‌‌های آمریکا از همکاری نظامی حکومت ایران و روسیه، روز چهارشنبه ارتش جمهوری اسلامی ایران رزمایش مشترک پهپادی خود را آغاز کرد؛‌ رزمایشی که در جریان آن برخی از پهپادهای شناسایی و جنگنده حکومت ایران به‌نمایش گذاشته می‌شود.

مقام‌های آمریکایی پیش‌تر گفته بودند گزارش‌هایی در دست دارند که نشان می‌دهد روسیه قصد دارد شماری از پهپادهای ساخت ایران را در جنگ علیه نیروهای اوکراینی به‌کار بگیرد.

بر اساس داده‌های مقام‌های آمریکایی، در حال حاضر، شماری از نیروهای روسیه، در چارچوب یک توافق نظامی میان تهران و مسکو، برای انتقال صدها پهپاد در داخل ایران آموزش می‌بینند.

با این حال، مقام‌های نظامی و دولتی جمهوری اسلامی ایران گزارش‌ مقام‌های آمریکایی را رد کرده‌اند. حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، تیرماه گذشته در تماس با همتای اوکراینی خود طرح این گزارش‌ها را «واهی و بی‌اساس» خواند و گفت انتشار این گزارش‌ها با سفر جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا، به اسرائيل و عربستان سعودی مرتبط است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی سال‌های گذشته، حکومت ایران و نیز برخی از گروه‌های نیابتی وابسته به این نظام عقیدتی - سیاسی، به‌طور فزاینده‌ای از هواپیماهای بدون سرنشین در یمن، سوریه، عراق و تنگه هرمز استفاده کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه دوم شهریورماه ۱۴۰۱ در گزارشی نوشت هرچند حکومت ایران برای رویارویی با تحریم‌های تسلیحاتی بین‌المللی سعی کرده صنایع نظامی خود را در داخل کشور گسترش دهد اما برخی از تحلیل‌گران غربی معتقدند حکومت ایران گاهی در مورد توانایی‌های تسلیحاتی و هوایی خود اغراق هم می‌کند.

به‌گفته مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران، در رزمایش دو روزه ارتش، علاوه بر نمایش و به‌کارگیری ۱۵۰ هواپیمای بدون سرنشین، قابلیت‌های «پدافند هوایی» و «جنگ الکترونیک» نیروهای نظامی حکومت ایرانی در برابر پهپادهای خارجی هم آزمایش می‌شود.

در تیرماه گذشته، همزمان با سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به عربستان سعودی،حکومت ایران از یک واحد جدید پهپادی نیروی دریایی ارتش رونمایی کرد. به گفته روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران، این واحد جدید پهپادی، شامل یگان‌های شناور، سطحی و زیرسطحی، با قابلیت حمل انواع پهپادهای «رزمی»، «شناسایی» و «انهدامی» است.