وزیر دفاع طالبان: از قطر برای پرداخت حقوق نیروهایمان، کمک خواستیم

قطر نخستین کشوری است که وزیر دفاع طالبان از آن تقاضای پول و کمک‌های نظامی کرد

سفر ملا یعقوب به قطر، نخستین سفر رسمی او به خارج از افغانستان بود-عکس:خبرگزاری باختر

ملا محمد یعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان در بازگشت از قطر، با تلویزیون ملی افغانستان مصاحبه کرد و گفت در دیدار با مقام‌های دولت قطر، از آنان برای پرداخت حقوق ماهانه به نیروهای طالبان و همچنین تهیه یونیفرم برای این نیروها، ساخت تاسیسات نظامی و امنیت مرزهای افغانستان کمک مالی درخواست کرده است.

ملا یعقوب هفته گذشته و از ۱۴ تا ۱۷ تیرماه با هدف دیدار رهبران دولت قطر، به دوحه سفر کرد. او دراین سفر با شیخ تمیم بن احمد آل ثانی، امیر قطر و شماری از وزرای این کشور دیدار کرد. ملا یعقوب در مصاحبه‌اش که روز ‌شنبه از تلویزیون ملی افغانستان پخش شد، گفت: «ما در مورد موضوعات مختلف ازجمله مسائل امنیتی صحبت کردیم. مثلا گفتیم در پرداخت حقوق نیروها به ما کمک کنند، چون [قطر] یک کشور اسلامی است و مدت ‌زمان زیادی‌ست که با ما همکاری می‌کند. همین‌طور در زمینه تهیه یونیفرم و حفاظت از سرحدات نیز ما را کمک کنند.» ملا یعقوب در این مصاحبه توضیح داد که حفاظت از مرزها برای طالبان از اهمیت زیادی برخوردار است و در این زمینه از مقام‌های دولت قطر درخواست کرد برای تهیه تجهیزات مورد نیاز به منظور حفاظت از مرزها، آنان را کمک کنند. ملا یعقوب افزود قطر می‌تواند در زمینه ساختن تاسیسات نظامی در مرزها به طالبان کمک کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت وزارت دفاع قطر در مورد همکاری با وزارت دفاع طالبان ابراز علاقه‌مندی کرد و در این مورد صحبت‌ها ادامه خواهد یافت.

او سفرش به قطر را «پر از دستاورد» خواند و گفت از مراکز نظامی قطر، ازجمله دانشکده «الخدمه الوطنیه» که مرکز آموزش خلبان‌های هلیکوپترهای نظامی است بازدید کرده است. ملا یعقوب اوایل ژوئن در مصاحبه با یک رسانه هندی نیز گفت با فرستادن نیروهای طالبان به هند برای آموزش‌های نظامی مشکلی ندارد، اما قطر نخستین کشوری است که یک مقام ارشد طالبان از آن برای پرداخت حقوق ماهانه به نیروهایش درخواست کمک مالی کرده است.

سفر ملا یعقوب به قطر، نخستین سفر رسمی او به خارج از افغانستان بود. او در این سفر که به دعوت دولت قطر انجام شده بود، با استقبال گسترده مقام‌های قطر مواجه شد.

قطر از سال ۲۰۱۲ میزبان دفتر سیاسی طالبان است. در سال‌هایی که طالبان با نیروهای دولت پیشین افغانستان و نیروهای خارجی می‌جنگیدند، قطر از سران و فرماندهان طالبان میزبانی می‌کرد. قطر همچنین با ‌عنوان تسهیلگر در روند مذاکره میان طالبان و آمریکایی‌ها، نقش برجسته‌ای در بازگشت این گروه به قدرت داشت. پس از سلطه دوباره طالبان بر افغانستان و تعطیلی سفارتخانه‌های بسیاری از کشورها، ایالات متحده نیز سفارتش را در کابل تعطیل کرد.

اما در ماه نوامبر سال گذشته، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر، در یک نشست خبری اعلام کردند که پس از این سفارت قطر در کابل، «حافظ منافع» ایالات متحده در افغانستان است.

دیپلمات‌های بسیاری از سفارتخانه‌های کشورهای اروپایی و آسیایی که با فروپاشی دولت پیشین افغانستان، کارشان را در کابل تعطیل کردند، اکنون در دوحه حضور دارند و فعالیت سیاسی‌شان را از آنجا ادامه می‌دهند.

 

بیشتر از جهان