یائیر لاپید: اسرائیل با توافق احیای برجام مخالف است و به آن متعهد نیست

اسرائیل می‌گوید به چنین معامله‌ای متعهد نخواهد بود و هر آنچه که برای جلوگیری از دستیابی ایران به قابلیت اتمی لازم است انجام خواهد داد

بر اساس بیانیه‌ای که دفتر نخست‌وزیری اسرائیل منتشر کرده است، یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با امانوئل مکرون، به رئیس‌جمهوری فرانسه تصریح کرده است که اسرائیل با بازگشت به توافق هسته‌ای ایران مخالف است.

دفتر یائیر لاپید در این بیانیه که روز دوشنبه ۳۱ مرداد (۲۲ اوت) منتشر شد، گفت: «اسرائیل به چنین معامله‌ای متعهد نخواهد بود و به انجام هر آنچه که برای جلوگیری از دستیابی ایران به قابلیت اتمی لازم است، ادامه خواهد داد.»

در این مکالمه، چنان که خبرگزاری فرانسه نوشته، لاپید ادعا کرده است که مفاد متن پیشنهادی اروپا «فراتر از محدودیت‌های موجود در برجام اصلی است.»

لاپید همچنین گفته است که توافق احیای برجام، تامین مالی گروه‌های نیابتی تحت حمایت جمهوری اسلامی در منطقه را تقویت خواهد کرد.

بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل می‌گوید که امضا توافق برجام «راه را برای سرمایه‌گذاری چشمگیر و سرازیر شدن پول به شبکه تروریستی جمهوری اسلامی در منطقه و تقویت نیروی نظامی ایران هموار می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل در مذاکرات بین‌المللی با تهران برای کنترل برنامه اتمی جمهوری اسلامی طرف مذاکره نیست، اما سرسختانه مخالف پیشرفت برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران است و وعده داده است که در صورت به بن‌بست رسیدن دیپلماسی در جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی که موجودیت اسرائیل را تهدید کند، دست به اقدام نظامی پیشگیرانه خواهد زد.

ایران و کشورهای موسوم به ۵+۱ یعنی پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (روسیه، چین، آمریکا، فرانسه و بریتانیا)‌ و آلمان، در سال ۲۰۱۵ توافق برجام را امضا کردند که طی آن ایران پذیرفت در ازای تسهیل تحریم‌ها برنامه اتمی‌اش را کاهش دهد.

آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و دولت وقت در واشنگتن رشته‌ تحریم‌های سختگیرانه‌ای را بر تهران اعمال کرد. ایران نیز در مقابل فعالیت‌های اتمی خود از جمله در بخش غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داد و به تازگی شماری از دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را خاموش کرد.

مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و جمهوری اسلامی ایران پس از شروع ریاست جمهوری جو بایدن در ایالات متحده از سرگرفته شد و در حال حاضر دولت بایدن در حال بررسی پاسخ ایران به پیش‌نویس متن نهایی توافقی است که اتحادیه اروپا برای احیای برجام به مذاکره‌کنندگان ارائه کرده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن، پاسخ ایران را «معقول»‌ توصیف کرده و ابراز امیدواری کرده که پاسخ آمریکا به جواب ایران مثبت باشد.