آمریکا و کره جنوبی برای مانور نظامی علیه کره شمالی اعلام آمادگی کردند

رئیس‌جمهوری کره جنوبی گفت که هدف مشترک این دو کشور خلع سلاح هسته‌ای کامل کره شمالی است

ایالات متحده و کره جنوبی بیانیه مشترکی صادر کردند که در آن به «نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» متعهد می‌شوند - AFP

جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری آمریکا و یون سوک یول، رئیس‌‌جمهوری جدید کره جنوبی پس از دیدار روز شنبه ۲۱ مه (۳۱ اردیبهشت) گفتند که تمرین‌های نظامی گسترده‌ای را برای جلوگیری از تهدید هسته‌ای کره شمالی در نظر خواهند گرفت.

یون در سخنانی در یک کنفرانس خبری تاکید کرد که هدف مشترک آنها خلع سلاح هسته‌ای کامل کره شمالی است.

به گزارش آسوشیتدپرس، ایالات متحده و کره جنوبی بیانیه مشترکی صادر کردند که در آن به «نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» متعهد می‌شوند. این بیانیه احتمالا زمینه را برای چگونگی برخورد آمریکا و متحدانش با هر گونه چالش از سوی کره شمالی فراهم می‌کند، اگرچه چنین بیانیه مشترکی ممکن است واکنش خشمگینانه پیونگ یانگ را به دنبال داشته باشد.

با این حال، پس از امضای بیانیه مشترک ایالات متحده و کره جنوبی، بایدن پیشنهاد خود را برای ارسال واکسن کرونا به کره شمالی تکرار کرد. او همچنین گفت که آماده دیدار با کیم جونگ اون است، مشروط بر این که رهبر کره شمالی برای این دیدار صادقانه و جدی عمل کند. 

کره‌ شمالی تاکنون از داشتن تسلیحات هسته‌ای و توسعه موشکی خود دفاع کرده و آنها را ابزار دفاعی در مواجهه با تهدید قدرت‌های بزرگ نام می‌دهد. این کشور در عین حال تمرین نظامی آمریکا و کره جنوبی را تمرین‌های تهاجمی توصیف کرده است و بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کردند که هنگام حضور بایدن در کره جنوبی ممکن است کره شمالی بخواهد با اقدامی آنها را غافلگیر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ۱۴ ماه اول فعالیت دولت بایدن، پیونگ یانگ آزمایش‌های موشکی خود را متوقف کرد، اما سکوت این کشور دوام نیاورد. کره شمالی در سال جاری ۱۶ بار به طور جداگانه موشک آزمایش کرد، از جمله در ماه مارس که اولین پرواز یک موشک بالستیک قاره‌پیما از سال ۲۰۱۷ نشان داد که برد بالقوه آن می‌تواند شامل کل ایالات متحده باشد. 

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفتگو با خبرنگاران در این زمینه گفت که ایالات متحده با سئول و توکیو در مورد نحوه واکنش آنها در صورت انجام آزمایش هسته‌ای یا حمله موشکی در زمانی که بایدن در کره جنوبی بسر می‌برد هماهنگ است. سالیوان همچنین در اوایل هفته با همتای چینی خود یانگ جیچی صحبت کرده و از پکن خواسته بود که از نفوذ خود برای متقاعد کردن کره شمالی برای توقف آزمایش‌های هسته‌ای استفاده کند.

با این حال، هم‌زمان با سفر جو بایدن، پکن در آب‌های مورد مناقشه دریای جنوبی چین، رزمایش نظامی برگزار کرد. اداره ایمنی دریایی در جزیره هاینان، جنوبی‌ترین و کوچک‌ترین استان چین، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این رزمایش و تمرین‌های نظامی از روز پنجشنبه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه آغاز شده و تا دوشنبه ادامه خواهند داشت.

بایدن از روز پنجشنبه سفری به کشورهای آسیای جنوب شرقی را آغاز کرده و ابتدا به ژاپن رفته است. او قرار است روز سه‌شنبه با دیگر رهبران ائتلاف راهبردی موسوم به «کواد» (چهارگانه) در منطقه اقیانوس هند و آرام شامل استرالیا، هند و ژاپن دیدار کند. این چهار کشور درباره قدرت فزاینده چین در منطقه و افزایش توانمندی نیروهای مسلح آن کشور نگرانی‌های مشترکی دارند.

چین این ائتلاف را بخشی از فشارهای تحت رهبری ایالات متحده برای جلوگیری از رشد اقتصادی و سیاسی آن کشور و ناکام گذاشتن تلاش‌هایش در ارعاب تایوان خودگردان برای متقاعدشدن به پذیرش حاکمیت پکن می‌داند.

بیشتر از جهان