چند روش برای مراقبت از پاهای ترک‌خورده

در فصل‌های بهار و تابستان بیشتر از پاهای خود مراقبت کنید تا مطمئن شوید که در تمام طول سال سالم می‌مانند

برای حفظ رطوبت کرم‌ها، ماسک‌ها و روغن‌ها، حتما آن‌ها را بلافاصله بعد از حمام استفاده کنید، چرا که پوست وقتی خیس است، مواد را به بهترین شکل جذب می‌کند- Canva

دو ماه از تابستان را پشت سر گذاشته‌ایم  و اغلب افرادی که در این فصل سال عادت دارند صندل و کفش‌های جلوباز بپوشند، با مشکل آفتاب‌سوختگی و ترک پاشنه پا مواجه شده‌اند. این مشکلات را به راحتی می‌توان برطرف کرد و ظاهر خوب پاها را به آن‌ها برگرداند. 

پوشیدن صندل و کفش‌های جلو باز و پیاده‌روی در ساحل، کارهایی که پاهای ما را در معرض گرمای زیاد و سطوح داغ قرار می‌دهد، می‌تواند منجر به خشکی، لکه‌های تیره، و عوارض مختلفی شود که بر ظاهر و حس پاها تاثیر می‌گذارد.

کارشناسان توصیه می‌کنند که در فصل‌های بهار و تابستان بیشتر از پاهای خود مراقبت کنید تا مطمئن شوید که در تمام طول سال سالم می‌مانند. اگر مطمئن نیستید که چگونه باید این کار را در خانه انجام دهید، اینجا چند نکته و پیشنهاد برای روش‌ها و محصولاتی ذکر شده است که می‌توانید آن‌ها را برای بهینه‌سازی روال مراقبت از پاهای خود به‌کار گیرید.

۱- لایه‌برداری نکته‌ای کلیدی است

برای خلاص شدن از شر سلول‌های خشک سطحی پوست که ممکن است باعث احساس زبری و زمخت به نظر رسیدن پاهای شما شود، هر دو هفته یک یا دو بار سطوح زبر پاهای خود را لایه‌برداری کنید. 

برای لایه‌برداری پا گزینه‌های بسیار متنوعی وجود دارد. لایه‌بردارهای فیزیکی مانند انواع سنگ‌پای طبیعی و مصنوعی، گزینه‌های خوبی‌اند، به این شرط که آن‌ها را تمیز نگه دارید. 

هنگام استفاده از سوهان یا سنگ‌پا برای برداشتن  پوست خشک یا پینه، به یاد داشته باشید که هنگام کار روی پوست نرم، فشار کمتر، و هنگام برخورد با پینه، فشار بیشتر وارد کنید تا پوست‌تان آسیب نبیند.

گزینه عالی دیگر، یک بسته لایه‌بردار است؛ ماسک‌هایی به شکل جوراب که به نرم شدن پینه‌ها کمک می‌کند تا لایه‌برداری طبیعی پوست را راحت‌تر کند. این فرایند چند روز زمان خواهد برد و اولین نشانه‌های لایه‌برداری در حدود روز سوم ظاهر می‌شود و تا ۱۰ روز ادامه خواهد یافت.

۲- آب‌ر‌‌سانی عمیق

در تابستان به طور طبیعی تمایل داریم زمان بیشتری را بیرون از منزل بگذرانیم. این بدان معنا است که احتمالا از پاهای خود بیش از حد معمول استفاده خواهیم کرد، که ممکن است باعث شود سریع‌تر از معمول خشک شوند. پاشنه‌های پا بیشتر وزن ما را تحمل می‌کنند، بنابراین، پوست روی آن‌ها هم معمولا سریع‌تر از بین می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به همین دلیل است که مرطوب کردن پاها، مخصوصا پاشنه‌های پا، باید بخش منظمی از برنامه روزانه شما باشد؛ نه کاری که فقط زمانی که احساس می‌کنید خشک شده‌اند یا پینه بسته‌اند، انجام می‌دهید.

همچنین، برای حفظ رطوبت کرم‌ها، ماسک‌ها و روغن‌ها، حتما آن‌ها را بلافاصله بعد از حمام استفاده کنید، چرا که پوست وقتی خیس است، مواد را به بهترین شکل جذب می‌کند.

۳ - محافظت در برابر آفتاب

هنگام استفاده از کرم ضدآفتاب برای بدن، اکثر ما پاهای خود را فراموش می‌کنیم، که اشتباه بزرگی است. هنگامی که شاخص  یو‌وی (UV) بالا باشد، ممکن است آفتاب‌سوختگی یا لکه‌های تیره فقط در عرض چند دقیقه روی پوست در معرض آفتاب ایجاد شود.

محافظت در برابر آفتاب فقط مربوط به پوست نیست. ناخن‌ها نیز از ترکیبات پروتئینی ساخته شده‌اند که به محافظت بیشتری نیاز  دارند و به همان اندازه پوست، در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراء بنفش آسیب‌پذیرند.

هنگامی که در معرض عوامل خارجی، مانند آفتاب، هوای بسیار خشک، رطوبت بالا، شن، یا آب‌ شور قرار می‌گیرید،  پوستی که دور ناخن‌های شما را فراگرفته بیشتر مستعد خشکی می‌شود که در نهایت به ناخن‌ها و سلامت کلی پا آسیب می‌رساند.

۴ - تا حد ممکن از راه رفتن با پای برهنه اجتناب کنید

در طول تابستان قدم زدن بدون کفش و با پای برهنه در اطراف خانه، استخر، یا در شن و ماسه، بسیار زیبا به نظر می‌رسد، اما این کار می‌تواند صدمات زیادی با خود داشته باشد. هنگامی که پابرهنه‌اید، پاهای شما سریع‌تر گرمای سطح را جذب می‌کنند، که می‌تواند در عرض چند ثانیه به آفتاب‌سوختگی و قرمزی منجر شود.

۵ - پاها را خشک نگه دارید

پاها نقش مهمی در تنظیم دمای بدن ما دارند. به همین دلیل، تمایل به تعریق دارند و هرچند این تعریق کاملا طبیعی است، می‌تواند مشکلات زیادی، از رشد باکتری گرفته تا پینه، بوی ناخوشایند و قارچ، ایجاد کند.

اگر کفش‌های بسته می‌پوشید، سعی کنید همیشه جوراب به پا داشته باشید تا مقداری از رطوبت را به خود جذب کند. اگر ترجیح می‌دهید در ماه‌های گرم جوراب را کنار بگذارید، پودر پا می‌تواند کمک کند.

برای تهیه این مطلب از توصیه‌های پزشکان سازمان سلامت عمومی بریتانیا استفاده شده است. 

بیشتر از زندگی