تهدید آمریکا علیه کره شمالی: به آزمایش هسته‌ای با قاطعیت پاسخ می‌دهیم

معاون وزیر خارجه آمریکا اظهار امیدواری کرد که کیم جونگ اون به میز مذاکره بازگردد

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا - state.gov

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، گفت که اگر کره‌شمالی آزمایش هسته‌ای انجام دهد، از سوی ایالات متحده، کره جنوبی و سایر کشورهای جهان پاسخی قوی و روشن خواهد گرفت.

به گزارش رویترز، شرمن پس از گفت‌وگو با چو هیون دونگ، همتای خود از کره جنوبی، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: «هر آزمایش هسته‌ای ناقض کامل قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است و به چنین آزمایشی پاسخی سریع و قاطع داده خواهد شد.»

او افزود: «من معتقدم که نه تنها کره جنوبی، ایالات متحده و ژاپن، بلکه کل جهان در این زمینه پاسخ خواهند داد. ما آماده‌ایم و به گفت‌وگوهای سه‌جانبه خود با کره جنوبی و ژاپن ادامه می‌دهیم.»

اظهارات معاون وزیر خارجه آمریکا پس از آن بود که کره جنوبی و نیروهای آمریکایی اوایل روز دوشنبه، ششم ژوئن (شانزدهم خرداد)‌، هشت موشک زمین‌به‌زمین را در سواحل شرقی کره جنوبی شلیک کردند. این موشک‌ها در پاسخ به شلیک هشت موشک بالیستیک کوتاه‌برد بودند که کره شمالی روز پیش از آن پرتاب کرده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های دولتی ایالات متحده و کره جنوبی و همچنین کارشناسان از هفته‌ها پیش هشدار دادند که نشانه‌هایی از ساخت‌وساز جدید در سایت آزمایش هسته‌ای کره شمالی وجود دارد و پیونگ یانگ می‌تواند به‌زودی یک بمب آزمایش کند. کره شمالی از سال ۲۰۱۷ بمب اتمی آزمایش نکرده است.

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز روز دوشنبه گفت که فعالیت کره شمالی برای توسعه تاسیسات اصلی هسته‌ای خود در یونگ بیون در حال پیشرفت است. 

کره شمالی در شرایطی بر چنین فعالیت‌هایی تمرکز کرده است که به دلیل تحریم‌های اقتصادی در شرایط دشواری قرار دارد. در همین حال، شیوع کووید-۱۹ طی ماه گذشته در این کشور شدت گرفته است؛ به طوری که بر اساس گزارش‌ها، تاکنون چهار میلیون و ۱۹۸ هزار و ۸۹۰ نفر با علائمی از جمله تب مواجه شده‌اند. کره شمالی تعداد افرادی را که جواب آزمایش کرونای آن‌ها مثبت است، به طور دقیق اعلام نمی‌کند و کارشناسان می‌گویند ارقامی که این کشور ارائه می‌کند ممکن است بسیار کمتر از واقعیت باشد.

با اینکه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که وضعیت همه‌گیری کووید-۱۹ در کره شمالی ممکن است رو به وخامت رود، پیونگ یانگ تاکنون پذیرش هرگونه کمک از واشنگتن و سئول در این زمینه را رد کرده است. وندی شرمن در ادامه صحبت‌هایش در کنفرانس خبری به این موضوع نیز اشاره کرد و گفت: «ما کمک‌های بشردوستانه ارائه کردیم اما کره شمالی نپذیرفت؛ با این حال امیدواریم که رهبر کره شمالی بر کمک به مردم خود برای مقابله با چالش کووید-۱۹ تمرکز کند.»

 او اظهار امیدواری کرد که کیم جونگ اون به جای توسل به اقدام‌های تحریک‌آمیز، خطرناک و بی‌ثبات‌کننده، به میز مذاکره بازگردد. این در حالی است که رهبر کره شمالی با وجود مواجهه با چالش‌های سخت در کشورش، تاکنون برای تسلیم کامل زرادخانه‌‌های خود و برداشته شدن تحریم‌ها تمایلی نشان نداده و کارشناسان می‌گویند که دولت او تاکنون پیشنهادهای دولت بایدن برای گفت‌وگو را هم رد کرده است.

ایالات متحده متعهد شده است تا در صورت اقدام کره شمالی برای آزمایش هسته‌ای، تحریم‌های بین‌المللی بیشتری علیه این کشور اعمال کند؛ با این حال چشم‌انداز اقدام‌های تنبیهی جدید به دلیل اختلاف نظر اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، ضعیف به نظر می‌رسد. روسیه و چین قطعنامه تحت حمایت آمریکا را که به دلیل آخرین آزمایش‌ موشک‌های بالیستیک در ۲۵ مه، تحریم‌های بیشتری را علیه کره شمالی اعمال می‌کرد، وتو کردند.

این دو کشور تاکید کردند که واشنگتن باید بر احیای مذاکرات با پیونگ یانگ تمرکز کند.