قطر سه میلیارد دلار در پاکستان سرمایه‌گذاری می‌کند  

پاکستان از صندوق بین‌المللی پول خواسته است تا پرداخت وام شش میلیارد دلاری متوقف شده این کشور را ازسرگیرد

سفر شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، به دوحه و دیدارهای او با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر- Qatar Amiri Diwan / AFP

همزمان با سفر شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، به دوحه، قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد که سازمان سرمایه‌گذاری این کشور ۳ میلیارد دلار در بخش‌های مختلف تجاری و اقتصادی پاکستان سرمایه‌گذاری می‌کند. 

دیوان امیری قطر که نهاد سرمایه‌گذاری این کشور است، روز چهارشنبه ۲۵ اوت و پس از دیدارهای شهباز شریف با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، و همچنین نخست وزیر و رئیس شورای تجاری آن کشور منتشر کرد. 

 بیانیه دولت قطر به تاکید امیر این کشور بر اهمیت گسترش روابط دوستانه و راهبردی دو کشور و تقویت مشارکت اقتصادی با افزایش مبادلات تجاری و افزایش سرمایه‌گذاری قطر در پاکستان اشاره کرده است. 

یکی از وزیران ارشد دولت پاکستان در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره ضمن استقبال از سرمایه‌گذاری قطر، گفت که میزان سرمایه‌گذاری فراتر از انتظار پاکستان است. 

به گفته این مقام دولت پاکستان، قطر به سرمایه‌گذاری در فرودگاه‌ها، پایانه‌های بندری، نیروگاه‌های گاز طبیعی مایع، و بخش تولید انرژی خورشیدی در پاکستان و همچنین بازار سهام این کشور تمایل دارد.

در حالی که پاکستان از واردکنندگان گاز طبیعی مایع است، مقام‌های دولت این کشور در بحران اقتصادی فعلی به دنبال خرید گاز قطر با پرداخت بلند مدت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این وزیر ارشد دولت پاکستان افزود که با سرمایه‌گذاری قطر و خرید سهام  و دارایی‌ها در پاکستان، ذخایر ارزی اسلام‌آباد افزایش خواهد یافت.

پاکستان در حال حاضر با بحران اقتصادی شدید به‌ویژه بحران تراز پرداخت‌ها مواجه است و ذخایر ارزی این کشور به ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است و به دشواری می‌تواند تامین‌کننده ارز مورد نیاز برای بیش از یک ماه واردات کشور باشد.

«افزایش کسری حساب جاری، کاهش ارزش روپیه در برابر دلار آمریکا‌، و رسیدن نرخ تورم به ۲۴ درصد در ماه ژوئیه» دیگر مشکلات اقتصادی پاکستان است.

در جریان سفر شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان به دوحه و دیدار او با امیر قطر، سران دو کشور راه‌های گسترش روابط قطر و پاکستان و افزایش همکاری‌ها در حوزه‌های دفاعی، اقتصادی، سرمایه‌گذاری، مبادلات تجاری، انرژی و ورزش و همچنین همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم را نیز بررسی کردند. 

به دنبال افزایش بحران اقتصادی در پاکستان، دولت این کشور از صندوق بین‌المللی پول تقاضا کرده که پروداخت وام شش میلیارد دلاری به این کشور را ازسرگیرد. 

نماینده پاکستان در صندوق بین المللی پول هفته گذشته گفت که هیئت اجرایی این صندوق قرار است در تاریخ هفتم شهریور (۲۹ اوت ۲۰۲۲) به منظور تصمیم‌گیری درباره «از سرگیری پرداخت تسهیلات ۶ میلیارد دلاری متوقف شده به اسلام‌آباد» تشکیل جلسه دهد. 

بیشتر از جهان