گسترش بحران آب به پنج استان؛ آب مناطقی از کرج و اهواز قطع شد

به‌گفته مقام‌های دولتی استان البرز، آب در «مناطق مرکزی شهر کرج، حصار، کلاک و خیابان برغان» قطع یا دچار افت فشار شده است

در حالیکه قطع آب در سه مرکز استان، شامل شهرکرد، همدان و ارومیه ادامه دارد، با قطع آب در مناطق گسترده‌ای از شهر کرج و چندین منطقه در شهر اهواز، بحران قطع آب به مراکز دو استان البرز و خوزستان نیز گسترش یافت.

شرکت آبفای استان البرز در اطلاعیه‌ای با تایید قطع آب در مناطقی از شهر کرج، دلیل آن را «ورود آلاینده‌های نفتی به رودخانه کرج‌» اعلام کرد و افزود که به همین دلیل، «برخی از مناطق این شهر با افت فشار یا قطع آب» مواجه شده‌اند.

بنا به اعلام آبفای البرز، آب در «مناطق مرکزی شهر کرج، حصار، کلاک و خیابان برغان» قطع یا دچار افت فشار شده است.

در اطلاعیه شرکت آبفای البرز آمده است که «به دلیل ورود آلاینده‌های نفتی که صبح روز یکشنبه، ۳۰ مرداد ۱۴۰۱، از یکی از باغ‌ویلاهای حاشیه رودخانه کرج صورت گرفته، برداشت آب از رودخانه کرج برای تصفیه در تصفیه‌خانه آب شماره ۱ متوقف شده است.»

این در حالی است که  دست‌کم از ۲۵ مرداد ۱۴۰۱، یعنی از پنج روز پیش، آب در مناطق گسترده‌ای از کرج دچار افت فشار و قطعی شده است و مردم مناطق گسترده‌ای از مرکز استان البرز، شب‌ها به مدت سه تا چهار ساعت با قطع آب مواجه بوده‌اند.

بنا به گزارش‌های متعدد و نیز تصاویری که در یک هفته گذشته در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، آب مناطق مختلف کرج، از جمله عظیمیه کرج، به شدت آلوده بوده است.

اما شرکت آبفای البرز در اطلاعیه خود زمان قطع آب در کرج را روز یکشنبه، ۳۰ مرداد (۲۱ اوت)، اعلام کرد و بدون اشاره به زمان مشخصی برای بحران قطع آب در کرج، تاکید کرد که تنها پس از «رفع کامل آلودگی نفتی» آب رودخانه کرج، «فعالیت مجدد تصفیه‌خانه شماره ۱» آغاز خواهد شد.

ذوالفقار مهدی‌زاده، مدیرعامل شرکت آبفای استان البرز، نیز دلیل قطع آب شهر کرج را «آلودگی آب رودخانه» ذکر کرد و گفت که باغ‌ویلاهای بسیاری در جاده چالوس به دلیل نبود امکانات گازکشی، از گازوئیل‌، نفت، و بنزین استفاده می‌کنند و در یک ماه اخیر، این پنجمین مرتبه است که ساکنان حاشیه‌ رود‌خانه، برای تصفیه‌خانه و رودخانه کرج مشکل آلودگی آب ایجاد کرده‌اند.

از سوی دیگر، بخش‌هایی از شهر اهواز، مرکز استان خوزستان، نیز با قطعی آب مواجه شده‌اند؛ از جمله منطقه عین دو در اهواز که از چندین روز پیش دچار افت فشار آب شده است و از روز شنبه، ۲۹ مرداد ۱۴۰۱، نیز آب در منطقه یک در این ناحیه از شهر اهواز قطع شده است.

محمدرضا کرمی‌نژاد، مدیر شرکت آب و فاضلاب خوزستان، با تایید قطع آب در مناطقی از شهر اهواز، گفت قرار است پس از بررسی مناطقی که آب قطع است، برای رفع مشکل اقدام شود.

مدیر شرکت آب و فاضلاب خوزستان درباره قطع آب در منطقه عین دو اهواز نیز گفت: «طی قراردادی با تعیین پیمانکار مقرر شده است با هزینه‌ معادل ۲۰ میلیارد تومان، مشکلات قطع آب در عین دو اهواز برطرف شود.»

گسترش بحران قطع آب به استان‌های کرج و البرز، در حالی است که با وجود وعده‌های مختلف مقام‌های دولتی و حکومتی، قطعی آب در شهرکرد (مرکز استان چهارمحال و بختیاری)، همدان (مرکز استان همدان) و ارومیه (مرکز استان آذربایجان غربی) همچنان ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قطع آب در شهرکرد که از روز یکشنبه، ۱۶ مرداد ۱۴۰۱، آغاز شده است، همچنان ادامه دارد و این در حالی است که در استان چهارمحال و بختیاری علاوه بر شهرکرد، قطعی آب شهرهای باباحیدر، فیل‌آباد، سورشجان، فرخشهر، فارسان، و روستاهای مسیر کوهرنگ تا شهرکرد را نیز درگیر این بحران کرده است.

بحران قطعی آب مراکز استان‌ها در حالی همچنان ادامه دارد که ساکنان شهرکرد، روز سه‌شنبه، ۲۵ مرداد، در پی چند روز قطعی آب، برای اعتراض به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی چون «مرگ بر رئیسی»، «فقط کف خیابون، به دست میاد حقمون»، «زاده سرچشمه‌ایم، تشنه‌ایم، تشنه‌ایم»، «چهارمحالی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»، و «استاندار حیا کن، صندلی رو رها کن»، سر دادند.

به دنبال این اعتراضات، اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات، در سفری به استان چهارمحال و بختیاری، مدیرکل اطلاعات این استان را بی‌سروصدا برکنار کرد.

احمد وحیدی، وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی و از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، روز یکشنبه، ۳۰ مرداد، در واکنش به اعتراضات مردم شهرکرد گفت: «ضدانقلاب و بدخواهان همیشه تلاش دارند تا با سوءاستفاده هر موضوعی را به سمت‌و‌سوی ضد امنیتی ببرند، اما هیچ مشکل امنیتی در شهرکرد نداریم.»

وزیر کشور افزود: «ما قبول داریم این مسئله جزو مطالبات مردم است و بخشی از موضوع خارج از کنترل بود، با این حال تلاش کردیم مشکل به وجود آمده را برطرف کنیم.»

گزارش‌ها حاکی از آن است که مناطقی از شهر قزوین و چند شهرک اطراف آن، به‌ویژه شهرک مهرگان، نیز از چند روز پیش با قطع آب در ساعاتی از شبانه‌روز مواجه بوده‌اند.

داراب بیرانوندی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین، روز شنبه، ۲۹ مرداد، گفت که با اجرای این طرح، فقط مشکل آب شهر آبیک حل شده‌ است، اما ضروری است که آب به شهر قزوین و به ویژه شهرک مهرگان برسد که ۳۰ هزار خانوار در این شهرک با مشکل تامین آب مواجه‌اند.

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، روز شنبه، ۲۹ مرداد، به مردم همدان که با قطع آب مواجه شده‌اند، وعده داد که تا سه هفته دیگر، یعنی آخر تابستان، آب به این شهر خواهد رسید.

وزیر نیرو همچنین گفت که در بررسی‌هایی که در سال گذشته انجام شد، ۳۰۰ شهر دچار تنش‌ آبی شناسایی شدند و با اجرای طرح‌های آبرسانی، تعداد این شهرها در آینده کاهش خواهد یافت.