بایدن: بدون حضور سربازانمان در افغانستان، تروریست‌ها را تعقیب می‌کنیم

در بیست سال حضور نظامی‌ آمریکا در افغانستان، ۲۴۶۱ سرباز آمریکایی در جنگ با طالبان کشته شدند

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، به مناسبت سالگرد کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی در کابل، روز جمعه ۴ شهریور (۲۶ اوت)‌، در بیانیه‌ای گفت سربازان آمریکایی برای حفاظت از منافع آمریکا کشته شدند و اکنون دولت او بدون حضور این سربازان در افغانستان، تروریست‌ها را تعقیب می‌کند و هدف قرار می‌دهد.

بایدن با ذکر نام‌های ۱۳ سرباز آمریکایی که در بعدازظهر ۲۶ اوت، در حمله مهاجم انتحاری عضو داعش خراسان در فرودگاه کابل کشته شدند، گفت: «آن‌ها قهرمانانی بودند که همچون بخشی از بزرگترین عملیات تخلیه هوایی در تاریخ ما، برای نجات مردم تلاش کردند. شجاعت و از خودگذشتگی آن‌ها که بهترین شخصیت‌های آمریکا بودند، برای همیشه زنده خواهد ماند.»

بایدن افزود در پی حمله هولناک به فرودگاه کابل، دولت او مبارزه علیه داعش و سایر تروریست‌هایی که آمریکایی‌ها را تهدید می‌کنند، دو برابر کرد. بایدن افزود: «در ماه فوریه، ما رئیس جهانی داعش را در سوریه کشتیم و ماه گذشته، رهبر القاعده را از بین بردیم.»

بایدن گفت آمریکا فشارش را علیه تهدیدهای تروریستی حفظ می‌کند و دولت او بدون اینکه هزاران سرباز آمریکایی را در افغانستان در معرض آسیب قرار دهد، تروریست‌هایی را که می‌خواهند به آمریکا آسیب بزنند تعقیب می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای هوایی آمریکا سه روز پس از حمله مرگبار داعش به فرودگاه کابل، در یک حمله پهپادی به یک خانه مسکونی در حومه فرودگاه کابل، ۱۰ غیرنظامی ازجمله هفت کودک را کشتند. وزارت دفاع آمریکا ادعا کرده بود که یک بمب‌گذار انتحاری داعش را هدف قرار داده است، اما چند ساعت بعد مشخص شد که خانواده زمری احمدی، یک مددکار افغان هدف قرار گرفته‌اند. در آن حمله، زمری احمدی به همراه ۹ عضو خانواده‌اش کشته شدند. دولت آمریکا چند روز بعد پذیرفت که اشتباه در شناسایی هدف، باعث کشته شدن غیرنظامیان شده است. بایدن در بیانیه‌اش به این خانواده افغان که هنوز هیچ غرامتی از دولت آمریکا نگرفته‌اند اشاره‌ایی نکرد.

بایدن در حالی از تلاش ایالات متحده برای تعقیب تروریست‌ها بدون حضور نظامی در افغانستان سخن گفت که در یک‌سال گذشته و با بازگشت دوباره طالبان به قدرت، سران شبکه القاعده که در کشورهای مختلف ازجمله پاکستان به‌سر می‌بردند، دوباره به افغانستان بازگشتند. ناظران سازمان ملل متحد در یک‌سال گذشته، با انتشار گزارش‌هایی تایید کردند که روابط طالبان و القاعده همچنان پابرجا مانده است و چندین گروه تروریستی دیگر، ازجمله تحریک اسلامی ازبکستان، حرکت اسلامی ترکستان شرقی، جماعت انصارالله، تحریک طالبان پاکستان و شماری دیگر از جنگجویان خارجی در افغانستان حضور دارند.

بایدن در بیانیه خود گفت در ۲۰ سال حضور نظامی آمریکا در افغانستان، دو هزار و ۴۶۱ سرباز آمریکایی در جنگ با طالبان کشته و ۲۰ هزار و ۷۴۴ نفر دیگر مجروح شدند. بسیاری از منتقدان بایدن، خروج آشفته آمریکا از افغانستان و بازگشت تروریست‌های بین‌‎المللی به این کشور را شکست تاریخی آمریکا در افغانستان می‌دانند.

تام کاتن، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، در مطلبی که در فاکس نیوز منتشر کرد با انتقاد از عملکرد بایدن در نحوه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت کشوری که آمریکا ۲۰ سال در آن برای مبارزه با تروریسم جنگید، اکنون به پناهگاه امن تروریست‌ها تبدیل شده است.

 

بیشتر از جهان