وزیر ارشاد: به ممنوع‌الکارهای سینما اجازه فعالیت نمی‌دهیم

اسماعیلی با تایید سخنان رئیس سازمان سینمایی در مورد انتشار فهرست ممنوع‌الکارها گفت: «جایی برای مسامحه وجود ندارد»

به‌گفته اسماعیلی هیچ فیلمی بدون داشتن اجازه اکران در داخل، نمی‌تواند در خارج از کشور حضور یابد -- منبع عکس: خبرگزاری ایرنا

چند روز پس از آنکه رئیس سازمان سینمایی ایران از آماده شدن فهرست ممنوع‌الکارهای سینمای کشور خبر داد، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران، گفته‌های او را تایید کرد.

اسماعیلی روز شنبه، ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ (۲۰ اوت)، با حضور در یک برنامه تلویزیونی، ضمن دفاع از سخنان رئيس سازمان سینمایی، گفت: «با کسانی که علیه منافع ملی کار کنند، علیه مردم ایران صحبت کنند، یا از تحریم‌های ظالمانه علیه مردم حمایت کنند، برخورد می‌کنیم. مکانیزم روشن تصمیم‌گیری در سازمان سینمایی و وزارتخانه وجود دارد و تمامی این اقدامات با دقت انجام شده و جایی برای مسامحه وجود ندارد.»

او با بیان اینکه برخورد با این هنرمندان مطابق قانون است، تاکید کرد: «اگر بر اساس قانون باید به کسی اجازه کار داده نشود، حتما همین کار را می‌کنیم و تحت فشار رسانه‌ای قرار نمی‌گیریم. ما از صدا‌های بلند این افراد نمی‌ترسیم، اگر قرار باشد در این زمینه منفعل عمل کنیم، اشکالاتی که قبلا درباره وزارت فرهنگ و ارشاد اشاره کردم، به ما نیز تعمیم پیدا می‌کند. دولت قبل نظارت حداقلی در سیاست‌های هنری و تولید آثار نمایشی داشت و رئیس‌ جمهوری پیشین می‌گفت که همه را به زور نمی‌توانیم به بهشت ببریم، در حالیکه در نظام اسلامی موظف هستیم زمینه سعادت مردم را فراهم کنیم.»

وزیر ارشاد دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران همچنین افزود که هیچ فیلمی بدون داشتن اجازه اکران در داخل، نمی‌تواند در خارج از کشور حضور یابد.

سه‌شنبه، ۲۵ مرداد ۱۴۰۱، محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی گفته بود: «اسامی هنرمندانی که احتمالا ممنوع‌الکار شده‌اند، هفته آینده اعلام خواهد شد و تکلیف سینماگرانی که در ماجرای بیانیه مربوط به خوزستان و حاشیه‌‌های جشنواره کن دچار مشکل شدند، نیز مشخص می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اشاره خزاعی به بیانیه‌ای بود که روز هشتم خرداد ۱۴۰۱، پس از اعتراض‌های مردم آبادان به فروریختن برج متروپل در این شهر، منتشر شد. در این بیانیه که به امضای بیش از ۱۰۰ نفر از اهالی سینمای ایران رسید، به نیروهای سرکوبگر حکومت ایران توصیه شده بود که سلاح‌هایشان را زمین بگذارند و «به آغوش ملت بازگردند.»

یک روز پس از انتشار این بیانیه، محمد رسول‌اف که جزو تهیه‌کنندگان اصلی آن متن بود، نوشت دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران به امضاکنندگان فشار وارد آورده‌اند و با تهدید آن‌ها به بازداشت، از آنان خواسته‌اند که امضای خود را پس بگیرند. درنهایت، با افزایش تعداد امضاها، محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد روز جمعه، ۱۷ تیر ۱۴۰۱، بازداشت شدند.

در روزهای گذشته برخی از سینماگران در واکنش به فهرست ممنوع‌الکاری سازمان سینمایی، با یکدیگر متحد شدند. ترانه علیدوستی، روز چهارشنبه، ۲۶ مرداد، در یادداشتی اعتراضی با عنوان «ممنوع از چه کاری؟» که در صفحه اینستاگرام شخصی خود منتشر کرد، در اعتراض به این اقدام سازمان سینمایی نوشت: «می‌خواهید پنج شش نفرمان را بی‌محاکمه و بدون جرم ممنوع‌الکار کنید؛ و اما ممنوع از چه کاری؟ چیزی که مرتکبش هستید، قانون‌مداری نیست. آنچه مرتکبش هستید، اعمال زور است.»

رخشان بنی‌اعتماد، نویسنده و کارگردان ایرانی، نیز گفته‌های رئيس سازمان سینمایی را برای ارعاب اهالی فرهنگ و هنر دانست و در یادداشتی نوشت: «هنرمند بی‌اعتنا به شرایط جامعه، هنرمند نیست. هنرمند، مزدور و رعیت اربابان پادگانی نیست که سر به امربری خم کند. ممنوع‌الکار کردن هنرمندان سینما و تئاتر، اعلام‌شده و نشده، برای ارعاب همه اهالی فرهنگ و هنر است تا چشم بر اتفاقات پیرامون ببندند.»

هنوز فهرست افراد ممنوع‌الکار سینمای ایران اعلام نشده است، اما رسانه‌ها از حضور نام‌های متفاوتی در این فهرست خبر داده‌اند. پایگاه خبری «رکنا» مدعی شده است که شش نام زیر در این فهرست حضور دارند: 

«اصغر فرهادی، سعید روستایی، هایده صفی‌یاری، نوید محمدزاده، ترانه علیدوستی، و فرشته حسینی.»

دلیل ممنوع‌الکاری این افراد، حضورشان در جشنواره‌های سینمایی، رفتارهای «خلاف شان»، و اظهارات سیاسی‌ آنان دانسته شده است.