جوزپ بورل: پاسخ ایران به متن پیشنهادی «معقول» است، امیدواریم آمریکا پاسخ مثبت دهد

بورل گفت اگر این توافق عملی شود جهان به جای امن‌تری تبدیل خواهد شد

جوزپ بورل در نشستی که در دانشگاهی در شهر سانتادر اسپانیا، سخن‌ می‌گفت- Ludovic MARIN / AFP

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت امیدوار است که ایالات متحده در اوایل هفته جاری به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای با ایران پاسخ مثبت دهد.

جوزپ بورل، در سخنانی که روز دوشنبه ۳۱ مرداد (۲۲ اوت) ایراد کرد، همچنین پاسخ تهران به این پیشنهاد را «معقول» ارزیابی کرده است.

اتحادیه اروپا پیش‌نویس متن پیشنهادی برای احیای برجام را پس از ۱۶ ماه مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران با وساطت اتحادیه اروپا ارائه داده است. مفاد این پیش‌نویس نهایی هنوز اعلام نشده است.

جوزپ بورل در نشستی که در دانشگاهی در شهر سانتادر اسپانیا، سخن‌ می‌گفت، افزود: «من به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات، پیشنهادی ارائه دادم که حاوی توازنی است که به آن دست یافته‌ایم، گمان نمی‌کنم بتوانیم از هیچ جهتی آن را تغییر دهیم… و پاسخ ایران به آن از نظر من معقول است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بورل گفت: «اگر این توافق عملی شود جهان به جای امن‌تری تبدیل خواهد شد.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، همچنین گفت: «پاسخ ایران به ایالات متحده منتقل شده و واشنگتن هنوز به طور رسمی پاسخ نداده است.» او ابراز امیدواری کرد که پاسخ آمریکا به مذاکرات پایان دهد.

یک مقام اتحادیه اروپا قبلا گفته بود متنی که اروپا ارائه کرده، «پیشنهاد نهایی» این اتحادیه برای احیای برجام است که در ابتدا در سال ۲۰۱۵ امضا شد و بعد در سال ۲۰۱۸ دولت آمریکا از آن خارج شد.

پیشتر در روز دوشنبه، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران آمریکا را به تعلل در مذاکرات متهم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در نشست خبری روز دوشنبه، ۳۱ مرداد، روند مذاکرات هسته‌ای را رو به ‌جلو توصیف کرد اما گفت زمانی می‌توانیم از نتیجه‌بخش بودن این مرحله از مذاکرات صحبت کنیم که طرف اروپایی اعلام کند که پاسخ طرف آمریکایی را هم دریافت کرده؛ که تا این زمان هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است.