وزارت ارشاد رئیسی علیه اهالی فرهنگ ایران شمشیر را از رو بست

وزارت ارشاد قصد دارد فشار‌ها علیه اهالی فرهنگ را تشدید کند

وزیر ارشاد اعلام کرد که قصد دارد به «مماشات» در حوزه فرهنگ پایان دهد- تسنیم

وزارت ارشاد تکلیف خود را با طیف گسترده‌ای از هنرمندان روشن کرد و هشدار داد چنانچه در مسیر اهداف جمهوری اسلامی نباشند، از آن‌ها حمایت نخواهد کرد و به سیاست «مماشات» در عرصه فرهنگ و هنر پایان خواهد داد.

وزیر ارشاد و معاون هنری او در دو روز گذشته خطاب به اهالی فرهنگ و فعالیت‌های آن‌ها اظهارات تندی بیان کردند و برای آنان خط و نشان کشیدند.

محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر ارشاد در واکنش به حاشیه‌های ایجادشده در کنسرت گرشا رضایی، خواننده موسیقی پاپ در زاهدان، اعلام کرد لب زدن خوانندگان در کنسرت زنده «جرم» است و شورای رسیدگی به تخلف‌های این وزارتخانه با چنین اقدام‌هایی «برخورد جدی» خواهد کرد.

گرشا رضایی چندی پیش در زاهدان کنسرتی اجرا کرد که هوادارانش از او به دلیل لب‌خوانی انتقاد کردند و گفتند بهتر است کنسرت را زنده اجرا کند. این خواننده هم در واکنش به این اعتراض‌ها، با لحنی تند با مخاطبانش سخن گفت که این نوع برخورد با حاشیه‌هایی در فضای مجازی همراه شد. حالا مقام‌های وزارت ارشاد پس از گذشت هفته‌ها از این مسئله، اعلام کرده‌اند که «خواننده حق ندارد روی صحنه به مخاطبش بی‌احترامی کند یا حتی اثر یا قطعه‌ای را به صورت لب زدن اجرا کند» و اگر چنین موضوعی محرز شود، جرم است و شورای تخلفات با تهیه‌کننده، برگزارکننده کنسرت‌ و خواننده جدا برخورد می‌کند.

سالاری اضافه کرد: «اگر در شورای تخلفات محرز شود که خواننده به صورت لب‌خوانی اثری را اجرا کرده است، حتما با آن برخورد می‌شود.» به گفته او، با برخی خوانندگان که اجرای کنسرت خود را دیرتر از زمان مقرر آغاز کنند هم برخورد و مجازاتی از جمله «دو ماه ممنوع‌الکاری و تعلیق فعالیت خواننده» اعمال می‌شود. این مقام مسئول افزود: «خواننده حتما باید جریمه بشود، چون حقوق مخاطب را تضییع کرده است. بر اساس قانون، خواننده نباید حقوق مخاطب را تضییع کند.» معاون امور هنری وزیر ارشاد همچنین هشدار داد با پخش آثار موسیقایی در شبکه‌های ماهواره‌ای برخورد خواهد شد و اشعار موسیقی هم پس از بررسی، باید مجوز بگیرند.

او گفت: «معاون هنری نیامده است تا هنرمندی، خلاف سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی عمل کند و دولت از او حمایت کند. قرار نیست چنین اتفاقی رخ بدهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سالاری ادامه داد: «قرار است سیاست‌های جمهوری اسلامی مبتنی بر مفاهیم انسانی و اسلامی در حوزه‌های مختلف هنری را اجرایی کنیم. اگر هنرمندی به این سیاست‌ها و تفکر علاقه‌مند بود و همراهی و مفاهیم اخلاقی را ترویج کرد، روی چشم ما جای دارد و حتما در خدمت اوییم؛ اما اگر هنرمندی بخواهد بی‌اخلاقی یا اخلاق لیبرالی را ترویج کند، دلیل ندارد دولت از او حمایت کند. هر فردی که می‌خواهد به جمهوری اسلامی توهین کند، پولش را از همان افرادی بگیرد که به او می‌گویند توهین کند. چه ضرورتی دارد دولت از او حمایت کند؟ پول توهین به جمهوری اسلامی نمی‌تواند از جمهوری اسلامی تامین شود. حمایت‌ها فقط شامل جریانی از هنر است که بتواند منشور هنر جمهوری اسلامی را تقویت کند.»

به گفته او، ​​منابع مالی دولت جمهوری اسلامی «مختص آثاری است که بتواند جریان هنر اصیل و والای انقلاب اسلامی را پیش ببرد و این دسته‌بندی ما است».

این اظهارات تنها یک روز پس از آن بیان شدند که محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد، اعلام کرد که «در تلویزیون، در سینما و در شبکه نمایش خانگی، باید نگاه واحدی باشد و تسامح از قانون باید جمع‌آوری شود».

این اظهارات نشان می‌دهد که مقام‌‌های وزارت ارشاد با هدف تحت فشار قرار دادن هنرمندان و فعالیت‌های هنری در ایران برنامه‌های متعددی تدارک دیده‌اند؛ برنامه‌هایی که همه در راستای سیاست‌های کلان دولت سیزدهم و با هدف تشدید فشار‌ها و ممنوعیت‌ها در همه حوزه‌ها اجرا می‌شوند. 

مقام‌های دولت سیزدهم گمان می‌‌کنند با سخت‌گیری‌ها می‌توانند مانع از تداوم موج تغییرات عمیق و گسترده‌ جامعه ایران شوند که از سال‌ها پیش آغاز شده است. حمله به طیف گسترده‌ای از ورزشکاران و هنرمندان و نویسندگان و اعمال ممنوعیت‌های گسترده برای فعالیت‌های آن‌ها از دیگر اقدام‌های دولتی است که نزد طبقه متوسط و بسیاری از اقشار اجتماع مشروعیت و مقبولیتی ندارد. این محدودیت‌ها و فشار‌ها با این هدف صورت می‌گیرند که گروه‌های مرجع مستقل و منتقد دولت به سکوت وادار شوند و دولت بتواند مصون از انتقاد‌ها و اعتراض‌ها، به راه خود ادامه دهد.