دو سینماگر دیگر به دادسرای زندان اوین احضار و تفهیم اتهام شدند

مجید برزگر و محسن امیر یوسفی، دو کارگردانی هستند که پس از تفهیم اتهام با قرار وثیقه آزاد شده‌اند

محسن امیریوسفی و مجید برزگر، از امضاکنندگان بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» هستند- ایندیپندنت فارسی

با ادامه فشار بر سینماگران ایران ، مجید برزگر و محسن امیر یوسفی، دو کارگردان سینما، به دادسرای زندان اوین احضار و تفهیم اتهام شدند. این دو سینماگر که از جمله امضا کنندگان بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» هستند، با قید وثیقه آزاد شده‌اند.

حدود ۱۰۰ سینماگر، در هشتم خردادماه، در اعتراض به سرکوب خشونت‌بار اعتراض مردم آبادان به فرو ریختن برج متروپل، بیانیه‌ای را به نام «تفنگت را زمین بگذار» منتشر کردند و در آن از نیروهای امنیتی و نظامی خواستند که از شلیک به مردم و برخوردهای خشونت‌بار با معترضان خودداری کنند.

این بیانیه، با خشم و واکنش تند نهادهای نظامی و امنیتی و رسانه‌های نزدیک به حکومت مواجه شد.

محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد، دو سینماگر ایرانی و از امضاکنندگان این بیانیه، به اتهام آنچه «ارتباط با ضدانقلاب» و «التهاب‌آفرینی و برهم زدن امنیت روانی جامعه» در جریان ریزش متروپل آبادان خوانده شده، بازداشت شدند.

پس از آن، جعفر پناهی، فیلمساز سرشناس نیز بازداشت و راهی زندان شد. او برای پیگیری وضعیت دو همکار زندانی خود به دادسرای زندان اوین مراجعه کرده بود.

هم‌زمان با فشار دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی بر سینماگران و تداوم احضار و بازجویی از آنان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز موج تازه‌ای از تهدید و فشار علیه هنرمندان به راه انداخت.

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد روز سه‌شنبه، ۲۵ مرداد در اظهاراتی کم‌سابقه از تهیه و انتشار فهرستی از سینماگران ممنوع‌الکار شده خبر داد و گفت: «اسامی هنرمندانی که احتمالا دچار ممنوع‌الکاری می‌شوند هفته آینده اعلام خواهد شد و وضعیت سینماگرانی که در ماجرای بیانیه مربوط به خوزستان و حاشیه‌های جشنواره کن دچار مشکل شدند، مشخص می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دنبال این سخنان، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی روز شنبه، ۲۹ مرداد، در یک برنامه تلویزیونی گفت: «با کسانی که علیه منافع ملی کار کنند، علیه مردم ایران صحبت کنند، یا از تحریم‌های ظالمانه علیه مردم حمایت کنند، برخورد می‌کنیم. مکانیزم روشن تصمیم‌گیری در سازمان سینمایی و وزارتخانه وجود دارد و تمامی این اقدامات با دقت انجام شده و جایی برای مسامحه وجود ندارد.»

او با بیان اینکه برخورد با این هنرمندان مطابق قانون است، تاکید کرد: «اگر بر اساس قانون باید به کسی اجازه کار داده نشود، حتما همین کار را می‌کنیم و تحت فشار رسانه‌ای قرار نمی‌گیریم. ما از صدا‌های بلند این افراد نمی‌ترسیم، اگر قرار باشد در این زمینه منفعل عمل کنیم، اشکالاتی که قبلا درباره وزارت فرهنگ و ارشاد اشاره کردم، به ما نیز تعمیم پیدا می‌کند. دولت قبل نظارت حداقلی در سیاست‌های هنری و تولید آثار نمایشی داشت و رئیس‌ جمهوری پیشین می‌گفت که همه را به زور نمی‌توانیم به بهشت ببریم، در حالیکه در نظام اسلامی موظف هستیم زمینه سعادت مردم را فراهم کنیم.»

وزیر ارشاد دولت سیزدهم همچنین افزود که هیچ فیلمی بدون داشتن اجازه اکران در داخل، نمی‌تواند در خارج از کشور حضور یابد.

اما این پایان تهدیدهای مقامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علیه هنرمندان نبود.

محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر ارشاد، نیز با صراحتی کم‌سابقه علیه هنرمندان مستقل سخن گفت و تاکید کرد که دولت تنها از هنرمندان وفادار به حکومت حمایت می‌کند.

او روز سه‌شنبه، اول شهریور، به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت: «حمایت‌های دولتی فقط شامل جریانی از هنر است که بتواند «منشور هنر جمهوری اسلامی» را که روح‌الله خمینی اعلام کرده، تقویت کند.

او گفت: « من نماینده هنرمندان نیستم، نماینده دولت جمهوری اسلامی هستم. معاون هنری نیامده است تا هنرمندی خلاف سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی ایران عمل کند، دولت از او حمایت کند. قرار نیست چنین اتفاقی رخ بدهد.»