آغاز بزرگ‌ترین رزمایش نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی در پنج سال اخیر

این رزمایش مشترک، برای آماده‌سازی وضعیت دفاعی دو کشور در مقابل تهدید اتمی کره‌ شمالی برگزار می‌شود

Jermaine RALLIFORD / Navy Office of Information / AFP

آمریکا و کره جنوبی بزرگ‌ترین رزمایش نظامی مشترک خود در پنج سال اخیر را آغاز کردند. این رزمایش مشترک، برای آماده‌سازی وضعیت دفاعی دو کشور در مقابل تهدید اتمی کره‌ شمالی برگزار می‌شود. طبق برخی گزارش‌ها، احتمال می‌رود که رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی به واکنش خشمگینانه کره‌ شمالی منجر شود.   

کره شمالی در حالی بارها واشنگتن و سئول را به درگیری تهدید کرده است که امسال بیش از سال‌های گذشته، آزمایش‌های تسلیحاتی داشته است. رزمایش آمریکا و کره جنوبی «سپر آزادی اولچی»  نامیده شده و قرار است تا اول سپتامبر(ده روز دیگر) ادامه یابد. در این رزمایش، هواپیماها و کشتی‌های جنگی، تانک‌ها، و ده‌ها هزار سرباز مشارکت دارند.      

در حالیکه واشنگتن و سئول رزمایش خود را «دفاعی» توصیف می‌کنند، کره شمالی این اقدام  را «تمرین تهاجم» می‌بیند و از این ادعا برای توجیه برنامه اتمی و توسعه برنامه موشکی خود استفاده می‌کند. رزمایش «سپر آزادی اولچی» با برنامه آموزشی چهار روزه دفاع مدنی کره جنوبی آغاز شد که از سوی کارکنان دولتی هدایت می‌شود. گفته می‌شود که این آموزش شامل تمرین‌های شبیه‌سازی حملات مشترک، تقویت خط مقدم از طریق ارسال اسلحه و سوخت، و از بین بردن ایمن سلاح‌های کشتار جمعی خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای آمریکا و کره جنوبی در این رزمایش همچنين در حوزه حملات هواپيماهای بدون سرنشين و ديگر تحولات جديد جنگی که در جريان جنگ روسيه با اوکراين رخ داده است، آموزش خواهند دید. این رزمایش شامل پاسخ‌های مشترک نظامی-غیرنظامی به حملات به بندرها، فرودگاه‌ها، و تاسیسات بزرگ صنعتی مانند کارخانه‌های تولیدکننده تراشه‌های نیمه‌هادی است.

کره جنوبی و آمریکا در سال‌های اخیر سطح رزمایش‌ها و تمرین‌های نظامی خود را کاهش داده، یا این رزمایش‌ها را لغو کرده بودند. یکی از دلایل این اقدام، همه‌گیری کرونا بود. دولت دونالد ترامپ نیز برای پیشبرد دیپلماسی و کاهش تنش‌ها با کره شمالی، همکاری نظامی با کره جنوبی را کاهش داده بود. این در حالی است که آمریکا و کره جنوبی هر بهار و تابستان تمرین‌های مشترک عمده‌ای در کره جنوبی برگزار می‌کردند.

تمرین‌های بهاره شامل آموزش طیف گسترده‌ای از وضعیت‌های احتمالی رزم در زمین، هوا و دریا، و معمولا با حضور ده هزار سرباز آمریکایی و دویست هزار سرباز کره‌ای برگزارمی‌شد. در تمرین‌های تابستانی نیز ده‌ها هزار نظامی از دو کشور شرکت می‌کردند و شبیه‌سازی‌های کامپیوتری برای تمرین تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در زمان وقوع جنگ احتمالی، تمرین می‌شد. کره جنوبی تاکید کرده است که امسال تمرین‌های میدانی مشترکی در طول تابستان نیز یه برنامه‌های قبلی اضافه خواهد شد. 

بیشتر از جهان