تل‌آویو واشنگتن را به عقب‌نشینی از احیای برجام متقاعد خواهد کرد؟

«این توافق‌نامه به ایرانی‌ها اجازه می‌دهد پس از رفع تحریم‌ها طبق یکی از شروط پیش‌نویس توافق‌نامه، به صدها میلیارد دلار دسترسی پیدا کنند»

مقام‌های آمریکا و اسرائیل درباره مواجهه با تهدیدهای دائمی، به‌ویژه تهدیدهای ایران، بحث و گفت‌وگو کردند - vnknn - AFP

پس از ورود بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، به واشنگتن و دیدار ایال هولاتا، رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل، با مقام‌های امنیتی در واشنگتن، گانتز در مقابل یک اسکادران از هواپیماهای سوخت‌رسان کی‌سی-۱۳۵ (Kc-135) ایالات متحده ایستاد و ابراز خوش‌بینی کرد که تل‌آویو موفق خواهد شد واشنگتن را درمورد لزوم عقب‌نشینی از مسائل متعدد مربوط به توافق هسته‌ای با تهران، متقاعد کند.

گانتز در پیامی که هدف انتقال آن به ایران را داشت، درمورد خطرهای هسته‌ای‌شدن این کشور هشدار داد و هشدار داد که پیش‌نویس توافق در حال مذاکره، به ایران اجازه می‌هد تا توانایی‌های هسته‌ای خود را افزایش دهد. گانتز تهدید کرد: «ما به تقویت همکاری‌ها و گسترش فعالیت‌های امنیتی و نظامی مورد نیاز برای ضربه‌زدن به متحدان ایران در منطقه و جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای ادامه خواهیم داد.»

وزیر دفاع اسرائیل گزارش‌هایی را به آمریکایی‌ها ارائه کرد که بیانگر خطرهای ناشی‌از امضای توافق‌نامه با ایران در زمینه‌های امنیت و ثبات در منطقه و جهان است. همچنین مقام‌های آمریکا و اسرائیل درباره همکاری برای انجام عملیات تهاجمی و دفاعی در مواجهه با تهدیدهای دائمی، به‌ویژه تهدیدهای ایران، بحث و گفت‌وگو و بر افزایش میزان رزمایش‌ها و همکاری‌های نظامی در دریا، هوا و زمین و در بخش امنیت اطلاعات توافق کردند.

بنی گانتز پس از بازدید از مقر فرماندهی مرکزی ایالات متحده در فلوریدا (سنتکام)، در توییتی نوشت: «همکاری با سنتکام قواعد بازی را در توانایی حفظ امنیت، ثبات و صلح در خاورمیانه تغییر خواهد داد.»

به گفته یک مقام امنیتی، احساس آرامش اسرائیل ناشی از چگونگی واکنش آمریکا به ایران در روز چهارشنبه گذشته است که در آن واشنگتن مواضع خود را در قبال برخی از موارد مندرج در پیش‌نویس توافق‌نامه ارائه‌شده ازسوی اتحادیه اروپا سخت‌تر کرد. مقام‌های امنیتی اسرائیل معتقدند موضع‌گیری اخیر واشنگتن، نگرانی اسرائیل را اندکی کاهش می‌دهد، به‌ویژه در رابطه با این موضوع که ممکن است برای دستیابی به توافق هسته‌ای، دولت آمریکا امتیازهای مهمی به ایران بدهد.

موساد هشدار می‌دهد و لاپید اطمینان

پس از اعلام امتناع جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، از پاسخ‌گویی به تماس فوری و ضروری یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، لاپید در تلاش بر ابراز جنبه‌های مثبت مربوط به روابط با ایالات متحده است و سعی می‌کند برای اطمینان‌‌دادن به اسرائیلی‌ها، بر اصرار اسرائیل به ادامه کارزار بین‌المللی برای جلوگیری از امضای توافق‌نامه احیای برجام تاکید کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین، لاپید اعلام کرد در دیداری با دیوید بارنئا، رئیس موساد، درباره پیامدهای توافق هسته‌ای بر اسرائیل و این‌که درصورت امضاشدن توافق، اسرائیل چگونه با آن برخورد کند، بحث و گفت‌وگو کرده است.

براساس گفته افراد نزدیک به دیوید بارنئا، رئیس موساد در نشستش با یائیر لاپید، هشدار داد که احتمال امضای توافق‌نامه با ایران نزدیک به صددرصد است. او این توافق را برای اسرائیل و منطقه یک «فاجعه راهبردی» توصیف کرد.

بارنئا هشدار داد که «این توافق‌نامه به ایرانی‌ها اجازه می‌دهد پس از رفع تحریم‌ها طبق یکی از شروط پیش‌نویس توافق‌نامه، به صدها میلیارد دلار دسترسی پیدا کنند و توانایی‌های خود را در عرصه‌های مختلف توسعه دهند».

درحالی‌که بارنئا ترس اسرائیل از پیامدهای مثبت توافق با ایران، به‌دلیل تبدیل‌شدن آن به الگویی برای چندین کشور دیگر، پنهان نمی‌کند، معتقد است که سود مالی حاصل از این توافق باعث سرازیرشدن کمک‌ها به نیروی قدس سپاه پاسداران و متحدان رژیم ایران در منطقه همچون حزب‌الله لبنان، شورشیان حوثی و سازمان حماس می‌شود و این نیروها برای مدیریت نبرد علیه اسرائیل پول زیادی در دست خواهند داشت، درحالی‌که در صورت دست پیدا نکردن به توافق، ایران کشوری ضعیف‌تر، فقیرتر و مخوف‌تر خواهد بود.

لزوم افزایش فعالیت‌های پشت صحنه

از سوی دیگر، فرماندهی نظامی ایالات متحده معتقد است که سخنان رئیس موساد بازتاب منفی بر اسرائيل دارد و بیانگر پریشان‌حالی و مداخله غیرضروری آن در پرونده هسته‌ای ایران است. به گفته رهبران نظامی آمریکا، «بهتر است از میزان اظهارنظرها کاسته شود و به جای آن، اقدام به افزایش فعالیت‌های پشت صحنه شود، سپس با توجه به شرایط فراهم‌شده، اقدام صورت گیرد».

همچنین به گفته یک مقام نظامی اسرائيل، «سفر وزیر دفاع اسرائيل به ایالات متحده از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید در این سفر اهداف متعددی محقق شود که تنها به موضع آمریکا در قبال توافق هسته‌ای با ایران محدود نمی‌شود. اسرائیل باید به بسته کمک امنیتی قابل ذکری دست یابد که توانایی آن را برای مقابله با چالش‌های پیش رو در سال‌های آینده افزایش دهد و گزینه نظامی که برای مقابله با تهدیدها مطرح می‌شود، عملا قابل اجرا باشد، نه اینکه ذکر آن از محدوده بیانیه‌ها فراتر نرود».

این مقام نظامی افزود: «برای این منظور، ارتش به وسایل پیشرفته، موشک، هواپیما و توانمندی‌های دفاعی پیشرفته نیاز دارد و این فرصتی استثنایی برای زیر فشار قراردادن آمریکایی‌ها با هدف دستیابی به چنین تعهدی است، زیرا اسرائیل به تنهایی توانایی انجام چنین ماموریت دشورای را ندارد.»

توافق بد با ایران بهتر از جنگ منتهی به شکست با آن است

با این حال، عاموس گلعاد، رئیس پیشین بخش سیاسی و امنیتی وزارت دفاع اسرائیل، این موضوع را با توجه به احتمال موفق‌نشدن اسرائیل در جلوگیری از توافق با ایران مطرح کرد و افزود: «این‌گونه که برخی توصیف می‌کنند، بازگشت به برجام، فاجعه‌بار نخواهد بود، بلکه دستیابی به این توافق، کمترین آسیب را به اسرائیل خواهد رساند.»

گلعاد گفت: «در مواجهه با این احتمال، ما باید به‌عنوان یک قدرت بزرگ منطقه‌ای، در سایه گسترش همکاری‌های اطلاعاتی و راهبردی با ایالات متحده، برای تقویت و توسعه سریع ظرفیت نظامی ارتش اسرائیل تلاش کنیم.»

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه